انتشار این مقاله


چه چیزهای باعث ترسناک‌شدن یک فرد می‌شوند؟

از نخستین لحظه‌ی وارد شدن شخصیت لکتر در فیلم سکوت بره‌ها، به‌راحتی می‌شد فهمید یک جای کار می‌لنگد! کاراکتر آنتونی هاپکینز که مودب، دوستانه و آرام به‌نظر می‌آمد بازهم حسی القا می‌کرد که بیننده دوست داشت تا جای ممکن از صفحه‌ی نمایش فاصله بگیرد…او ترسناک بود! فرانسیس مک‌اندرو از دانشگاه ناکس با برگزاری تست آنلاینی […]

از نخستین لحظه‌ی وارد شدن شخصیت لکتر در فیلم سکوت بره‌ها، به‌راحتی می‌شد فهمید یک جای کار می‌لنگد! کاراکتر آنتونی هاپکینز که مودب، دوستانه و آرام به‌نظر می‌آمد بازهم حسی القا می‌کرد که بیننده دوست داشت تا جای ممکن از صفحه‌ی نمایش فاصله بگیرد…او ترسناک بود!

فرانسیس مک‌اندرو از دانشگاه ناکس با برگزاری تست آنلاینی سعی داشت بفهمد چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود شخصی ترسناک به‌نظر بیاید. وی پرسش‌نامه ای با ۴۴سوال طراحی کرده و درمجموع، پاسخ‌های  ۱۳۴۱ نفر را بررسی کرد.

در این پرسش‌نامه افراد باید به ظاهر، رفتار و افکار افراد نمره‌ای در بازه ۱ تا ۷ بدهند که ۷ برای ترسناک‌ترین حالت درنظر گرفته شده‌بود. نتایج این تحقیق در New Ideas in Psychology منتشر شد.
هم زنان و هم مردان عقیده داشتند که مردان باتوجه به ساختارفیزیکی یا سایر المان ها، ترسناک‌ترند. هم‌چنین عامل مهمی که ترسناک بودن فردی را تعیین می‌کند میزان فهمیده شدن رفتارهای وی توسط اطرافیان است؛ اگر فردی در زمان صحبت با شما مدام لب‌های خودرا زبان بزند یا فاصله اش را رعایت نکند، به دلیل خلاف قرارداد اجتماعی بودن این رفتارها، با احتمال بیشتری شمارا می‌ترساند.
ویژگی‌های فیزیکی نامعمول نیز در ایجاد ترس نقش بسزایی دارند؛ لبخند‌های عجیب، انگشتان بلند، موهای چرب و پوست رنگ‌پریده از ویژگی‌های افرادی که ترسناک قلمداد می‌شوند هستند.
درمجموع، هر ویژگی که با مفهوم ما از نرمال سازگار نباشد، ممکن است حس ترس را در ما برانگیزد چراکه نمی‌دانیم درمقابل باید چه رفتاری را نشان دهیم یا رفتارهای بعد از آن را پیش‌بینی کنیم.
برخی حرفه‌ها یا عادات نیز ممکن است باعث ایجاد ترس شوند؛ در این آزمایش، دلقک‌ها به عنوان دارندگان ترسناک‌ترینِ شغل‌ها انتخاب شدند. برگزارکنندگان مراسم ختم و متخصصان تاکسیدرمی مقام های بعدی را کسب کردند.

اغلب رفتارها و اشتغال های ترسناک، خطرناک نیستند!

طبق تحقیق انجام‌شده، بیشتر مواردی که مردم ترسناک تلقی می‌کردند، در غیرعادی بودن و داشتن انگیزه‌ی نامشخص در انجام فعالیت ذکرشده  مشترک بودند. مک‌اندرو هم‌چنین اضافه کرد که به‌نظر شرکت‌کنندگان ، افرادی که ترسناک به‌نظر می‌آمدند، هیچ‌یک تلاشی برای ترساندن بقیه انجام نمی‌دادند! به‌نظر می‌رسد القای حس ترس، تنها نشان‌دهنده‌ی اتفاقی درونی است نه تلاش خودفرد برای ترسناک به‌نظر آمدن.


منبع discovermagazine

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید