انتشار این مقاله


افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف داروهای ضدبارداری

مصرف دارو های ضدبارداری با دوزهای بالای استروژن و مقدار ناچیزی از ترکیبات دیگر، ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند، اما مصرف دارو‌های ضدبارداری با ترکیبات دیگر این ریسک‌پذیری بالا به سرطان را ندارند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند مصرف دارو‌های ضد‌بارداری در یک سال گذشته با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان […]

مصرف دارو های ضدبارداری با دوزهای بالای استروژن و مقدار ناچیزی از ترکیبات دیگر، ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند، اما مصرف دارو‌های ضدبارداری با ترکیبات دیگر این ریسک‌پذیری بالا به سرطان را ندارند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند مصرف دارو‌های ضد‌بارداری در یک سال گذشته با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است که البته بستگی به ترکیبات دارویی دارد.

دکتر «الیزابت.اف.بیبر»:

“سرطان پستان در زنان جوان نادر است اما در بین افرادی که از دارو‌های ضد‌بارداری استفاده می کنند بسیار شایع است که جای تأمل دارد.”

به علاوه تحقیقات قبلی نشان می‌دهد این خطر با قطع داروهای ضدبارداری کاهش می‌یابد.

در این مطالعه از ۱،۱۰۲ زن مبتلا و ۲۱،۹۵۲ فرد تحت کنترل  استفاده شد که «بیبر» وهمکارانش پی بردند که مصرف داروهای ضدبارداری ریسک ابتلا را حدود ۵۰ درصد نسبت به کسانی که هرگز یا قبلً از این دارو استفاده می‌کردند بالا برده‌است. تمامی شرکت‌کنندگان در این آزمایش در گروه seatlle-puget sound بودند؛ و بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ مورد آزمایش غربالگری سرطان قرار گرفتند.

قرص‌های ضد‌بارداری حاوی استروژن با دوز بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را ۲.۷ برابر بیشتر می‌کند و مصرف دارو‌هایی با دوز متوسط استروژن این ریسک را ۱.۶ برابر بیشتر می کنند و قر‌صهایی حاوی ‘دی استات اتینودیول’ این ریسک را به ۲.۱ برابر و قرص های ترکیبی با دوز های متوسط ۰.۰۷۵ میلی‌گرم از ‘ نوراتیندرون ‘ ۳.۱ برابر بالا می برند.

و قرص هایی با دوز کم استروژن تأثیر چشم گیری در  ریسک ابتلا به سرطان پستان ندارند.

به گفته ی بیبر :

“۲۴ درصد افراد کنترلی با دوز پایین استروژن و ۷۸ درصد با دوز متوسط و کمتر از یک درصد با دوز بالا ی استروژن در قرص ضد بارداری مورد مطالعه قرار گرفتند.”

برخلاف بسیاری از تحقیقات قبلی که در زنان با خودگزارشگری همراه بود و امکان دخیل شدن تعصب در پاسخ های وجود داشت؛ بیبر و همکارانش از سوابق داروخانه‌ی الکترونیکی در جمع آوری اطلاعات دقیق اسم و دوز ترکیبی و مدت زمان مورد مصرف، استفاده کردند.

کیمیا مطلق


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید