انتشار این مقاله


نگرانی های گسترش آلزایمر با پرتو های یونیزاسیون

انسان امروزی بیش از هر زمان دیگری در معرض پرتوهای یونیران ـتجهیزات پزشکی، هواپیما و غیره قرار می گیرد.مطالعات جدید نشان می دهد این نوع از اشعه یک عامل مداخله گر در بیماری های عصبی آلزایمر است. بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقلی در افراد مسن است و انتظار می رود شیوع جهانی آن تا […]

انسان امروزی بیش از هر زمان دیگری در معرض پرتوهای یونیران ـتجهیزات پزشکی، هواپیما و غیره قرار می گیرد.مطالعات جدید نشان می دهد این نوع از اشعه یک عامل مداخله گر در بیماری های عصبی آلزایمر است.


بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقلی در افراد مسن است و انتظار می رود شیوع جهانی آن تا سال ۲۰۴۰ تا ۸۰ میلیون بیمار افزایش یابد.
Kenep که تحقیقات او درباره‌ی ارتباط تابش با اختلالات شتاختی است عقیده دارد بررسی عوامل بالقوه ایجاد این بیماری مهم است. در مطالعه جدید وی نشان داده شده است که دوز های پایین اشعه ی یونیزان تغییرات مولکولی در مغز مشابه آلزایمر ایجاد می کند.
این مطالعه در oncotarget موریخ مرکز تحقیقات بهداشت محیط و مؤسسه محیط زیست منتشر شده است نشان‌می‌دهد تعداد زیادی مردم در تمامی گروه های سنی به طور فزاینده ای در معرض پرتو های یونیزان منابع مختلف فرار می‌گیرند.
بسیاری در موقعیت شغلی (فناوری هسته ای-مسافرت هایی هوایی) در معرض این پرتو ها می‌باشند.
استفاده از تشخیص پزشکی و رادیولوژی درمانی به سرعت افزایش یافته به عنوان مثال هر ساله بیش از ۶۲ میلیون سی تی اسکن در آمریکا انجام می گیرد.
حدود یک سوم آزمایشات سی تی اسکن از ناحیه سر انجام می گیرد.
تمام این پرتودهی ها در دوز پایین صورت می گیرد و  این پرتو گیری ها در حد یک یا چند بار در زندگی جای نگرانی ندارد؛ آنچه نگران کننده است عواقب ناشناخته انباشتگی این دوز های پایین اشعه یونیزان است.
دوز های پایین شبیه به انچه چندین بار در تماس سی تی اسکن قرار می‌گیرند می توانند تغییرات مولکولی را آغاز کنند و به هیپوکامپ که یک منطقه مهم مغز است و در شکل گیری یادگیری و حافظه نقش دارد  آسیب می‌رساند.
محققان تغییرات هیپوکامپ در دو نوع مزمن با دوز های پایین و یون درمانی بررسی کردند.

در آزمایشی موش ها را در معرض دوز های تجمعی ۰.۳ یا ۰.۶ gy قرار دادند
(۱MGy در ۲۴ ساعت،۲۰MGy به مدت ۳۰۰ روز)
که هر دو شرایط توانایی القای ویژگی مولکولی مشابه در بیماری آلزایمر دارند.
هنگامی که بیماری بیماری سی تی اسکن می شود دوز هایی از ۲۰ تا ۱۰۰ MGy در طول یک دقیقه دریافت می کنند و یا هنگامی که فردی پرواز می کنند در معرض پرتوهای یونیزان فضا قرار می گیرد که البته به مراتب کمتر از پرتو دهی سی تی اسکن است.

Kenep بیان می کند قرار گیری در معرض دوز های پایین اشعه یونیزان، ادغام سلول های عصبی تازه تشکیل شده سیستم سیناپسی را هدف قرار می دهد.

کیمیا مطلق


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید