انتشار این مقاله


خون ‌آشام تخت‌خواب با پوست شما چه می‌کند!

در این مقاله با دراکولای واقعی آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چگونه قبل از اینکه کارش را انجام دهد گیرش بیندازیم! اجازه ندهید که ساس شما را نیش بزند مثل این که دیگر وقت چیز دیگری برای نگرانی است، ساس‌ها، آفاتی از قافیه قدیمی خواب، دارند برمی‌گردند. بیشتر از یک مزاحم و خطر بهداشتی، […]

در این مقاله با دراکولای واقعی آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چگونه قبل از اینکه کارش را انجام دهد گیرش بیندازیم!

اجازه ندهید که ساس شما را نیش بزند

مثل این که دیگر وقت چیز دیگری برای نگرانی است، ساس‌ها، آفاتی از قافیه قدیمی خواب، دارند برمی‌گردند. بیشتر از یک مزاحم و خطر بهداشتی، آن‌ها می‌آیند تا خون افرادی که در هتل‌ها، خوابگاه کالج، و بیمارستان‌ها هستند را بمکند. بیایید اطلاعات مفیدی در مورد ساس‌ها بدست بیاوریم: چه هستند، کجا در کمین می‌نشینند، و چگونه قبل از این که به شما برسند آن‌ها را کشف کنید.

سایز واقعی ساس

دشمن را بشناسید

ساس‌ها حشرات کوچک، مسطح، بدون بال با شش پا هستند که مانند پشه، از خون حیوانات و یا انسان تغذیه می‌کنند. در رنگ‌های تقریبا سفید تا قهوه‌ای وجود دارند، اما پس از تغذیه قرمز زنگ آهنی دیده می‌شوند. ساس‌های معمولی بیشتر از ۲/۰ اینچ (۵/۰ سانتی متر) رشد نمی‌کند و می‌تواند با چشم غیر مسلح دقیق دیده شوند. ساس تخت‌خواب به دلیل این که دوست دارد در ملافه و تشک پنهان شود این نام را به خود گرفته است.


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


آیا من در معرض خطر آلودگی هستم؟

ساس اغلب در هتل‌ها، خوابگاه، مسافرخانه‌ها، و مجتمع‌های آپارتمانی که در آن تعداد زیادی از مردم رفت و آمد دارند. از آنجا که ساس در شکاف کوچک پنهان می‌شوند، می‌توانند به خانه‌تان در چمدان، حیوانات خانگی، مبلمان، لباس، جعبه، و اشیاء دیگر یک سواری بگیرند. ساس تختخواب در سراسر جهان یافت می‌شود، اما در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است. چیزی زمانی در آمریکای شمالی نادر بود، ممکن است تا حدی به دلیل افزایش مسافرت‌های بین المللی در حال افزایش باشد.

عادات غذایی

این موجودات شب‌تاز می‌تواند در تخت، کف زمین، مبلمان، چوب، و سطل زباله کاغذ در طول روز پنهان شوند. ما انسان‌ها معمولا در طول شب، شام آن‌ها می‌شویم که اوج جویدن آن‌ها درست قبل از طلوع آفتاب است. آن‌ها می‌توانند وعده‌ی غذایی خود را در کمتر از سه دقیقه به دست آورند، پس از اینکه  خون را خوردند و میزبان خود را رها کردند، به یک مکان مخفی برای هضم وعده غذایی می‌خزند. ساس‌ها می توانند به مدت ۱۰ ماه زندگی کنند، و هفته‌ها بدون غذا زنده بمانند.


مقاله‌ی مرتبط: اهمیت حشرات در چیست؟


گزش ساس تختخواب

علائم و نشانه‌های گزش ساس

به طرز شگفت انگیزی، این خون‌آشام‌های کوچک آب زیرکاه بدون بیدار کردن شما، رویتان شام خود را می‌خورند. شما نیش یواشکی آن‌ها را احساس نمی‌کنید چرا که ساس‌ها یک عامل بی‎حس کننده را به بدن شما تزریق می‌کنند، همراه با یک ضدانعقاد برای حفظ جریان خون شما بهتر بتوانند آن را بخورند. اولین نشانه ساس ممکن است خارش، گزش قرمز بر روی پوست، معمولا در بازوها یا شانه‌ها. ساس اغلب ردیف مستقیمی از گزش را بر جای می‌گذارد.

گزش ساس عفونی

درمان گزش

گزش ساس معمولا نیازی به درمان ندارد. اگر یک عفونت ثانویه (معمولا از خاراندن) رخ دهد، از لوسیون ضد عفونی کننده‌های موضعی و یا پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. کرم‌های دارای کورتون و آنتی‌هیستامین خوراکی ممکن است در حضور واکنش‌های آلرژیک و یا واکنش‌های پوستی بزرگ‌تر توصیه شوند. در موارد شدید، ممکن است نیاز باشد به دکتر خود مراجعه کنید.

تغذیه ساس

آیا ساس ناقل بیماری است؟

ساس بیشتر از یک خطر بهداشتی، یک مزاحم است. در یک مطالعه اخیر، محققان ۵۳ مطالعه اخیر بر روی ساس و اثرات سلامتی و پزشکی آن‌ها را بررسی کردند. نتایج نشان داد که اگر چه ساس‌ها برای سرایت بیش از ۴۰ بیماری مختلف بشر متهم شده‌اند، اما شواهد کمی مبنی بر حامل بیماری‌های انسانی بودن آن‌ها وجود دارد.


مقاله‌ی مرتبط: باورهای نادرست در مراقبت از پوست


ساس‌ها روی تشک و تختخواب

آیا این نیش ساس تخت‌خواب است یا نه؟

تصور نکنید نیش روی پوستتان  کار ساس می‌باشد. شناسایی گزش می‌تواند سخت باشد، حتی برای پزشکان. گزش و رد پشه، کک و کنه را با انجام یک بازرسی بصری رد کنید. بهتر است برای تایید گزش‌ها به جمع آوری و شناسایی ساس‌ها بپردازید. به دنبال  خود ساس‌ها و یا لکه‌های خون آن‌ها بگردید، به خصوص در امتداد درز تشک‌ها. علاوه بر این، دنبال لکه‌های تیره‌ی زباله حشرات جایی که ساس ممکن است به محلی برای مخفی شدن در مبلمان، دیوارها و کف، بخزند.

مبارزه با ساس

از شر تشک‌های آلوده خلاص شوید یا آن‌ها را با یک کیسه پلاستیکی تشک برای به دام انداختن ساس‌ها بپوشانید. لباس‌ها و ملافه  را در آب داغ بشویید، و در حرارت بالا خشک کنید. مبلمان و ترک‌های توخالی در کف چوب و درب که ممکن است ساس‌ها در آن پنهان شوند را تمیز کنید. چمدان‌ها را بتکانید. از یک حشره کش در ترک کف یا فریم‌های تخت خواب استفاده کنید، اما برچسب را بخوانید. برای مناطقی که در تماس مستقیم با پوست هستند، استفاده نکنید. اگر شما هنوز هم نمی‌تواند از شر آن‌ها خلاص، یک نابودکننده حشرات را خبر کنید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید