انتشار این مقاله


سیگار الکترونیکی، راهکاری جایگزین یا مشکلی جدید؟

با اینکه سیگارهای الکترونیکی (e-Cigs) اساسا به عنوان وسیله‌ای برای ترک سیگار راهی بازار شدند اما اکنون بین جوانان طرفدار پیدا کرده‌اند! آن ها همان توصیفاتی را از این سیگارها می‌کنند که قبلا از سیگارهای واقعی می‌کردند. دکتر Micheal Khoury: نگرانی ما از یک چهارم از جامعه آماری دانش‌آموزانمان است که بیان میکنند برای اولین با […]

با اینکه سیگارهای الکترونیکی (e-Cigs) اساسا به عنوان وسیله‌ای برای ترک سیگار راهی بازار شدند اما اکنون بین جوانان طرفدار پیدا کرده‌اند! آن ها همان توصیفاتی را از این سیگارها می‌کنند که قبلا از سیگارهای واقعی می‌کردند.

دکتر Micheal Khoury:

نگرانی ما از یک چهارم از جامعه آماری دانش‌آموزانمان است که بیان میکنند برای اولین با سیگار الکترونیکی را به خاطر جذاب و سرگرم کننده بودنش امتحان کرده‌اند
این دقیقا با انگیزه استفاده از این سیگار ها توسط بزرگسالان که برای ترک است، در تعارض است و ممکن است به نوعی عادت رفتاری جدیدی تبدیل شود.

e-Cig وسیله‌ای الکترونیکی است که برای تقلید کار سیگار طراحی شده. این وسیله مایعی را بخار می‌کند تا فرد آن را به درون ریه‌اش بکشد و به همین خاطر به آن vaping هم می‌گویند.اگرچه این وسیله برای ترک سیگار تبلیغ می شود پژوهش ها عکس این موضوع را درباره جوانان نشان می‌دهد!
تحقیقات بیشمار جدیدی در زمینه امراض جوانان انجام شده که نشان می‌دهد شاید رابطه بین استفاده از سیگار الکترونیکی و استفاده از سیگار واقعی در آینده وجود داشته باشد و به همین دلایل نقش برعکسی را در سلامت جوانان بر خلاف بزرگسالان بازی کند.
براساس تحقیقی که در نیاگارا روی دانش آموزان پایه نهم انجام گرفت، ۲۳۶۷ دانش آموز به سوالاتی در این باره پاسخ دادند و معلوم شد که بیش از ۱۰% آن ها از این سیگار ها استفاده می کنند و از آن جالب تر بیش از ۷۰% دانش آموزان دلیل استفاده از آن ها را جذاب، سرگرم کننده و جدید بودنشان بیان می‌کنند.از این بین فقط ۱۴دانش آموز از آن برای ترک استفاده می‌کردند.
از فاکتورهای تاثیرگذار دراین باره می توان به موارد زیر اشاره کرد که بیشتر مصرف کنندگان:

  • پسر بوده اند!
  • قبلا از سیگارهای معمولی استفاده کرده‌اند
  • در نزدیکانشان کسانی هستند که از این سیگارها استفاده می‌کنند

جمعیت استفاده کننده از e-Cigs در حال افزایش است. گزارشی اخیرا نشان می دهد که استفاده از این سیگارها در بین نوجوانان در کانادا بیشتر از سیگارهای معمولی شده است. در یک بررسی دیگر بین جوانان ایالات متحده یکی دیگر از دلایل رو آوردن به استفاداز این سیگار ها کنجکاوی اعلام شده که این مورد بین بزرگسالان بسیار کم است. بررسی‌های مشابه ایجاد عادات رفتاری را در استفاده از این سیگار ها تایید می‌کنند.
از دلایل اصلی استفاده از این سیگار‌ها در بین جوانان:

  • داشتن دوستان سیگاری
  • استفاده در بین اعضای خوانواده
  • ملاحظات سلامتی پایین
  • پایین بودن درآمد خوانواده از میانگین

این ها روابط معنا داری برای ما هستند. با توجه به این که فرهنگ‌های به وجود آمده در کشور های پیشرفته جدیدا به سرعت وارد زندگی ما می‌شوند باید در استفاده و فروش این نوع سیگارها بیشتر دقت کرد و بیشتر باید به عنوان یک دارو به فروش برسد تا به سرنوشت همتای تنباکویی خود دچار نشود!

نحوه عمل

سیگار الکترونیکی حاوی مایع است. زمانیکه کارتریج درون سیگار گذاشته می‌شود (حاوی پلی استریست که درون مابعی الکتریکی قرار دارد) با اتومایزر(دستگاهی که عناصری را به ذرات ریزی تبدیل می‌کند) در تماس فرار می‌گیرد. در زمان استفاره از دستگاه مایع وارد مخزن اتومایزر شده و جذب دیواره سرامیکی آن می‌شود سپس گرما باعث بخار شدن آن میشود.
کارتریج حاوی نیکوتین و سایر مواد است و می تواند اعتیاد آور باشد ولی برخی دلایل وجود دارند که مضرات آن از سیگار معمولی کمتر است. با این حال استفاده از این سیگار ها هنوز در اول کار است و باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

ecig-diagram-virtualdr.ir

  • منابع:
  • medscape
  • howtovape

 

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید