انتشار این مقاله


استرس، عاملی برای سردرد

شاید عجیب نباشد کسی  بعد از یک روز سخت و کسل کننده میگرن داشته باشد، اما دکترها ارتباط بین استرس و سردرد را مشخص کرده اند. با وجود اینکه سردرد ها میتوانند عوامل مختلفی داشته باشند، از فشار عضلانی گرفته تا قرار گرفتن در معرض گازهای مضر، استرس و اضطراب به وضوح نقش قابل توجهی […]

شاید عجیب نباشد کسی  بعد از یک روز سخت و کسل کننده میگرن داشته باشد، اما دکترها ارتباط بین استرس و سردرد را مشخص کرده اند.

با وجود اینکه سردرد ها میتوانند عوامل مختلفی داشته باشند، از فشار عضلانی گرفته تا قرار گرفتن در معرض گازهای مضر، استرس و اضطراب به وضوح نقش قابل توجهی دارد.

در این تحقیق، پژوهشگران بیش از ۵۰۰۰ شرکت کننده را در آلمان به مدت ۲ سال زیر نظر داشتند و فهمیدند هر چه استرس در زندگی یک فرد بیشتر باشد، سردرد های شدید تر و بیشتری خواهد داشت.

دکتر سارا اسکرام میگوید: افزایش استرس موجب افزایش سردرد های مکرر در همه زیر گروه هایش شد.شرکت کنندگانی که میگرن داشتند اظطراب بیشتری از کسانی که سردرد تنشی داشتند، تجربه کردند.

در مقابل، افرادی که استرس کمی در زندگی خود داشتند، در صورت داشتن سردرد میزانش خیلی کم بود.

برای این آزمایش محققان سردرد ها را در چهار گروه طبقه بندی کردند: سردرد های تنشی، که از همه رایج تر است و شامل فشار شدید یا درد عضلانی از گردن تا پیشانی میباشد؛ میگرن، که شامل درد شدید و گاها زننده معمولا در یک نصف سر است؛ ترکیب سردرد گروه اول و دوم؛ و سردرد های غیر قابل طبقه بندی.

شرکت کنندگان سالی ۴ بار مورد پرسش قرار میگرفتند و درباره ی تعداد سردرد هایشان در سه ماه اخیر پاسخ میدادند. آنها همچنین سطح استرسشان را در مقیاسی از صفر تا صد اندازه گیری میکردند.

آنهایی که سردرد تنشی داشتند، استرسشان بطور میانگین از صد ۵۲ بود.افزایش ۱۰ تایی در مقیاس استرس با افزایش ۶.۳ تایی در تعداد روزهایی که افراد، سردرد داشتند، همراه بود.

کسانی که میگرن داشتند، میانگین سطح استرس در آنها ۶۲ بود و افزایش ۱۰ تایی در مقیاس استرس با افزایش ۴.۳ تایی در تعداد روزهایی که افراد سردرد داشتند، همراه بود.

نتایج تحقیق این مفهوم را میرساند، با اینکه داروی سردرد به کاهش درد کمک میکند، کاهش استرس میتواند از اتفاق افتادن آنها جلوگیری کند.

اسکرام میگوید: یافته های ما برای حمایت از راه های کنترل استرس در بیماران دارای انواع سردرد ها مهم است.این نتایج به این مفهوم که استرس میتواند یک عامل کمکی برای شروع سردرد ها باشد، ارزش بخشید، به طوریکه پیشرفت در سردرد های مزمن را سرعت میبخشد، حملات سردرد را تشدید میکند و خود سردرد میتواند به عنوان استرس دهنده باشد.

بنابراین، کسانی که از سردرد های مزمن رنج میبرند شاید تمرین یوگا را قبل از رفتن سراغ آسپرین در نظر بگیرند.تنوع فعالیتهای استرس زا به راحتی از انواع مسکن ها در داروخانه ها پیشی میگیرد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید