انتشار این مقاله


چرا شب‌ها قبل از خواب تشنه می‌شويم؟

محققان كانادايي به تازگی كشف كردند بدن قبل از خواب با آزاد كردن محرک‌های تشنگی از مغز، خود را براي خواب هيدراته نگه می‌دارند. با ما همراه باشید. اين تحقيقات بر روي جوندگانی مثل موش نيز انجام شد و نتيجه يكسان بود. آن‌ها نيز قبل خواب ميزان آب بدن خود را (هرچند كه بدن دهيدراته نشده […]

محققان كانادايي به تازگی كشف كردند بدن قبل از خواب با آزاد كردن محرک‌های تشنگی از مغز، خود را براي خواب هيدراته نگه می‌دارند. با ما همراه باشید.
اين تحقيقات بر روي جوندگانی مثل موش نيز انجام شد و نتيجه يكسان بود. آن‌ها نيز قبل خواب ميزان آب بدن خود را (هرچند كه بدن دهيدراته نشده بود) با نوشيدن آب افزايش می‌دادند .
براي پی بردن به اين مسائل، آن‌ها منبع آب موش‌ها را قبل از خواب محدود كردند و آزمايش‌ها نشان داد بعد از بيدار شدن، بدن موش‌ها بيش از پيش دهيدراته شده است.
حالا اين سؤال پيش می‌آید که بدن بدون دهيدراته شدن چگونه حس تشنگي را القا مي كند؟
آن‌ها با جستجوي تخصصي نوروپپتيدهاي وازوپرسين ترشح شده از SCN كه توسط سلول هاي sniffer مسئول كارهايی مانند تشخيص تشنگي يا كمبود خون است، كار را شروع كردند . سلول هاي sniffer در تماس با مواد خاصي فعال ميشوند .
آن‌ها با تماس اين سلول‌ها با وازوپرسين SCN موش‌ها را به طور مصنوعي تحريك كردند. سپس از طريق روش‌های مخصوص ساعت بدن را به شب تحريك كردند و مشاهده شد كه فعاليت سلول های sniffer به دليل ترشح وازوپرسين به شدت افزايش يافت.
در آخر برای يافتن پاسخ اين سؤال كه آيا وازوپرسين نورون‌های تشنگی را تحريك مي‌كند يا نه، از موش‌های تراژني‌شده استفاده كردند. مشاهدات مثبت بود و وازوپرسين دليل تحريك نورون هاي تشنگي بود.
اين مشاهدات به اين معناست كه ساعت بيولوژيكي بدن موش (SCN) ساعت خواب را پيش‌بيني كرده و با تحريك مغز بدن را به جستجوي منابع آب وا مي‌دارد.

مبین مويد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید