انتشار این مقاله


سکسکه چیست و راه‌های درمان آن کدام اند؟

سکسکه یا singultus پدیده‌ای انعکاسی بوده و با انقباض عضلات خاصی در بدن همراه است. این پدیده در صورت تداوم می‌تواند آزاردهنده باشد. با وجود نکاتی مبهم درباره علت وقوع سکسکه و نحوه درمان آن، در این مقاله به بررسی برخی نکات مفید در این باره می‌پردازیم. مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه […]

سکسکه یا singultus پدیده‌ای انعکاسی بوده و با انقباض عضلات خاصی در بدن همراه است. این پدیده در صورت تداوم می‌تواند آزاردهنده باشد. با وجود نکاتی مبهم درباره علت وقوع سکسکه و نحوه درمان آن، در این مقاله به بررسی برخی نکات مفید در این باره می‌پردازیم.
مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه می‌شوند، اما عملا هر فردی از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال سکسکه را تجربه می‌کند. همچنین سکسکه بغیر از انسان در برخی پستانداران دیگر نیز مشاهده می‌شود.

فرآیند وقوع

علت این پدیده وقوع اسپاسم عضلانی است که سبب انقباض ماهیچه دیافراگم می‌گردد. اسپاسم باعث به درون کشیده شدن هوای تنفسی شده که ناگهان با بسته شدن تارهای صوتی، متوقف می‌شود. بسته شدن ناگهانی حنجره سبب تولید صدای سکسکه می‌شود.Hiccups-Demonstration4

عوامل ایجاد سکسکه

۱) معده پر
۲) سیگار کشیدن
۳) دم بسیار عمیق
۴) خوردن سریع غذا
۵) تغییر ناگهانی در دمای معده در اثر استفاده از مواد داغ و سرد پشت سرهم
۶) استرس و فشار‌های روحی

درمان سکسکه

بیشتر سکسکه ها به سرعت و معمولا بعد از چند دقیقه رفع می شود و معمولا هیچ درمانی مورد نیاز نیست. با این حال، در موارد سکسکه های پیوسته که طولانی تر از ۴۸ ساعت می شود برای یافتن علت و درمان بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های زیر در درمان سکسکه می‌توانند تاثیرگذار باشند:

  • در یک کیسه تنفس کنید. این عمل سبب افزایش فشار دی اکسید کربن در ریه‌ها و خون شما می‌گردد. مشاهدات و تجربه حاکی از بهبودی و رفع سکسه با این فرآیند دارد.
  • در حال بلع، به آرامی بر روی بینی خود فشار دهید. این حرکت فشار هوا را افزایش می‌دهد.
  • به طریقی، فشاری ملایم بر قفسه سینه خود وارد کنید.
  • برای دوره های کوتاه مدت نفس خود را نگه دارید. این عمل نیز مانند تنفس در کیسه، سبب افزایش فشار دی اکسید کربن در بدن شما می‌گردد.
  • برای درمان سکسه‌های طولانی مدت ممکن است از دارو‌ها و یا هیپنوتیسم استفاده گردد.
عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید