انتشار این مقاله


درمان عرق شدید (هایپرهیدروزیس) با بوتاکس

اگر ضدعرق از تعرق شما جلوگیری نمی‌کنند، بوتاکس شاید بتواند کمک کند. بوتاکس کلمه‌ی اختصاری برای سم بوتولینوم می‌باشد؛ پروتئینی سمی برای بافت عصبی است و توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌‌شود. بوتاکس یکی از سمی‌ترین مواد شناخته‌شده در سرتاسر جهان است ولی متخصصان از آن در اندازه‌هایی بسیار کم برای توقف انقباض ماهیچه‌ای و […]

اگر ضدعرق از تعرق شما جلوگیری نمی‌کنند، بوتاکس شاید بتواند کمک کند. بوتاکس کلمه‌ی اختصاری برای سم بوتولینوم می‌باشد؛ پروتئینی سمی برای بافت عصبی است و توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌‌شود. بوتاکس یکی از سمی‌ترین مواد شناخته‌شده در سرتاسر جهان است ولی متخصصان از آن در اندازه‌هایی بسیار کم برای توقف انقباض ماهیچه‌ای و اکثراً در ماهیچه‌های صافِ غیرارادی استفاده می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین استفاده‌ی آن برای از بین بردن چین و چروک صورت با از کار انداختن ماهیچه‌های مسئول این کار می‌باشد.

بوتاکس همچنین برای درمان‌های زیر نیز به کار می‌رود:

  • سردرد‌های میگرن
  • پلک زدن‌های غیرقابل کنترل
  • لوچی چشم (استرابیسموس)
  • ناهنجاری‌های دردی قطعی
  • و هر ناهنجاری دیگری که مسئول آن انقباضات نابجای عضلانی باشد.

در سال‌های گذشته عرق کردن شدید یا هایپرهیدروزیس به لیست بالا اضافه شده است. درحالی‌که بدن به صورت طبیعی عرق می‌کند تا در هوای گرم یا بیماری‌ها خود را خنک نگه دارد، در افرادی که زیاد عرق می‌کنند این پروسه مستقل از عوامل نام برده عمل می‌کند که موقعیتی نامناسب از لحاظ فیزیکی و اجتماعی برای افراد پیش می‌آورد.
این ناهنجاری تقریباً ۱% کل جمعیت را درگیر می‌کند، هم زنان و هم مردان را و بیشتر در زیر بازوها و کف دست و پا خود را نشان می‌دهد.
تجویز ضدعرق‌ها و قرص‌ها بعضی اوقات برای درمان این عارضه به کار می‌رود که روش کاهش موقتی تولید عرق است ولی این داروها می‌توانند عواضی همچون خشکی چشم و دهان را در پی داشته باشند. عملی جراحی نیز وجود دارد که نام آن سمپاتکتومی است و در آن اعصاب تحریک‌کننده‌ی غدد عرق را قطع می‌کنند.
عملکرد بوتاکس در این مورد مسدود کردن انتقال‌دهنده‌ای عصبیست که غده‌ی عرق را تحریک می‌کند و ضرورتاً این کار موجب فلج شدن آن‌ها می‌شود. این شیوه‌ی درمانی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده در ۲۰۰۴ آن را تأیید کرده شامل چند تزریق در ناحیه‌ی زیربغل است  و می‌تواتند پروسه‌ی آن تا ۸ ماه طول بکشد. این روش درمانی برای کسانی که از این ناهنجاری رنج می‎برند راه بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید