انتشار این مقاله


رژیم غذایی قلیایی درمان هر دردی است؛ ادعا یا واقعیت؟!

کلی رایپا (Kelly Ripa) مجری برنامۀ تلویزیونی Live with Kelly شدیداً به رژیم غذایی قلیایی (Alkaline Diet) معتقد است؛ ولی آیا این رژیم غذایی ارزش امتحان کردنش را دارد؟ به نظر می‌رسد که رژیم غذایی قلیایی درمان همۀ دردها است. این برنامۀ غذایی ادعا دارد که همه نوع دردی را می‌تواند درمان کند؛ از مشکلات […]

کلی رایپا (Kelly Ripa) مجری برنامۀ تلویزیونی Live with Kelly شدیداً به رژیم غذایی قلیایی (Alkaline Diet) معتقد است؛ ولی آیا این رژیم غذایی ارزش امتحان کردنش را دارد؟

به نظر می‌رسد که رژیم غذایی قلیایی درمان همۀ دردها است. این برنامۀ غذایی ادعا دارد که همه نوع دردی را می‌تواند درمان کند؛ از مشکلات خواب گرفته تا مشکلات پوستی و حتی کمک به کاهش وزن!

سال گذشته، در یکی از قسمت‌های مجموعۀ تلویزیونی گفت‌و‌گو محور Live with Kelly & Michael، کلی رایپا راجع به مزایای رژیم غذایی AlkaMind Cleanse – نسخه‌ای از رژیم غذایی که که توسط فیزیوتراپی به نام دریل جیوفرا (Daryl Gioffre) ابداع شده است – سرو‌صدای زیادی به راه انداخت. رایپا به دلیل تعدادی از آسیب‌های جسمانی که پیش‌تر متحمل شده بود، در کنار جلسات فیزیوتراپی به این رژیم غذایی روی آورد تا دردهای مزمن بدنش را تسکین دهد. رایپا در این قسمت از برنامه به مخاطبان اعلام کرد که:

این روش زندگی مرا دگرگون کرده است. قسم می‌خورم که علت درمان دردهایم همین است!

این رژیم غذایی برپایۀ قانون “مصرف موادغذایی با میزان اسید پایین” یا “قلیایی” استوار است. طبق نظر طرفداران این سبک، رژیم غذایی معمول آمریکایی حاوی مقادیر بالایی از اسید است. خون انسان دارای pH = ۷/۳۵ است. این رژیم غذایی برپایۀ این دیدگاه که “مصرف غذاهای اسیدی با pH = ۰ – ۷ تعادل اسیدیتۀ خون را بر هم می‌زند” پایه‌گذاری شده است و چنین غذاهایی را عامل اصلی مشکلات سلامتی نظیر سرطان‌ها، مشکلات کلیوی و آرتریت می‌داند. از جمله مواد غذایی که در راهنمای این رژیم برچسب “اسیدیتۀ بالا” خورده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت
  • لبنیات
  • تخم مرغ
  • الکل
  • قهوه

هم‌چنین با توجه به اطلاعات راهنمای این رژیم، مواد غذایی قلیایی شامل موارد زیر می‌شود:

  • سبزیجات تازه
  • چربی‌های سالم
  • غلات کامل
  • میوه‌های با میزان قند پایین
بازۀ اسیدیتۀ مواد غذایی مختلف. منبع: MSN Health
بازۀ اسیدیتۀ مواد غذایی مختلف. منبع: MSN Health

ولی این ادعاها تا چه حد درست هستند؟ به عقیدۀ دکتر لوری رایت (Lauri Wright)، متخصص تغذیه و سخن‌گوی Academy of Nutrition and Dietetics، غذایی که فرد مصرف می‌کند pH خون را تغییر نمی‌دهد. وی هم‌چنین تأکید دارد که بدن انسان از طریق ریه‌ها، کلیه‌ها و خون می‌تواند تعادل pH خود را تنظیم کند.

علی‌رغم تأثیر ناچیز این رژیم غذایی بر سطح pH خون؛ بررسی راهنما و دستورالعمل آن نشان می‌دهد که Alkaline Diet به خودی خود رژیم غذایی متعادلی است. دکتر رایت در این باره چنین اظهار می‌کند:

چیزی که طرفداران این رژیم به آن اعتقاد دارند بر مبنای هیچ‌گونه شواهدی اثبات نشده است؛ با این حال رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه و کربوهیدرات‌های پیچیده، مسلماً رژیم غذایی خوبی است و می‌تواند به کنترل وزن و کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند. غذاهایی که در این رژیم گنجانیده شده‌اند، غذاهای سالمی هستند؛ با این حال ارتباطی به pH خون پیدا نمی‌کنند. هم‌چنین بسیاری از این موادغذایی ضدالتهاب‌های طبیعی هستند و احتمالاً همین مسئله عامل کاهش دردهای کلی رایپا می‌باشد.

علاوه بر این، دیده شده است که برخی از طرفداران این سبک به طور مداوم میزان pH ادرار خود را کنترل می‌کنند؛ که از نظر دکتر رایت به هیچ عنوان معیار صحیحی از سلامت محسوب نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد:

pH ادرار اطلاعات سودمندی راجع به کارکرد کلیه‌ها و تا حدودی سطح آب بدن به ما می‌دهد و با دیابت نیز ارتباط دارد؛ ولی آیا این کمیت معیاری از سلامتی فرد است؟ نه این چنین نیست!

جمع‌بندی: هرچند شواهد قدرتمندی برای تأیید ادعاهای pH-محور رژیم غذایی قلیایی در دست نیست، با این حال هر نوع رژیم غذایی که بر مصرف میوه، سبزی و کربوهیدرات‌های پیچیده تأکید داشته باشد مسلماً می‌تواند سلامت را افزایش داده و از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید