انتشار این مقاله


با کشفیات برتر تاریخ پزشکی آشنا شوید!

دنیای علم در تاریخ خود تابحال چنین شتابی را به خود ندیده است. با هر کشف جدیدی که اتفاق می‌افتد راه‌های بیشمار جدیدی گشوده می‌شود و این تصاعد است که موجب شده شتاب علمی جهان چنان بالا رود که میزان تولید علم چند دهه گذشته با کل زمان قبل از خود برابری کند! بعضی از […]

دنیای علم در تاریخ خود تابحال چنین شتابی را به خود ندیده است. با هر کشف جدیدی که اتفاق می‌افتد راه‌های بیشمار جدیدی گشوده می‌شود و این تصاعد است که موجب شده شتاب علمی جهان چنان بالا رود که میزان تولید علم چند دهه گذشته با کل زمان قبل از خود برابری کند! بعضی از این کشفیات چنان در زندگی روزمره جا افتاده‌اند که تصور زندگی قبل از آن‌ها کمی مشکل به نظر می‌رسد؛ یکی از این موارد پزشکی است! اکنون که ما از مشکلات در پزشکی، عدم رسیدگی به بیماران و… شکایت می‌کنیم باید به یاد داشته باشیم که تنها چند نسل پیش مشکلاتی بسیار ساده به مرگ و قطع عضو منتهی می‌شد. (البته این موضوع از ضرورت بهبود کارایی سیستم خدمات درمانی کشورها نمی‌کاهد.)

برای پی بردن به اهمیت این موضوع نگاهی می‌اندازیم به ده کشف مهم پزشکی و اینکه آن‌ها چگونه زندگی ما را تغییر دادند. فقط تصور کنید که دنیا بدون این ده اتفاق الآن چه شکلی بود؟

ویتامین‌ها

کشف ویتامین‌ها توسط فردریک هاپکینز و دانشمندان معاصر او که در اوایل قرن بیستم انجام شد، درک بهتری از مواد غذایی به همه داد و از بسیاری از بیماری‌ها که در نتیجه کمبود آن‌ها به وجود می‌آمدند جلوگیری کرد.
vitamins_clock-virtualdr.ir

ویروس HIV

در دهه ۱۹۸۰ توسط Robert Gallo و Luc Montagnier با بررسی مبتلایان به ایدز کشف شد. این کشف فهم جدیدی را از بیماری‌های مقاربتی به همه ارائه داد و موجب شد تا بتوان این بیماری را تا حدی کنترل کرد.
HIV-virtualdr.ir

سیستم گردش خون

اولین بار توسط ابن‌النفیس در ۱۲۴۲ کشف شد و بعدها در ۱۶۲۸ ویلیام هاروی آن را بیشتر مطرح ساخت. گفته می‌شود این کشف پایه علم پزشکی و فهم ما از بدن انسان را تشکیل می‌دهد.

circulatory-system-virtualdr.ir

پرتو X

قبل از استفاده از تصاویر پرتوهای X تصور ما از درون بدن به نوعی سیاه و سفید بود! اولین بار که رونتگن این تکنیک را به کار برد از دست همسر خود عکس گرفت!
X-ray_by_Wilhelm_Röntgen_virtualdr.ir

DNA

نه تنها شناخت بهتری از عامل بسیاری از بیماری‌ها به ما داد و موجب به وجود آمدن بیوتکنولوژی شد، بلکه بر نگاه ما به انسان و نقشمان در تکامل اثر زیادی گذاشت.

انسولین

قبل کشف انسولین در ۱۹۲۰ توسط Frederick Banting دیابت مساوی بود با مرگ آهسته و دلخراش! اما امروزه بسیاری از بیماران دیابتی به لطف این کشف می‌توانند عمر طبیعی خود را داشته باشند.

دارو‌های بیهوشی

اگر تابحال عمل جراحی را بدون داروی بیهوشی تجربه کرده‌اید دیگر حرفی درباره اهمیت این کشف نمی‌ماند؛ چون قطعاً درد آن را حس کرده‌اید. قبل از دارو‌های بیهوشی تنها وسیله برای کنترل بیمار طناب و الکل بود…

نظریه میکروب‌ها

فقط کافیست به علت بیماری‌ها فکر کنید بدون این که نقش میکروب‌ها را در نظر بگیرید! نظریه‌ای که لویی پاستور در این زمینه ارائه داد دنیای پزشکی را روشن‌تر کرد!

واکسیناسیون

آشنا کردن بدن با بیماری قبل از آن که به سراغ آن بیاید برای کنترل بیماری‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد. قبل از واکسیناسیون بسیاری از کودکان با بیماری‌هایی ساده از دست می‌رفتند!

پنی‌سیلین

شاید عحیب باشد که پنی‌سیلین در صدر این فهرست قرار گرفته ولی گذشته از نقش خود پنی‌سیلین در از بین بردن عفونت‌ها، کشف آن راه را برای تعریف و توسعه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها گشود. قبل از این کشف، اگر پای کسی بریده می‌شد باید بین مرگ و قطع عضو یکی را انتخاب می‌کرد!


منبع: healthguidance

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید