انتشار این مقاله


فیلرهای زیبایی؛ هر‌آن‌چه باید بدانید

فیلرهای زیبایی موادی هستند که عمدتا برای برطرف کردن چین‌وچروک به بافت زیرین پوست تزریق می‌شوند و ظاهر جوان‌تری را ایجاد می‌کنند. فیلرهای زیباییِ قابل‌ِتزریق مدت زیادی است که موجودند، اما اخیرا پیشرفت‌های پزشکی انواع‌ جدید آن‌ها را معرفی کرده‌‌‌اند که تفاوت آن‌ها با مدل‌های سابق، دوام طولانی‌تر یا حتی دائمی آن‌هاست. منشأ چین‌ و چروک: […]

فیلرهای زیبایی موادی هستند که عمدتا برای برطرف کردن چین‌وچروک به بافت زیرین پوست تزریق می‌شوند و ظاهر جوان‌تری را ایجاد می‌کنند. فیلرهای زیباییِ قابل‌ِتزریق مدت زیادی است که موجودند، اما اخیرا پیشرفت‌های پزشکی انواع‌ جدید آن‌ها را معرفی کرده‌‌‌اند که تفاوت آن‌ها با مدل‌های سابق، دوام طولانی‌تر یا حتی دائمی آن‌هاست.

منشأ چین‌ و چروک:

سه عامل اصلی محکم نگه‌داشتن بافت پوست عبارت‌اند از کلاژن، هیالورونیک‌اسید و الاستین. ترکیب این سه ماده باهم شبکه‌ی توری مانندی را زیر سطح پوست ایجاد می‌کند. این بافت کشسان باعث صافی و استحکام پوست می‌شود.
با افزایش سن، چربی زیرجلدی پوست کاهش یافته و پوست به عضله نزدیک‌تر می‌شود؛ تزریق فیلر موجب پرشدن بافت توری نازک شده می‌شود و چین‌وچروک‌های پوست را کاهش می‌دهد.

انواع فیلر:

کلاژن قدیمی‌ترین و شناخته‌شده ترینِ فیلرها است، محصولات طبیعی و مصنوعی جدیدی نیز وجود دارند که هریک معایب و مزایای خود را دارند.

فیلر کلاژن گاوی این نوع کلاژن که از پوست گاو استخراج می‌شود، نخستین بار در سال ۱۹۸۰ برای ترمیم چین‌وچروک استفاده شد. امروزه بیشتر فیلرهای استفاده شده از این نوع می‌باشند. کلاژن گاوی ارزان‌تر از سایر فیلرهاست، اما ممکن است برخی افراد واکنش آلرژیک نسبت به آن نشان دهند. هم‌چنین بدن به‌طور طبیعی پس از مدتی کلاژن را تخریب می‌کند در نتیجه تزریق باید سالانه ۲ تا ۴بار مجددا تکرار شود.

فیلر کلاژن انسانی کلاژن ساخته‌شده از سلول‌های انسان اولین بار در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. مزیت مهم آن کم بودن واکنش‌های آلرژیک است اما قیمت آن از کلاژن گاوی بالاتر است. این کلاژن نیاز به تجدید در دوره‌های ۳ تا ۶ ماهه دارد .

فیلر هیالورونیک‌اسید این ماده به‌طور طبیعی در بافت‌های بدن موجود است و تراکم ویژه‌ی آن در بافت‌های همبندی و مایع احاطه‌کننده‌ی چشم است. تزریق آن به بافت زیرین پوست باعث احیای آن و از بین رفتن چین‌وچروک می‌شود. احتمال بروز واکنش آلرژیک برای آن بسیار پایین است و ترمیم آن به ۹ماه زمان یا بیشتر نیاز دارد.

فیلر چربی شامل برداشت مقداری چربی از نواحی مانند شکم یا ران و اضافه کردن آن به بافت زیرجلدی پوست است. پس از گسترش چربی اضافه شده، چین‌و چروک آن کاهش می‌یابد و چون از بدن خود فرد برای استخراج چربی استفاده می‌شود، احتمال بروز واکنش آلرژیک در آن صفر است. نتایج آن در بیشتر موارد دائمی هستند.

فیلر پلی-ال لاکتیک‌اسید (PLLA) باعث تحریک سلول‌های پوستی برای ساخت کلاژن بیشتر می‌شود. این مادی سمی نیست و FDA -سازمان غذا و دارو- استفاده از آن را برای درمان مشکلات پوستی در برخی بیماری‌های خاص مانند ایدز قانونی اعلام کرده‌است. اما به‌طور غیراختصاصی، برای مصارف زیبایی عمومی نیز استفاده می‌شود. اثرات آن طولانی‌مدت است.

فیلر کلسیم هیدروکسی‌آپاتیت درسال ۲۰۰۶، FDA استفاده از این ماده را برای کاربردهای زیبایی قانونی اعلام کرد. این فیلر از ماده‌ی معدنی ساخته شده که به استخوان سختی و استحکام می‌بخشد، پس از تزریق، به ذرات ریز محلول تبدیل می‌شود. تاثیر این ماده در رفع چروک‌های عمیق بسیار بیشتر از کلاژن است.

فیلرهای پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) این ماده که پیش از کاربرد زیبایی، درجراحی استخوان کاربرد داشته است، برخلاف بیشتر فیلرهای موجود، کاملا دائمی است.


مقاله‌ی مرتبط: لیفت صورت


خطرات

مهم‌ترین خطرات استفاده از فیلرها عبارت‌اند از:

  • تزریق نادرست فیلر درون رگ‌های خونی
  • تورم، قرمزی، بی‌حسی در ناحیه‌ی تزریق شده
  • ایجاد التهاب و واکنشهای آلرژیک در برخی افراد
  • تزریق بیش از اندازه یا نادرست که موجب مشهود شدن ماده‌ی زیر پوست می‌شود
  • تغییر رنگ پوست که ممکن است چندین ماه به طول انجامد
  • از بین رفتن سلول‌های پوستی در برخی موارد نادر

کاهش خطرات

امروزه فیلرها جز امن‌ترین جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شوند، با این حال برای کاهش خطرات به کمترین حد ممکن نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱- اجازه ندهید قیمت‌ها شما را گول بزنند؛ استفاده از فیلرهایی که با قیمت پایین‌تر از استاندارد پیشنهاد می‌شوند ممکن است وسوسه کننده باشد اما قیمت جراحی را دو عامل مواد اولیه‌ی محصول و تخصص جراح تعیین می‌کنند. ارزش سلامت و زیبایی شما بسیار بیشتر است.

۲- کلیه‌ی فیلرها باید در کلینیک تخصصی پزشکی با تجهیزات استریل انجام شوند؛ از انجام‌ دادن آن در محیطی غیر از کلینیک‌های پزشکی مانند آرایشگاه و خانه خودداری کنید.

۳- قبل از انجام عمل، از منبع تولید فیلر و تأییدشدن آن توسط سازمان غذا و دارو اطمینان حاصل کنید. در صورتی که جواب واضحی دریافت نکردید، از انجام‌دادن آن صرف نظر کنید.


مقاله‌ی مرتبط: درمابراسیون؛ هرآن‌چه باید بدانید


منابع

  • realself.com
  • webmd.com
  • plasticsurgery.org
  • livestrong.com
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید