انتشار این مقاله


چرا قبل از خواب احساس تشنگی می‌کنیم؟

بر اساس تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه مک گیل، مغز یک حس تشنگی را چند ساعت قبل از خواب القا می‌کند. با ما همراه باشید. این یافته، و فرآیند مولکولی‌ای که پشت آن وجود دارد اولین مدارک برای چگونگی عملکرد ساعت بیولوژیکی بدن را به وجود آورده است. با اینکه این تحقیق روی موش‌ها صورت گرفته، […]

بر اساس تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه مک گیل، مغز یک حس تشنگی را چند ساعت قبل از خواب القا می‌کند. با ما همراه باشید.

این یافته، و فرآیند مولکولی‌ای که پشت آن وجود دارد اولین مدارک برای چگونگی عملکرد ساعت بیولوژیکی بدن را به وجود آورده است. با اینکه این تحقیق روی موش‌ها صورت گرفته، چارلز بورکه، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید ” این تحقیق می‌تواند مسیر تهیه داروهایی که به گیرنده‌های مربوط به ساعت بیولوژیک بدن مربوط می‌شود را به ما نشان دهد. ”
دانشمندان از قبل آگاه بودند که جوندگان در دو ساعت قبل از خواب عطش شدیدی نسبت به آب از خود نشان می‌دهند. تحقیق جدید بورکه ثابت کرده که علت این عمل فیزیولوژیک نیست. اما اگر آن‌ها به نوشیدن آب نیازی ندارند، پس چرا این کار را انجام می‌دهند؟
این تیم دریافت که عدم دریافت کافی آب در موش‌ها منجر به بی‌آبی در پایان سیکل خواب آن‌ها می‌شود. پس افزایش دریافت آب منجر می‌شود بدن جانور تا پایان خواب سالم و دارای آب کافی باشد.

سپس محققین به دنبال محرکی که منجر به تشنگی میشود گشتند. می‌‌دانیم که مغز حسگرهای تشنگی‌ای در انتهای نورون‌های تشنگی دارند. پس آن‌ها به بررسی ارتباط SCN، منطقه‌ای از مغز که ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کند با این نورون‌ها پرداختند.

160928135858_1_540x360
آبی: نورون‌های تشنگی؛ اعتبار تصویر متعلق به دانشگاه McGill است.

برای بررسی این موضوع، آن‌ها از سلول‌هایی استفاده کردند که در حضور وازوپرسین خاصیت فلوئورسانس از خود نشان می‌دهند. وقتی که آن‌ها این سلول‌ها را در بافت مغزی کار گذاشتند و SCN را با الکتریسیته تحریک کردند، در منطقه مورد نظر وازوپرسین آزاد شد.
محققین برای بررسی اینکه آیا وازوپرسین نورون‌های تشنگی را تحریک می‌کند، از تکنیکی استفاده کردند که در آن با استفاده از نور لیزر سلول‌ها را روشن و خاموش می‌کند. با استفاده از این تکنیک نظریه مذکور نیز تایید شد.

44

بورکه در پایان اعلام کرد:

با اینکه این آزمایش بر روی جوندگان انجام شده، اما قابل تعمیم به انسان‌ها نیز هست. به همین خاطر است که ما قبل از خواب آب و یا شیر مصرف می‌کنیم. از این مهم‌تر، این تحقیق راه جدیدی برای بررسی چگونگی عملکرد ساعت بیولوژیکی بدن به ما نشان می‌دهد. تقریبا تمام ارگان‌های بدن از این سیکل پیروی می‌کند. کار کردن به صورت شیفتی ریتم طبیعی بدن کارمندان را به هم می‌زند. شاید اکنون بتوانیم کاری برای آن انجام بدهیم.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید