انتشار این مقاله


چرا عاشق صحبت کردن درباره‌ی خودمان هستیم؟

انسان‌ها صحبت می‌کنند، صحبت می‌کنند و صحبت می‌کنند! ما با اطرافیانمان تمام مدت از طریق چت، پیام‌ها، تلفن و یا رو در رو در حال تعامل هستیم. زبان یک ابزار قدرتمند برای پیوند ما با سایر انسان‌ها است. انسان موجودی اجتماعی است که با صحبت کردن با دیگران، احساس پیوند با آنان را قوی‌تر می‌سازد. […]

انسان‌ها صحبت می‌کنند، صحبت می‌کنند و صحبت می‌کنند!

ما با اطرافیانمان تمام مدت از طریق چت، پیام‌ها، تلفن و یا رو در رو در حال تعامل هستیم. زبان یک ابزار قدرتمند برای پیوند ما با سایر انسان‌ها است. انسان موجودی اجتماعی است که با صحبت کردن با دیگران، احساس پیوند با آنان را قوی‌تر می‌سازد.
درکمال تعجب، با اندکی دقت پی می‌بریم که نوع مکالمه‌ای که با دیگران برمی‌گزینیم اغلب ثابت است! تم‌های مشخصی برای صحبت‌کردن برگزیده می‌شوند؛ همانگونه که حدس زده‌اید، این موضوع مشخص، اغلب خودمان هستیم.

چرا در دنیایی که پر از ایده‌های جدید برای یافتن و پرورش‌دادن است، انسان‌ها اغلب زمان خود را به صحبت کردن درباره‌ی خودشان می‌پردازند؟
محققان جواب ساده‌ای برای این امر یافته‌اند: چون حس خوبی را در ما ایجاد می‌کند.

پژوهشی که در این زمینه انجام شده‌است، نشان می‌دهد که هنگامی که مشغول به صحبت کردن درباره‌ی خودمان هستیم، بخش‌هایی از مغز فعال می‌شوند که درهنگام خوردن یک غذای خوب، برقراری رابطه‌ی جنسی و مصرف موادمخدر فعالند. مکانیسم این عمل مشابه یک شوک نورولوژیک است.

اینکه چه جنسیتی بیشتر به این امر تمایل دارد اثبات نشده است اما دیدگاه عموم بر این است که زنان تمایل بیشتری به صحبت کردن درباره‌ی خود دارند اما از لحاظ علمی این موضوع اثبات نشده است.
آزمایشی که برای پی بردن به الگوی روابط اجتماعی انجام شده‌است نشان می‌دهد که زنان در تشکیلات اجتماعی و حرفه‌ای، تنها میزان اندکی بیشتر از مردان، آن‌هم زمانی که شرکت‌کنندگان در محاوره کمتر از ۶ نفر باشد، سخن می‌گویند. این درحالی است که با افزایش شمار شنوندگان، این مردانند که کنترل صحبت‌کردن را به دست می‌گیرند.


مقاله‌ی مرتبط: مردان و زنان دنیا را چگونه می‌بینند؟


در آخر، موضوع مورد همه‌ی ما ثابت است؛ همه‌ی ما دوست داریم از خودمان حرف بزنیم. زمانی که غرق در صحبت‌کردن هستید، به یاد داشته باشید که به سخنان طرف مقابل نیز گوش دهید چرا که یکی از راه‌های دستیابی به کاریزما، این است که اجازه دهید سایرین از خودشان حرف بزنند.


مقاله‌ی مرتبط: ده روش فوق‌العاده برای دستیابی به آنچه کاریزما می‌نامیم!


فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید