انتشار این مقاله


آمفیزم (بخش اول)

در این سری از مطالب قصد داریم تا بیماری آمفیزم را مورد بررسی قرار دهیم. بیماری آمفیزم باعث آسیب تدریجی کیسه های هوایی(آلوئول‌ها) شده و در‌نتیجه باعث می‌شود تا رفته رفته نفس‌های فرد کوتاه شده و فرد نفس‌نفس بزند. آمفیزم یکی از چندین بیماری است که به آن‌ها بیماری های مزمن مسدود کننده ریه (chronic […]

در این سری از مطالب قصد داریم تا بیماری آمفیزم را مورد بررسی قرار دهیم.

بیماری آمفیزم باعث آسیب تدریجی کیسه های هوایی(آلوئول‌ها) شده و در‌نتیجه باعث می‌شود تا رفته رفته نفس‌های فرد کوتاه شده و فرد نفس‌نفس بزند. آمفیزم یکی از چندین بیماری است که به آن‌ها بیماری های مزمن مسدود کننده ریه (chronic obstructive pulmonary disease) گفته می‌شود.

آلوئول‌های ریه مشابه شاخه‌های یک خوشه انگور در ریه گسترده شده اند. در بیماری آمفیزم دیواره‌ی داخلی کیسه های هوایی ضعیف و حتی تخریب شده و متعاقب آن چندین کیسه هوایی کوچک به یکدیگر پیوسته و یک فضای بزرگ را تشکیل می‌دهند که این پدیده باعث کاهش سطح تبادلی در ریه شده و درنتیجه آن میزان اکسیژنی که طی هر دم جذب جریان خون می‌شود کاهش می‌یابد.

در بیماری آمفیزم هنگامی که فرد تنفس می‌کند کیسه های هوایی آسیب دیده به درستی کار نمی‌کنند و درنتیجه هوای مرده (هوایی که تبادل گاز‌ها را با خون انجام داده است) درون این کیسه های هوایی گیر افتاده و نمی‌تواند خارج شود تا هوای تازه وارد کیسه های هوایی شود.

علایم و نشانه ها:

ممکن است یک فرد برای چندین سال بیماری آمفیزم را داشته باشد بدون این که نشانه و یا علامت قابل توجهی داشته باشد.

مهم‌ترین علامت و نشانه آمفیزم کوتاه و سطحی شدن تنفس است که به معمولا بتدریج رخ می‌دهد.

-emphysema virtualdr.ir
فردی که بیماری آمفیزم را دارد از انجام فعالیت‌های ورزشی انجتناب می کند زیرا آمفیزم باعث می‌شود که فرد در هنگام انجام فعالیت نفس نفس بزند و نتواند به خوبی ورزش کند.

در بیماری آمفیزم مشکل زمانی ایجاد می‌شود که که کوتاه شدن تنفس و نفس‌نفس زدن در کار‌های روزانه فرد ظاهر شود یعنی فرد در حین انجام کار‌های روزانه نیز به نفس‌نفس زدن دچار شود.
آمفزیزم در حالت های شدید و حاد حتی می‌تواند باعث شود که فرد در حال استراحت نیز نفس‌نفس بزند.

اگر شما نیز در حین انجام بعضی از کار های روزانه نفس‌نفس می‌زنید که به طور عادی سایر افراد در حین انجام این‌قبیل کار‌ها دچار این حالت نمی‌شوند حتما به پزشک مراجعه کنید و سعی نکنید که این حالت نفس‌نفس زدن را به سن خود و یا در صورت چاقی به آن ربط دهید.
ونیز اگر علائم زیرا دارید حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند تا بررسی های لازم را انجام دهد:

  • اگر در هنگام بالا رفتن از پله نفس‌نفس می‌زنید به طوری که برای بالا رفتن از بقیه پله ها نیاز به استراحت دارید
  • در هنگام انجام کار‌های سنگین لب ها و انگشتان شما به آبی یا سیاه تغییر رنگ می‌دهند.

 

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید