انتشار این مقاله


حقیقتی جدید در مورد شستن دست‌ها!

بر طبق تحقیقاتی جدید کارکنان پرمشغله‌ی مراکز مرتبط با سلامت به طور معمول تنها ده ثانیه را صرف شستن دست‌هایشان می‌کنند!البته خوشبختانه صابون نیز به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد که این ترکیب ( اب و صابون ) موثر نیز می‌باشد. اما پول خود را برای خریدن تمیزکننده‌های دستِ بدون نیاز به آب (که […]

بر طبق تحقیقاتی جدید کارکنان پرمشغله‌ی مراکز مرتبط با سلامت به طور معمول تنها ده ثانیه را صرف شستن دست‌هایشان می‌کنند!البته خوشبختانه صابون نیز به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد که این ترکیب ( اب و صابون ) موثر نیز می‌باشد.
اما پول خود را برای خریدن تمیزکننده‌های دستِ بدون نیاز به آب (که ترکیب انها بر پایه‌ی الکل است) تلف نکنید! درست است که استفاده از آن‌ها راحت‌تر است، اما کارایی چندانی ندارند.

این تحقیق که به عنوان یکی از جامع ترین تحقیقات در نوبه‌ی خود نیز ثبت شده است – شامل ۶۲ داوطلب و ۱۴ محصول مختلف بهداشتی – ما را به این نتیجه رسانده است که استفاده از صابون و مالش دست‌ها هر چند برای چند ثانیه ، بیشترِ عوامل دردسر آفرین را پاک می‌کند.
امیلی سیکبرت بنت – اپیدمیولوژیست سلامت عمومی در دانشگاه کارولینای شمالی ( UNC ) – تصریح کرد :

تحقیقات گذشته مردم را مجبور می‌کردند که دست‌هایشان را در مدت زمان ۳۰ ثانیه یا بیشتر بشویند ، اما این امر معمولا در عمل توسط کارکنانِ مراکز مرتبط با سلامت انجام نمی‌گیرد و ما قصد داشتیم که محصولات مورد نظر را در شرایطی نزدیک به واقعیت تست کنیم.

تحقیقات نشان داد که ۱۰ ثانیه مالش دست‌ها با آب و صابون ، آن ها را از ویروس‌های سرماخوردگی رایج ، هپاتیتیس A  و گروه دیگری از میکروب‌های ایجاد کننده‌ی بیماری پاک می‌کند.
بر طبق این تحقیقات محصولات ضدمیکروبی در کاهش باکتری‌ها موثرترین بودند و محصولاتِ بدون نیاز به آب که پایه‌ی الکلی داشتند ، تاثیرات متغیر و در پاره‌ای از موارد نیز ضعیفی از خود نشان می‌دادند که بعد از شست و شوهای چندین باره کارایی خود را بیشتر هم از دست می‌دادند.
برای زدودن ویروس‌ها شست و شوی فیزیکی دست‌ها با آب و صابون موثرترین شیوه بود ، چراکه بعضی از ویروس‌ها در مقابل ضدعفونی کردن از خود مقاومت نشان می‌دهند.
این تحقیق که بودجه‌ی آن توسط دولت ایالت کارولینای شمالی تامین شد ، در شماره ی مارچ مجله ی American Journal of infection control  مفصلا به چاپ رسید.

ویلیام روتالا –محقق همکار در UNC – اضافه می‌کند :

این یافته‌های جدید مهم هستند زیرا عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی جزو پنج دلیل اصلی مرگ و میر شناخته می‌شوند. (با تخمین سالیانه  ۹۰۰۰۰ مرگ در امریکا)
دیده شده است که محصولات دخیل در بهداشتِ دست‌ها، شیوع عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهند و تعداد زیادی از آن‌ها امروزه با مواد تشکیل دهنده‌ی فعالِ متفاوت و متدهای کاربردی گوناگون در دسترس‌اند.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید