انتشار این مقاله


اثر بخشی داروهای مایع بیشتر است یا قرص ها؟

پزشکان و سازمان FDA موثر بودن دارو های مایع را برای کودکان و حتی بزرگسالانی که مشکل بلع دارند تایید کردند.

وقتی اسم برندی که در تولید مواد مایع دارویی برای کودکان مورد تایید قرار گیرد، پزشکان کلینیک برای استفاده از آن حاضرند مبلغ زیادی را بپردارند!

به گفته ی دکتر Thomas R. Welch, MD و پزشک داروساز Luke A. Probst  از بیمارستان کودکان Upstate Golisano، فروش عمده ی ۱۰ میلی لیتر از محلول Qbrelis، به میزان ۷۷۵ بار بیشتر از ۱۰ میلی گرم ورق قرص lisinopril است. Qbrelis شکل مایع داروی lisinopril می باشد که برای بیماری های قلبی در کودکان استفاده می شود. این، مثال واضحی از محبوبیت داروهای مایع در درمان بیماری کودکان است. داروهای دیگری هم وجود دارد که نسبت مصرف محلول به قرص آن ها زیاد است که عبارتند از:

  1. Indocin suspension به میزان ۴۹ درصد
  2. Epaned powder for oral solution به میزان ۲۱ درصد
  3. Cuvposa solution به میزان ۱۴ درصد
  4. Mestinon solution به میزان ۱۱ درصد
  5. Baraclude solution به میزان ۵ درصد

پزشکان و سازمان FDA موثر بودن دارو های مایع را برای کودکان و حتی بزرگسالانی که مشکل بلع دارند تایید کردند. اگر نوع مورد انتظار دارو در دسترس نباشد و مدت زمان زیادی برای تولید آن نیاز باشد، داروسازان می توانند نسخه ای تک کاره برای این دارو بسازند تا در مدت زمان کم قابل استفاده باشد. در موارد کثیری، در حالی که تولید داروهایی با ترکیب فی البداهه، ۲۰$ هزینه بر می دارند، تولید داروی مایع مورد نظر پزشکان بیشتر از ۱۰۰۰$ هزینه دارد!

دکتر Marcel Casavant, MD از بیمارستان کودکان کولومبوی ایالت اوهایو در مصاحبه با MedPage Today اظهار کرد:

پرستاران و داروسازان با تصفیه ی داروی N-acetylcysteine، نوعی از آن را تهیه کردند که قابل تزریق باشد و در نهایت سرم تزریقی تحت تایید FDA ساخته شد. البته پزشکان و نسخه نویسان باید شرایط مالی بیماران را در نظر بگیرند، که آیا بیمار مقدور به پرداخت هزینه ی داروهای مایع است یا نه.

دکتر داروساز Robert Lee Page II از دانشگاه داروسازی Colorado:

اگر داروی مایع یا محلول تولید شده گران قیمت باشد، بیماران حاضر به تهیه ی آن نخواهند بود و بالطبع به طور کامل درمان نخواهند شد. اگر کاهش هزینه ای در روند تولید و فروش دارو ایجاد نشود، افرادی که تحت بیمه ی درمانی نیستند دچار مشکل خواهند شد. هم چنین برای ارزیابی عملکرد دارو باید افراد زیادی از آن استفاده کنند تا نتیجه ی تحقیقات مورد قبول باشد.

 به گفته ی دکتر Casavant:
یکی از راه های کاهش هزینه ها، مذاکره با مسئولان بیمه است؛ قوانین مربوط به بیمه ی کودکان و بیمه ی اینگونه دارو های گران قیمت باید به نفع بیماران باشد؛ به خصوص چون اکثر بیمارانی که نیازمند این دارو هستند کودک می باشند، تصمیمات اساسی در این مورد باید صورت گیرد.
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید