انتشار این مقاله


سندروم متابولیک چیست؟

سندروم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط خاص پزشکی است که شامل فشارخون بالا، قندخون بالا، افزایش چربی اطراف کمر و افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید است که همزمان رخ می‌دهند و احتمال بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد. وجود یکی از این علائم به تنهایی به معنای ابتلا به سندروم متابولیک نیست؛ با این‌حال […]

سندروم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط خاص پزشکی است که شامل فشارخون بالا، قندخون بالا، افزایش چربی اطراف کمر و افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید است که همزمان رخ می‌دهند و احتمال بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد. وجود یکی از این علائم به تنهایی به معنای ابتلا به سندروم متابولیک نیست؛ با این‌حال وقوع هرکدام ممکن است سایرموارد را به دنبال داشته و ریسک این بیماری را افزایش دهد.
درصورت ابتلا به سندروم متابولیک و موارد مشابه آن، تغییرات سبک زندگی می‌تواند مانع پیشرفت آن شود.

نشانه‌ها

بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سندروم متابولیک نشانه‌ی خاصی ندارند؛ با این‌حال افزایش قابل توجه چربی اطراف کمر معمولا نشانه‌ی قابل اعتمادی است.
درصورت ابتلا به قندخون بالا، ممکن است نشانه‌های دیابت ازقبیل افزایش تشنگی، خستگی و تارشدن دید بروز پیدا کند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

درصورت ابتلا به هریک از نشانه‌های ذکرشده، از پزشک خود بخواهید سایر نشانه‌های این بیماری را چک کند.
سندروم متابولیک ارتباط نزدیکی با چاقی، افزایش وزن و عدم تحرک دارد.

هم‌چنین وجود شرایطی با نام مقاومت انسولینی می‌تواند نقش بسزایی در ابتلا به سندروم متابولیک ایفا کند.
در شرایط طبیعی، سیستم گوارشی انسان، غذاهایی که مصرف می‌شوند را می‌شکند و گلوکز وارد جریان خون می‌شود. انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح شده و با کمک به ورود گلوکز به سلول، سوخت موردنیاز آن را فراهم می‌کند.
در افرادی که به مقاومت انسولین مبتلا هستند، سلول‌ها به انسولین پاسخ نمی‌دهند و درنتیجه گلوکز نمی‌تواند به آسانی وارد سلول شود و مقدار آن در خون افزایش می‌یابد.

فاکتورهای خطرناک

عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به سندروم متابولیک می‌شوند:

  • افزایش سن
  • چاقی خصوصا در ناحیه‌ی شکم
  • دیابت: درصورت ابتلا به دیابت در زمان بارداری یا داشتن سابقه‌ی خانوادگی نوعِ دوم این بیماری، خطر بیشتری برای ابتلا به آن وجود دارد
  • سایر بیماری‌ها: ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سندروم پلی‌کیستیک تخمدان، بیماری‌های قلبی-عروقی یا کبد چرب غیر الکلی ریسک سندروم متابولیک را افزایش می‌دهند

درمان

درصورتی که تغییرات عمده‌ی سبک زندگی نظیر اعمال رژیم سالم و ورزش کردن به‌تنهایی پاسخگو نباشد، پزشک ممکن‌است ناچار به تجویز داروهایی برای کنترل مشکلات ناشی از این بیماری نظیر قند خون شود.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید