انتشار این مقاله


آیا رژیم غذایی نادرست می‌تواند عامل بیماری های روانی باشد؟

غذاهای دارای مقدارچربی فراوان، مدت زیادی است که به عامل ایجاد بیماری‌هایی نظیر مشکلات قلبی و سکته‌های مغزی شناخته شده‌اند. اما نگرانی هایی درخصوص ارتباط این غذاها با بیماری‌هایی روانی و افسردگی نیز، وجود دارد.. نتایج تحقیق جدیدی که در‌ نشریه روان‌پزشکی زیستی(Biological Psychiatry) منتشر شد، احتمال تاثیر رژیم غذایی پر‌چربی بر سلامت رفتار را […]

غذاهای دارای مقدارچربی فراوان، مدت زیادی است که به عامل ایجاد بیماری‌هایی نظیر مشکلات قلبی و سکته‌های مغزی شناخته شده‌اند.
اما نگرانی هایی درخصوص ارتباط این غذاها با بیماری‌هایی روانی و افسردگی نیز، وجود دارد..

نتایج تحقیق جدیدی که در‌ نشریه روان‌پزشکی زیستی(Biological Psychiatry) منتشر شد، احتمال تاثیر رژیم غذایی پر‌چربی بر سلامت رفتار را افزایش می‌دهد.
باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش انسان که میکروبیوم (microbiome) نامیده می‌شوند، برای عملکرد  فیزیولوژیک طبیعی  بدن ضروری هستند. تغییرات این نوع باکتری ها براثر رژیم غذایی یا داروها، می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای میزبان به بیماری‌های روانی و عصبی باشد.
این تحقیق زمینه‌ی تلاش محققان دانشگاه ایالت لوئیزیانا برای پی بردن به پاسخ ‘آیا تغییرات میکروبیوم های مرتبط با چاقی، −حتی در صورت چاق نبودن فرد− هم می‌تواند باعث تغییرت رفتاری باشد؟‘ را فراهم کرد.
در این آزمایش، موش های بالغی که چاق نبودند، میکروبیوم های دستگاه گوارش موشی که دارای رژیم غذایی پرچربی بود را دریافت کردند.
پس از مدتی در این موش ها تغییرات رفتاری از قبیل افزایش استرس و ناآرامی، تغییرات حافظه و با گذشت زمان بیشتر، تغییرات دستگاه گوارش نظیر افزایش التهاب و نفوذپذیری روده مشاهده شد.
نشانه هایی نیز ازوجود التهابات مغزی یافت شد که می‌تواند علت تغییرات رفتاری باشد.

دکتر جان کریستال، ویراستار نشریه روان‌پزشکی زیستی عقیده دارد:

این تحقیق نشان می‌دهد که وجود چربی بالا در رژِم غذایی با عوض کردن رابطه ی انسان با میکروارگانیسم های موجود در روده ی گوارش، باعث اختلال در سلامت مغز می‌شود.

درواقع این یافته مدرکی برای اثبات این ادعا که تغییرات القا شده توسط رژیم غذایی بر میکروبیوم های روده، حتی در صورت نبود چاقی، می‌توانند باعث تغییرات مغزی شوند را فراهم می‌کنند.

متاسفانه نحوه ی دقیق این مکانیزم هنوز مشخص نشده است اما نتایج این یافته ها می‌تواند منجر به کشف راه درمان جدیدی برای بیماری های روانی شود.


منبع

sciencedaily.com

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید