انتشار این مقاله


یافته‌های جدید؛ فولینیک اسید می‌تواند به کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری روابط کمک کند

دوزهای تجویزشده‌ای از فولینیک اسید که فرم کاهش‌یافته‌ای از نوعی ویتامین B به نام فولات می‌باشد، می‌تواند مهارت‌های زبانی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشد.کودکانی که به ناهنجاری‌های طیف اوتیسم (ASD) مبتلا هستند، می‌توانند از این یافته‌های بهره‌مند شوند. این‌ها نتایج آزمایش کنترل‌شده‌ای با دارونما می‌باشد که در ژورنال Springer Nature’s journal Molecular […]

دوزهای تجویزشده‌ای از فولینیک اسید که فرم کاهش‌یافته‌ای از نوعی ویتامین B به نام فولات می‌باشد، می‌تواند مهارت‌های زبانی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشد.کودکانی که به ناهنجاری‌های طیف اوتیسم (ASD) مبتلا هستند، می‌توانند از این یافته‌های بهره‌مند شوند. این‌ها نتایج آزمایش کنترل‌شده‌ای با دارونما می‌باشد که در ژورنال Springer Nature’s journal Molecular Psychiatry منتشر شده است. در طی این تحقیق محققان مارکری خونی را نیز پیدا کرده‌اند که می‌تواند بیمارانی را که بهترین پاسخ را به این ویتامین می‌دهند، تشخیص دهد.

حدود ۲% از کودکان آمریکایی علائمی را نشان می‌دهند که آن‌ها را در ناهنجاری‌های طیف اوتیسم قرار می‌دهد. بسیاری از این کودکان مشکلاتی در حرف زدن و برقراری ارتباط با دیگران دارند، مخصوصاً در موقعیت‌های اجتماعی. دانشمندان همه‌ی دلایل را پشت بیماری ASD به طور کامل نمی‌دانند و به همین دلیل هم درمان خاصی برای هدف قرار دادن علت مرکزی بیماری در دسترس نیست.

folinic_acid-virtualdr_ir
فولینیک اسید

folinic-acid-could-help-children-with-autism-virtualdr-irتنها درمان موجودِ حال حاضر برای اوتیسم شامل آن دسته از داروهای ضدروان‌پریشی است که چون دقیق عمل نمی‌کنند، عوارض جانبی ناخواسته‌ای را نیز به همراه دارند. دانشمندان روی ناهنجاری‌هایی کار می‌کنند که مربوط به متابولیسم فولات و ژن‌های مرتبط با متابولیسم آن می‌باشند. تحقیقات همچنین بر این نکته تأکید دارد که زنانی که از مکمل‌های این ویتامین در دوران حاملگی استفاده کرده‌اند، احتمال کمتری برای داشتن فرزندی با این ناهنجاری را نشان می‌دهند.

تقریباً یک دهه قبل از این عارضه‌ای با عنوان نقص فولات مغزی (CFD) شناخته شد که در آن غلظت این ویتامین در سیستم عصبی مرکزی کمتر از حد نرمال بود ولی غلظت همین ماده در خون طبیعی به نظر می‌رسید. کودکانی که مبتلا به این بیماری بودند، نشانه‌های بیماری ASD را نیز نشان می‌دادند و به درمان‌های شامل دوزهای بالای فولینیک اسید پاسخ مثبت نشان می‌دادند.

قبل از این نیز نشان داده شده است که گیرنده‌های اوتوآنتی‌بادی‌های فولات با میزانی بالا در کودکان مبتلا به ASD وجود دارد. در تحقیق کنونی محققان نشان داده‌اند که شرکت‌کنندگان در آزمایش با گیرنده‌های مورد نظر جواب بهتری به روش‌های درمانی می‌دهند. اثرات زیان‌بار آنتی‌بادی‌های گیرنده‌های فولات بر رشد مغز  و کارکرد آن حداقل در موش‌های اثبات شده است.

لازم به ذکر است که این تحقیق در مراحل ابتدائیست و شاید در روزهای آتی با گسترش مقیاس آن جزئیات بیشتری مشخص گردد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید