انتشار این مقاله


کمک‌های اولیه ۴: غش کردن

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین […]

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین نقش را عدم آگاهی کامل نسبت به کمک‌های اولیه ایفا می‌کند.

در این راستا و به‌منظور ارتقای سطح دانش عمومی، تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه‌ی اطلاعاتی کاربردی در زمینۀ کمک‌های اولیه و در جهت سهولت مواجهه با شرایط اورژانسی دارد. ویژه‌نامۀ “کمک‌های اولیه” را در دکتر مجازی دنبال کنید.


غش کردن و از دست دادن هوشیاری زمانی رخ می‌دهد که جریان خون تغذیه‌کنندۀ مغز، در یک لحظه ناکافی باشد. این از دست دادن هوشیاری معمولاً کوتاه است. غش کردن می‌تواند فاقد اهمیت پزشکی یا حاکی از یک اختلال جدی باشد؛ بنابراین لازم است به‌عنوان یک موقعیت اورژانسی پزشکی در نظر گرفته‌شده و تا زمان رفع علائم و مشخص شدن علت، پیگیری شود. غش کردن‌های تکرارشونده و دوره‌ای باید با پزشک در میان گذاشته شوند.

اگر احساس غش کردن و از دست دادن هوشیاری دارید:

  • دراز بکشید و برای کاهش احتمال غش دوباره، سریع از جای خود بلند نشوید.
  • بنشینید و سر خود را بین زانوهای خود قرار دهید. در این حالت نیز از سریع بند شدن خودداری کنید.

اگر شخص دیگری احساس ضعف و از دست دادن هوشیاری دارد:

  • اگر فرد در حال نفس کشیدن است، پاهای او را در موقعیتی بالاتر از سطح قلب (حدود ۳۰سانتی‌متر) قرار دهید تا خون‌رسانی به مغز تامین شود. کمربند، گردن‌بند یا سایر موارد مشابه را باز کنید. برای کاهش احتمال غش کردن، فرد را سریع بلند نکنید. اگر شخص تا یک دقیقه هوشیاری خود را به دست نیاورد، بامرکز اورژانس محلی تماس بگیرید.
  • مسیر هوایی شخص را بررسی کنید تا از باز و خالی بودن آن مطمئن شوید. مراقب استفراغ کردن [و در نتیجه، احتمال مسدود شدن مجاری تنفسی فرد] باشید.
  • علائم گردش خون (تنفس، سرفه یا حرکت) فرد را بررسی کنید. در صورت غیاب این علائم، اقدام به پیاده‌سازی مراحل احیای قلبی-ریوی (CPR) کنید، سپس با مرکز خدمات اورژانسی تماس گرفته و تا هنگام رسیدن کمک یا به هوش آمدن و نفس کشیدن فرد به CPR ادامه دهید.

برای مداوای هرگونه ضربه، کبودی و جراحت ناشی از غش کردن فرد، اقدام کرده و خون‌ریزی را با اعمال فشار مستقیم کنترل کنید.

در ادامه توجه شما را به ویدئویی آموزشی در مواجهه با این موقعیت جلب می‎کنیم.

http://www.aparat.com/v/3HtYa
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید