انتشار این مقاله


مسافرت در زمان بارداری

بارداری به معنی “نُه ماه در خانه ماندن” نیست. برخی مادران در سه ماهۀ پایانی دوران بارداری خود – با توجه به ظهور برخی عوارض دوران بارداری – نیاز به استراحت بیشتری دارند، اما برای بیشتر مادران، تحرک، فعالیت و مسافرت خطری ایحاد نمی‌کند. اما مسافرت با ماشین، قطار یا هواپیما در زمان بارداری سختی […]

بارداری به معنی “نُه ماه در خانه ماندن” نیست. برخی مادران در سه ماهۀ پایانی دوران بارداری خود – با توجه به ظهور برخی عوارض دوران بارداری – نیاز به استراحت بیشتری دارند، اما برای بیشتر مادران، تحرک، فعالیت و مسافرت خطری ایحاد نمی‌کند.

اما مسافرت با ماشین، قطار یا هواپیما در زمان بارداری سختی بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است اقدامات احتیاطی خاصی را در سفر خود رعایت کنید.

ابتدا از پزشک خود بخواهید محدودۀ زمانی مجاز برای مسافرت را برای شما تعیین کند. همان‌طور که می‌دانید، دورۀ نه ماهۀ بارداری ب سه دورۀ سه‌ماهه تقسیم می‌شود. مسافرت را عمدتاً در دو دورۀ اول بی‌خطر می‌دانند و برای راحتی مادر، توصیه می‌شود که مسافرت‌ها را به بعد از ماه چهارم – زمانی که علائم بیماری صبحگاهی (تهوع حاملگی یا در زبان عامیانه، ویار) از بین می‌روند ‏–‏ موکول کند. اما در شرایط خاص کاری، طبیعتاً امکان تغییر برنامه بسیار اندک می‌باشد.

با توجه به این‌که زمان دقیق به‌دنیا آمدن مشخص نیست، منطقی است که در ماه‌های پایانی از مسافرت‌های طولانی پرهیز کنید. معمولاً شرکت‌های هواپیمایی مسافرت‌های بین‌المللی را بعد از هفتۀ سی‌و‌دوم بارداری، و مسافرت‌های داخلی را بعد از هفتۀ سی‌و‌چهارم ممنوع می‌کنند.

در فرودگاه، نگران عبور از دستگاه‌های تشخیص فلزات نباشید.این دستگاه‌ها تشعشعات بسیار اندکی دارند و آسیبی به کودک نمی‌رسانند.

اسکنرهای فرودگاه؟ آن‌ها همین‌طور. ما دائماً در معرض تشعشعات اندک دریافتی از خورشید قرار می‌گیریم. درحقیقت میزان تشعشعاتی که در طول یک سال به بدن ما وارد می‌شود، چیزی در حدود ۲۵,۰۰۰ بار عبور از اسکنرهای فرودگاه می‌باشد!

برخلاف اسکنرهای فرودگاه، خود هواپیما می‌تواند به‌عنوان خطری جدی برای سلامت مادر و کودک تلقی گردد. سعی کنید در هواپیما بیشتر از یک ساعت در جای خود ساکن ننشینید. قدم بزنید و با کشیدن پاهای خود، مانع از گرفتگی آن‌ها شوید. اگر مجبور به نشستن در جای خود هستید، با حرکت دادن دست‌ها و پاهای خود، به بهبود جریان خون و جلوگیری از تشکیل لخته کمک کنید. (این توصیه‌ها شامل مسافرت‌های جاده‌ای نیز می‌شوند؛ ترجیحاً هر یک ساعت یک بار، با استراحتی کوتاه، قدم بزنید.) و در هواپیما همیشه کمربند خود را ببندید، حتی اگر خلبان هواپیماعلامت کمربند را خاموش کرده‌باشد.

when-can-you-fly-during-pregnancy-virtualdr
بهترین زمان برای مسافرت در دوران بارداری، بین ماه‌های چهارم و ششم است. در این تصویر، محدودیت‌ها و خدمات ارائه‌شدۀ برخی از خطوط هوایی برای مادران باردار را مشاهده می‌کنید. ‎©‎ flights.idealo.co.uk

در پایان، روزانه حداقل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. این کار جلوی دهیدراته‌شدن و تجمع آب در بافت‌ها را می‌گیرد. سعی کنید در مسافرت با هواپیما و ماشین، یک بطری آب همراه خود داشته‌باشید.

با رعایت اقدامات احتیاطی کوچک، می‌توانید در بیشترِ زمان بارداری خود از مزایای مسافرت‌کردن بهره ببرید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید