انتشار این مقاله


سوداگران شکر

نوشابه، آب‌میوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا! نوشابه خوشمزه و دوست داشتنی است، علی‌الخصوص پس از فعالیت جسمانی سنگین، یک لیوان نوشابۀ تگری می‌تواند شما از این رو به آن رو کند! نوشیدنی های شیرین به عضو مهمی از جامعۀ جهانی تبدیل شده‌اند و هزینه‌های هنگفتی صرف تبلیغات آن می‌شود.     مطلبی که در ادامه مطالعه خواهید […]

نوشابه، آب‌میوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا! نوشابه خوشمزه و دوست داشتنی است، علی‌الخصوص پس از فعالیت جسمانی سنگین، یک لیوان نوشابۀ تگری می‌تواند شما از این رو به آن رو کند! نوشیدنی های شیرین به عضو مهمی از جامعۀ جهانی تبدیل شده‌اند و هزینه‌های هنگفتی صرف تبلیغات آن می‌شود.

    مطلبی که در ادامه مطالعه خواهید کرد در تاریخ سی‌و‌یکم ژانویۀ ۲۰۱۵ در Health News منتشر شد.

   نتایج مطالعۀ جدیدی نشان می‌دهد که طی دو سال گذشته، کودکان و نوجوانان دوبرابر بیشتر در معرض تبلیغات نوشیدنی‌های شیرین (Sweetened Beverages) قرار گرفته‌اند. یافته‌های این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد که آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز در زمینه شکر دست کمی از نوشابه ندارند و پابه‌پای آن پیش می‌روند!

آیا واقعاً رژیمی است یا ترفند بازاریابی؟!
آیا واقعاً رژیمی است یا ترفند بازاریابی؟!

   با در نظر گرفتن آمار چاقی (Obesity) در جامعۀ جوان آمریکا، این نتایج واقعاً نگران کننده است. یک‌پنجم کودکان آمریکایی  از نظر بالینی چاق‌اند و عدۀ قابل توجهی نیز اضافه‌وزن دارند. عامل این آمار وحشتناک عمدتاْ رژیم‌های غذایی شامل غذاهای صبحانه (Breakfast Cereals)، فست‌فود و نوشیدنی‌های شیرین است.

   گزارش جدیدی که از سوی Yale University Rudd Center for Food Policy and Obesity انتشار یافته بر روی بررسی این تبلیغات تمرکز کرده است؛ تبلیغاتی که اکثراً جوانان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌زبان (Hispanic) را هدف قرار داده‌اند. کودکان و نوجوانان سیاه‌پوست ۸۰ تا ۹۰ درصد تبلیغات بیشتری نسبت به کودکان سفیدپوست مشاهده کرده‌اند که شامل دوبرابر تبلیغات بیشتر از نوشیدنی انرژی‌زای ۵‌ساعته (۵Hour Energy Drink)، آب‌معدنی ویتامینه و اسپرایت (Sprite) کوکا‌کولا بوده است. کودکان اسپانیایی‌زبان به دلیل آمار بالای تبلیغات اسپانیایی‌زبان، نسبت به کودکان سفید‌پوست ۴۹ درصد تبلیغات بیشتری را شاهد بوده‌اند. این تبلیغات به صورت فراگیر در رسانۀ عمومی، رادیو و تلویزیون، و شبکه‌های اجتماعی محبوبی هم‌چون فیس‌بوک و یوتیوب پخش می‌شوند.

   کلی براونل (Kelly Brownell) از دانشگاه یل (Yale) که یکی از نویسندگان این گزارش است می‌گوید:

   این نوشیدنی‌های غیرمغذی و پرشکر کودکان ما را مورد حمله قرار داده‌اند. شرکت‌ها به شکل جدی در حال انجام تبلیغات هستند!

   جهت تأکید بر اهمیت این گزارش، مرکز یادشده به تازگی وبسایت “حقایق نوشیدنی‌های پرشکر” توسعه داده است تا اطلاعات لازم را به سمع و نظر والدین برساند. نوشیدنی‌های پرشکر، ناسالم‌ترین مواد غذایی هستند که بی‌رحمانه کودکان را هدف قرار داده و به ایشان فروخته می‌شوند. این نوع تجارت مواد غذایی، رژیم غذایی کودکان را به شکل منفی تحت تأثیر قرار داده و بیشترین آسیب را به آن‌ها می‌رسانند.

سبد کالای نوجوانان ایرانی!
سبد کالای نوجوانان ایرانی!

   یکی از مطالعات همین مرکز در سال گذشته نشان داد که غذاهای صبحانه بدون در نظر گرفتن کالری اضافه‌ای که همراه با این غذاها به ظرف غذای کودکان جاری می‌سازند (!)، حاوی ۸۵ درصد شکر و ۶۰ درصد سدیم بیشتر و هم‌چنین ۶۵ درصد فیبر کم‌تری هستند.

   زمان آن رسیده است که والدین دسترسی کودکان به این تبلیغات را محدود سازند و رژیم غذایی سالمی برای فرزندانشان فراهم آورند. چاقی زودرس طول عمر کم‌تری برای کودکان این نسل به ارمغان خواهد آورد، دقیقاً برعکس قرن گذشته.

   و اکنون پاسخ شرکت کوکا‌کولا بعد از مدت‌ها به این خبر!

منفعت چهارتا چهارتا می‌آید! تصاویر قشنگ، حرف‌های جالب، تبلیغات موفق، سلطان نوشابه!
منفعت چهارتا چهارتا می‌آید! تصاویر قشنگ، حرف‌های جالب، تبلیغات موفق، سلطان نوشابه!

   دایانا گارزا چارلانت (Diana Garza Ciarlante)، سخن‌گوی شرکت کوکا‌کولا با بیانیۀ زیر به این گزارش واکنش نشان داد:

   سیاسیت کاری شرکت کوکا‌کولا الزام می‌دارد که ما هیچ‌یک از محصولاتمان را به شکل مستقیم به کودکان زیر ۱۲ سال نفروشیم. این بدین معنی است که ما تبلیغاتمان را به شکل مستقیم برای بینندگانی که ۳۵ درصدشان را کودکان زیر ۱۲ سال تشکیل می‌دهند، پخش نمی‌کنیم. این سیاست کاری شامل حال تمام برندهای نوشیدنی این شرکت شده و در گسترۀ وسیعی از رسانه‌ها از جمله: تلویزیون، رادیو، مطبوعات، سینما، اینترنت و گوشی‌های هوشمند؛ اعمال می‌شود.
نتایج یکی از مطالعات مرکز راد (Rudd Center) که در آگوست ۲۰۱۱ منتشر شد*، نشان می‌داد که طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹، بیشترین کاهش در زمینه تبلیغات پخش شده برای کودکان (سنین ۲ تا ۵ و ۶ تا ۱۱) در عرصۀ نوشیدنی‌ها بوده است. این مطالعه هم‌چنین به این نتیجه دست یافته بود قسمت اعظم کاهش تبلیغات، در بازار نوشابه بوده است. طبیعتاً شرکت و صنعت ما متعهد به تبلیغات مسئولانه است و آمار و ارقام این را اثبات می‌کند.

   * Powell, et al., Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, Published Online August 1, 2011

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید