انتشار این مقاله


اولین نشانگر زیستی خونی برای ام اس کشف شد

دانشمندان اولین نشانگر زیستی خونی (یک شناسنده شیمیایی در خون) ام اس را کشف کرده اند. این کشف باید یک تست خونی ساده باشد تا بتواند سریع‌تر و آسان‌تر ام اس را تشخیص دهد، بیماری تضعیف کننده ای که  سیستم عصبی مرکزی ۲.۳ میلیون مردم کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است. محققان دانشگاه […]

دانشمندان اولین نشانگر زیستی خونی (یک شناسنده شیمیایی در خون) ام اس را کشف کرده اند.

این کشف باید یک تست خونی ساده باشد تا بتواند سریع‌تر و آسان‌تر ام اس را تشخیص دهد، بیماری تضعیف کننده ای که  سیستم عصبی مرکزی ۲.۳ میلیون مردم کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است. محققان دانشگاه مکواری در استرالیا تلاش بین المللی ۱۲ ساله ای  را برای شناخت این نشانگر زیستی راهبری کرده اند که به  مسئولان کلینیک‌ها این امکان را می‌دهد تا باضریب اطمینان ۸۰-۹۰ درصد تشخیص دهند بیماران به کدام یک از سه نوع ام اس مبتلا هستند. تحقیق ” مسیر متابولیسمی کینورنین  به پیشرفت ام اس نگاهی ابزاری دارد” در ژورنال گزارشات علمی طبیعت منتشر شده است.

 پروفسور جلیز گویلمین، سرپرست این تحقیق، در یک خبر منتشر شده گفت:

این یک کشف مهم است زیرا تشخیص سریع و آسان سه نوع ام اس را امکان پذیر کرده است و همچنین شرایط را برای کلینیک‌ها فراهم می‌کند تا سریع‌تر درمان‌های لازم را به کار گیرند.

این یافته‌ها همچنین ممکن است آگاهی دانشمندان را از دیگر بیماریهای التهابی و عصبی مثل آلزایمر، پارکینسون و ای ال اس افزایش دهد.

گویلمین گفت:

تست خون به تنهایی بستگی به جستجوی ترکیباتی در محدوده  مسیر‌ بیوشیمیایی خاص که از ماده ای شیمیایی به نام تریپتوفان استفاده می‌کنند دارد. تریپتوفان در التهابات مغزی دخیل است و بنابراین با افزایش آگاهی ما از اینکه سلولهای ما چگونه تریپتوفان را فرآوری می کنند، می‌توانیم تاثیر آن را در انواع بسیاری ازبیماری‌های عصبی بهتر تشخیص بدهیم.

محققان دریافتند که اختلالات در مسیر کینورنین تریپتوفان با تغییر مرحله اولیه و خفیف  ام اس، به اشکال تضعیف کننده در حال پیشرفت در ارتباط هستند. آن‌ها همچنین متوجه شدند که متابولیسم کینورنین تریپتوفان در سرم بیماران ام اس می تواند به عنوان نشانگر زیستی مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر ما با حمایت یک شرکت استرالیایی و بهمراه دکتر آلبان بیسد در فرانسه، در حال آماده کردن یک کیت تشخیصی هستیم که به متخصصان و مسئولان آزمایشگاه سراسر دنیا کمک می‌کند خیلی سریع و به آسانی نوع ام اس بیماران را تشخیص دهند.

محققان می گویند:

کیت تست خون در کمتر از دو سال در دسترس خواهد بود.

یافته‌های این تحقیق افق‌های جدیدی را برای پیشرفت در درمان ام اس گشوده است و برای بیماران، درمان‌های مخصوص به خودشان فراهم می‌آورد.

ادوارد لیم، سرپرست تحقیق در دانشگاه مکواری و ابداع کننده تحقیقات ام اس در دانشگاه سیدنی، گفت:

این اطلاعات بی نظیر که ما از نشانگر‌های زیستی در یک فرد دریافت می‌کنیم بدین معناست که بسط و توسعه درمان شخصی با نشانگر زیستی برای هر بیمار امکان پذیر می باشد.

ماتیو مایلز مسئول ارشد مرکز تحقیقات استرالیا می گوید:

مرکز تحقیقات ام اس استرالیا از آغاز حامی و پشتیبان علاقمند به این تحقیق بوده است. ما بسیار خوشحالیم که بخشی از تبدیل این تحقیق اساسی  به یک تست بالینی بوده ایم. این کشف ظرفیت این را دارد که اولین نشانگر زیستی خونی  برای تشخیص ام اس باشد و با انجام آن یکی از نیازهای براورده نشده در مدیریت بالینی ام اس تحقق خواهد یافت.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید