انتشار این مقاله


سلولیت

آیا تا به حال ناهمواری‌های سطح پوست در نواحی تحتاتی بدن را مشاهده کرده‌اید؟ گودی هایی که ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند. اصطلاح عمومی به کار رفته برای این ناهمواری‌های پوست پرتقالی، سلولیت می‌باشد. به طور کلی Cellulite متشکل از چربی زیر پوست در نواحی خاصی از بدن بوده که در ارتباط با بافت همبند […]

آیا تا به حال ناهمواری‌های سطح پوست در نواحی تحتاتی بدن را مشاهده کرده‌اید؟ گودی هایی که ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند. اصطلاح عمومی به کار رفته برای این ناهمواری‌های پوست پرتقالی، سلولیت می‌باشد.
به طور کلی Cellulite متشکل از چربی زیر پوست در نواحی خاصی از بدن بوده که در ارتباط با بافت همبند اطراف خود می‌باشد. در هنگام جوانی بافت همبند اشاره شده حاوی مقدار فراوانی کلاژن بوده و موجب نگهداری بافت چربی می‌شود. اما با افزایش سن و کاهش الیاف کلاژن زیر پوست، وظیفه نگهداری به خوبی صورت نگرفته و بافت چربی موجب ایجاد ناهمواری هایی در سطح پوست می‌گردد.
برای تصور این پدیده می‌توان شبکه الیاف کلاژن را به عنوان تور نگهدارنده چربی در زیر پوست در نظر بگیرید.

cellulite1-virtualdr.ir
عواملی که کیفیت ظهور این ناهمواری های را تعیین می‌کنند وابسته به ژنتیک و همچنین وضعیت هورمونی اند. برای مثال مردان به علت تفاوت های هورمونی، بسیار کمتر از زنان درگیر سلولیت می‌شوند.
نکته مهم دیگر اینست که با وجود ساختار چربی گونه این ناهمواری ها، در حال حاضر ارتباط شفافی میان آن ها و وزن افراد یافت نشده است. اما موضوع سن فاکتور مهمی در شکل گیری چین های عمیق پوستی محسوب می‌شود. سلولیت ها به طور عمده بعد از سن بلوغ ظاهر می‌شوند و سپس به مرور زمان ظاهر بدتری به خود می‌گیرند.

از دیگر عوامل موثر در ایجاد سلولیت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تحرک و ورزش ناکافی: تحرک و ورزش باعث بهبود خون رسانی به بافت چربی زیرپوستی وسوخت و ساز بهتر چربی ها می شود.
نوشیدن ناکافی آب: توصیه می شود روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

خوردن غذا های چرب و ناسالم از نظر تغذیه ای

سیگار کشیدن

جریان ناکافی سیستم لنفاوی

جریان ناکافی خون در ناحیه زیر پوستی

در معرض نور آفتاب قرار گرفتن به مقدار زیاد

برخی آلرژی های غذایی

پیروی از رژیم های غلط غذایی به منظور لاغر شدن

متاسفانه راهکار بسیار مناسبی برای مقابله با آن‌ها در دسترس نیست. این در حالیست که تبلیغات فراوانی مبنی بر درمان و بهبود ظاهر انجام می‌گیرد. همچنین اعمال جراحی مانند لیپوساکشن که مستقیما چربی زیر پوست را برمی‌دارد نیز کمک بسزایی به از بین رفتن سلولیت ها نخواهند کرد. با این حال در کشورمان از این روش برای درمان این عارضه پوستی استفاده می‌شود.
اعمال خاصی می‌توانند به طور موقت موجب بهبود ظاهری این موارد گردند. برای مثال تزریق مواد خاصی می‌تواند موقتا موجب پف کردگی در آن قسمت شده و ظاهری یکدست ایجاد نماید.

همچنین وسیله‌ای به نام ماشین Endermologie در کشور فرانسه توسعه یافته است که از رول ها و غلطک های خاصی تشکیل شده است و باعث ماساژ عمقی پوست می شود. این ماساژ جریان خون زیر پوستی را افزایش داده و مواد سمی را از نواحی دارای سلولیت خارج می کند.
روش درمانی دیگر، وکیوم تراپی است. در این روش شما لباس ویژه ای را که فقط مناسب اندازه بدن شماست می پوشید و به مدت تقریبا یک ساعت و نیم ساعت روی تردمیل ورزش می کنید.

در پایان باز هم لازم به تاکید است که درمان قطعی برای بهبودی کامل سلولیت وجود ندارد. اما با برطرف سازی عوامل ایجاد کننده و اصلاح سبک زندگی می‌توان ایجاد آن‌‌ها را به حداقل رساند.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید