انتشار این مقاله


کمک‌های اولیه ۱۰: درد ناحیۀ سر

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین […]

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین نقش را عدم آگاهی کامل نسبت به کمک‌های اولیه ایفا می‌کند.

در این راستا و به‌منظور ارتقای سطح دانش عمومی، تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه‌ی اطلاعاتی کاربردی در زمینۀ کمک‌های اولیه و در جهت سهولت مواجهه با شرایط اورژانسی دارد. ویژه‌نامۀ “کمک‌های اولیه” را در دکتر مجازی دنبال کنید.


بیشتر سردردها خفیف هستند و با مصرف مسکن می‌توان به درمان درد پرداخت، اما برخی سردردها نشان از یک مشکل پزشکی خطرناک یا جدی هستند. نباید نسیت به سردردهای فاقد دلیل، یا سردردهایی که پیوسته بدتر می‌شوند، بی‌توجه بود.

دردهای ناحیۀ سر واجد شرایط زیر، نیاز به اقدام پزشکی فوری دارند:

  • سردردهایی که شروع ناگهانی و شدید دارند.
  • سردردهایی که با تب، گرفتگی گردن، راش، پریشانی ذهنی، از دست دادن هوشیاری، تشنج، تغییر در بینایی (مثل تاری دید یا دیدن هاله در اطراف منبع نور)، سرگیجه، ضعف یا فلج عضلانی در دست‌ها و پاها، از دست دادن تعادل، قرمزی چشم، بی‌حسی یا مشکل در صحبت کردن همراه هستند.
  • سردردهایی که شدید هستند و به دنبال گلودرد یا عفونت‌های تنفسی نمایان ظاهر می‌شوند.
  • سردردهایی که بعد از ضربه به سر، افتادن یا تکان ناگهانی آغاز یا وخیم‌تر می‌شوند.
  • سردردهایی که متفاوت با انواع همیشگی هستند؛ در شرایطی که سن شخص بیشتر از ۵۰سال است.
  • سردردهایی که به‌تدریج و در طول یک روز بدتر می‌شوند یا چند روز ادامه می‌یابند.

در ویدئوی ضمیمه به ذکر دلایل اهمیت درد ناحیۀ سر و بررسی برخی موارد پزشکی که با سردرد ظاهر می‌شوند، می‌پردازیم.

http://www.aparat.com/v/wxD2J
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید