انتشار این مقاله


آیا واقعا صبحانه مهمترین وعده‌ی غذایی است؟

اگر شما یکی از افرادی که هر روز صبحانه نمی‌خورید نیستید، احتمالا این مطلب را زیاد شنیده‌اید که می‌بایست صبحانه بخورید یا اینکه خیلی از والدین این مصلب را می‌گویند که  ‘صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است.’ و هنگام رفتن بچه‌هایشان به مدرسه به آنها تغذیه یا شیرینی‌ای می‌دهند تا در مدرسه بخورند. که […]

اگر شما یکی از افرادی که هر روز صبحانه نمی‌خورید نیستید، احتمالا این مطلب را زیاد شنیده‌اید که می‌بایست صبحانه بخورید یا اینکه خیلی از والدین این مصلب را می‌گویند که  ‘صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است.’ و هنگام رفتن بچه‌هایشان به مدرسه به آنها تغذیه یا شیرینی‌ای می‌دهند تا در مدرسه بخورند. که با این قضیه پزشک‌های خانواده و متخصصین تغذیه نیز موافق هستند و می‌گویند که مصرف صبحانه انرژی مورد نیاز شما در طول صبح را برای شما تامین می‌کند. ترک صبحانه موجب بیشتر خوردن در وعده‌های بعدی و انتخاب‌های بد غذایی در طول روز می‌شود؛ که این امر موجب افزایش وزن و همچنین کاهش عمومی سلامت شما می‌شود. بدون صبحانه قدرت تفکر افراد پایین می‌آید و در طول روز بی‌حال و به طور زاید‌الوصفی گرسنه هستید و زمانی که وقت ناهار می‌رسد بیشتر از حد معمول غذا می‌خورید.
این شیوه‌ی درستی نیست.

آیا واقعا صبحانه اینقدر مهم است؟ خیلی از افراد این وعده غذایی را مصرف نمی‌‎کنند؛ بعضی‌ها بدلیل اینکه در ابتدای صبح گرسنه نیستند، عده‌ی دیگر ترجیح می‌دهند بخوابند تا اینکه بلند شوند و صبحانه درست بکنند، عده‌ی دیگری می‌خواهند کالری دریافتی‌شان را کمتر بکنند. تعدادی تحقیق در مورد این مسئله انجام گرفته است؛ یکی در مورد گروهی که بدلیل مصرف کمتر ۴۰۰ کالری در روز این وعده را حذف کرده‌اند حتی اگر در وعده ناهار میزان بیشتری غذا بخورند (منبع:Levitsky)، عده‌ی دیگری از محققین به دنبال این هستند که ببیند آیا افرادی که صبحانه نمی‌خورند در طول روز کالری بیشتری دریافت می‌کنند یا خیر؟، و چند تحقیق دیگر نشان داده است که مصرف صبحانه مزایای زیادی دارد مانند کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی-عروقی.(منبع:Mekary, Cahill) با این حال با نگاه به این تحقیقات می‌توان دریافت که مدارک مستحکمی برای نتایج بدست آمده‌شان ارائه نکرده‌اند و نیازمند تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم. (منبع:McCrory)

یکی از دلایلی که در مورد اختلاف بین نتایج این تحقیقات می‌توان بیان نمود این است که شیوه‌ها و اندازه‌ی آماری این تحقیقات با هم بسیار متفاوت هستند و دلیل دیگر می‌تواند این باشد که اصطلاح ‘صبحانه’ تعاریف متفاوتی بین افراد مختلف دارد. بعضی از ما‌ آن را به معنی غذایی که بلافاصله بعد از بیدار شدن می‌خوریم می‌دانیم، بعضی دیگر به غذایی که به غذایی که در میانه صبح خورده می‌شود، صبحانه می‌گویند و حتی عده‌ای به میان‌وعده‌ی سبکی که در میانه‌ها صبح مصرف می‌شود، صبحانه می‌گویند. آیا واقعا فرقی می‌کند که ما چه چیزی را صبحانه می‌نامیم و آن چیزی را که می‌خوریم چه می‌نامیم؟
نویسندگان تحقیقات در مورد دیابت دریافته‌اند که فرقی میان “میان‌وعده” و “صبحانه” وجود ندارد و هر دو به یک میزان مزایا برای ما دارند. (منبع:Mekary)

دو مشکل در این رابطه هم‌چنان وجود دارد؛ یکی آیا صبحانه برای تمامی افراد اعم از جوان، کودک و… ضروری است یا تنها برای کودکان؟ و مسئله دوم اینکه آیا همه‌ی انواع صبحانه به یک میزان مفید هستند و یا این‌که متفاوت هستند؟
در پاسخ به سوال اول برای تمامی گروه‌ها صبحانه مهم است ولی برای کودکان ضروری است و درپاسخ به سوال دوم می‌توان گفت که خیر انواع صبحانه با مزایای متفاوتی وجود دارند. برای مثال یک کاسه شیر با غلات و یا دونات (نوعی شیرینی) با شربت، مزایای فیبری و پروتئینی صبحانه را برای شما در برنخواهد داشت؛ بلکه تنها در تامین زودگذر انرژی نقش دارد. غذا‌های پروتئینی به شما انرژی بلندمدت می‌دهند که برای سالم نگه داشتن استخوان‌ها و عضلات ضروری است و ایمنی کلی شما را افزایش می‌دهد. فیبر میزان کلسترول خون شما را کاهش می‌دهد و موجب تنظیم قند خون نیز می‌شود و به شما کمک می‌کند که بتوانید تعادل درونی بدنتان را حفظ کنید. حال اگر شما یکی از افرادی هستید که می‌خواهید از این به بعد صبحانه بخورید به شما توصیه می‌کنیم که این مواد را مصرف بکنید: تخم مرغ، نان سبوس‌دار، شیر، میوه و حریره‌ها.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *