انتشار این مقاله


آیا می دانید هنگام بمباران هسته ای در کجاها باید پناه بگیرید؟ (۱)

افرادی که از یک انفجار هسته ای نجات یافته اند، در معرض خاکستر و ذراتی به نام بارش رادیواکتیو ( fallout) قرار می گیرند. یافتن یک پناهگاه خوب در اولین فرصت برای در امان ماندن از این بارش های رادیواکتیو بسیار مهم است. دانشمندی استراتژی بهترین زمان و مکان برای پناه گرفتن را یافته است. […]

  • افرادی که از یک انفجار هسته ای نجات یافته اند، در معرض خاکستر و ذراتی به نام بارش رادیواکتیو ( fallout) قرار می گیرند.
  • یافتن یک پناهگاه خوب در اولین فرصت برای در امان ماندن از این بارش های رادیواکتیو بسیار مهم است.
  • دانشمندی استراتژی بهترین زمان و مکان برای پناه گرفتن را یافته است.

با توجه بر اصرار بسیاری از کشور ها مانند آمریکا،روسیه و کره شمالی بر سلاح های هسته ای و توسعه موشک های دوربرد، تروریسم هسته ای و بمب های کثیف به عنوان یک تهدید جدی باقی مانده اند.هر چند که این حوادث به عنوان آخرین گزینه در جنگ بین ۲ طرف هستند، با این حال باید در این فکر باشیم که اگر روزی از یک انفجار هسته ای در امان ماندیم، چه باید کنیم!

فرض کنید در یک شهر بزرگی هستید و یک انفجار هسته ای به مقدار ۰/۱ الی ۱۰ کیلوتن با وسعت کم اتفاق افتاده است. البته وسعت آن خیلی کمتر از بمبی بود که در هیروشیما منفجر شد.

مطالعات نشان داده اند که شما و ۱۰۰۰۰۰ نفر از شهروندان می توانید در یک انفجار هسته در امان بمانید. یکی از بزرگترین و مهم ترین اهداف، دور ماندن از بارش های رادیواکتیو است.

چگونه از بارش های رادیواکتیو در امان بمانیم؟!

بارش رادیواکتیو توده ای است از مواد بمب، خاک و مواد باقی مانده رادیواکتیو تبخیر شده است که به صورت خاکستر و گرد و غبار همراه با باد حرکت می کند. (برای مثال در شهر نیویورک این بارش ها به سمت شرق حرکت می کند.)

بهترین کار یافتن محل مناسب برای پنهان شدن است بطوریکه مواد متراکم تری بین شما و محیط بیرون باشد و تا زمانیکه نجات دهندگان بتوانند راه خود را برای کمک به شما پیدا کنند.

دولت ایالات متحده پنهان شدن در ساختمانی مخصوص در کنار ساختمان اصلی پیشنهاد می کند. البته در نزدیکی هر جایی این نوع پناهگاه ها یافت نمی شود. پناهگاه های ضعیف، که در نزدیکی حدود ۲۰٪ از خانه ها قرار دارند، از مواد سبک وزن تشکیل شده اند. درحالیکه پناهگاه ها مناسب از آجر و بتن ضخیم ساخته شده اند و فاقد پنجره هستند.

اینفوگراف زیر یک راهنمای دولتی بعد از حملات هسته ای است که نشان می دهد کدام مناطق از یک ساختمان بهترین مکان برای پنهان شدن است.

سطح حفاظت در برابر اشعه که ساختمان ها و مکان های مختلف را ارائه می دهند. لارنس لیورمور آزمایشگاه ملی / FEMA
مکان های امن بعد از انفجار هسته ای

برای مثال پنهان شدن در زیر زمین یک آپارتمان پنج طبقه آجری باعث می شود که فقط به اندازه ۱/۲۰۰ بارش رادیواکتیو محیط خارج را دریافت کنید. درحالیکه ماندن در اتاق نشیمن خانه یک طبقه چوبی، باعث می شود نصف اشعه محیط خارج را دریافت کنید. البته اگر به محل انفجار نزدیک باشید، می توان گفت که هیچ کمکی به شما نمی کند.

پس اگر پناهگاه خوب و مناسبی نزدیکتان نباشد،چه کار باید کنید؟ آیا ماندن در همان پناهگاه ضعیف بهتر است و یا خطر کردن و رفتن به پناهگاه بهتر؟! همچنین اینکه چه مدت باید صبر کنید؟

در این مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفته، Michael Dillon مدل هایی را طراحی کرده است که بهتری گزینه را برای شما مشخص می کند. برای یافتن پاسخ، فاصله شما از محل انفجار تاثیر گذار است، زیراکه زمان رسیدن این بارش های رادیواکتیو را مشخص می کند.

اگر هنگام برخورد بمب درون و یا در نزدیکی یه پناهگاه سخت مانند ساختمان هستید، در همان جا بمانید تا امدادگران شما را به مکانی امن تر و با میزان پرتو دریافتی کمتر منتقل کنند. اگر در پناهگاه نیستید ولی می دانید که در نزدیکی آن جا برای مثال در حدود ۵ دقیقه ای پناهگاه مناسبی قرار دارد، با بیشترین سرعت به آن محل بروید و در آن جا بمانید. اما اگر ساختمانی با دیوار های ضخیم و مناسب برای پناه بردن در حدود ۱۵ دقیقه ای وجود دارد، بهتر است به مدت ۱ ساعت در همان پناهگاه اولیه بمانید و سپس خود را به پناهگاه نهایی برسانید، چرا که برخی از ذرات رادیواکتیو با شدیدترین تابش بعد از مدتی فروکش می کنند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید