انتشار این مقاله


مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در دنیا

در سر‌تا‌‌سر جهان، مردم نسبت به گذشته بیشتر عمرمی‌کنند اما همچنان چالش های بزرگی وجود دارند.

در سر‌تا‌‌سر جهان، مردم نسبت به گذشته بیشتر عمر می‌کنند. اما با وجود اینکه مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌‌های عفونی و تولد زودهنگام در حال کاهش‌اند، مرگ ‌و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و تروریسم در حال افزایش می‌باشند.

دراین گزارش وضعیت سلامت مردم جهان از نظر میانگین امید به زندگی، تعداد مرگ و میر، بیماریها و مصدومیت‌های ناشی از ۳۰۰ علت مختلف بررسی شدند.

طبق این گزارش، امروزه میانگین جهانی امید به زندگی ۷۲.۵ سال است (۷۵.۳ سال برای مردان و ۶۹.۸ سال برای زنان) این میزان در سال ۱۹۹۰ ۶۵.۱ سال و در سال ۱۹۷۰ ۵۸.۴ سال بود. کشور ژاپن نیز در بین کشورهای دنیا با ۸۳.۹ سال امید به زندگی بیشترین میزان امید به زندگی را دارد. کمترین مقدار امید به زندگی نیز ۵۰.۲ سال و متعلق به آفریقای مرکزی است.


مقاله‌ی مرتبط: رفتارهای کم‌تحرک و خطر مرگ!


در سال ۲۰۱۶، ۵۴.۷ میلیون مرگ در سرتاسر جهان گزارش شد. نزدیک به سه چهارم آنها مربوط به بیماری‌های غیر‌واگیر بود، مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان.

حدود ۱۹ درصد از مرگ و میر‌های سال ۲۰۱۶ مربوط به بیماری‌های واگیردار، بیماری‌های دوران حاملگی، بیماری های دوران نوزادی و بیماری های تغذیه‌ای مانند سوءتغذیه بود (به اختصار مرگ و میرهای CMNN) و ۸ درصد نیز مربوط به صدمات و آسیب‌های دیگر بود.

از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تعداد کل مرگ و میرهای ناشی از موارد بالا ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده. بطور مشخص، مرگ و میر کودکان کمتر از ۵ سال که در معرض مرگ و میرهای گسترده بعلت بیماری ها و عفونت های تنفسی هستند، بصورت چشمگیری کاهش پیدا کرد و از ۱۶.۴ میلیون در سال ۱۹۷۰ به ۵ میلیون رسید. مرگ و میر ناشی از ایدز نیز در میان کودکان و بزرگسالان ۴۶ درصد کاهش یافته‌ است. مرگ افراد بعلت مالاریا نیز از سال  ۲۰۰۶ تا کنون ۲۶ درصد کمتر شده است. با این وجود، مرگ های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ ، ۱۶ درصد افزایش یافته است و این یعنی در سال ۲۰۱۶ پنج و نیم میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۰۶ با این بیماری ها از دنیا رفتند. بیماری های قلبی مربوط به عروق کرونر نیز بیش ترین قربانی را در بین بیماری های غیرواگیر به خود اختصاص داده و منجر به ۹.۵ میلیون فقره مرگ در سال ۲۰۱۶ شده است. و نسبت به سال ۲۰۰۶ افزایش ۱۹ درصدی را نشان میدهد. دیابت نیز منجر به مرگ ۱.۴ میلیون نفر شد و از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ ، ۳۱ درصد میزان قربانیانش افزایش یافت.

الگوهای سلامت جهانی در حال تغییراند، مرگ و میر بیماری‌های CMNN بیش از بیماری‌های غیرواگیر درحال کاهش است و با اینکه این کاهش قابل تقدیر و ستودنیست اما یافته های این تحقیقات نشان می‌دهند بیماری های غیرواگیر که جمعیت جوان و میانسال را درگیر میکند نیازمند توجه بیشتری هستند.


مقاله‌ی مرتبط: تاثیر سن پدر بر سلامت نوزاد


علاوه براین از سال ۲۰۰۶ تعداد مرگ و میر ناشی از تروریسم نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته و به عدد ۱۵۰,۵۰۰ فقره مرگ در سال ۲۰۱۶ رسیده است که نسبت به سال ۲۰۰۶، ۱۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد که این افزایش تلفات عمدتاً ناشی از درگیری های مناطق شمال آفریقا و خاورمیانه است.

میزان مرگ و میر ناشی از داروهای مخدر، آمفتامین و دیگر داروها نیز خصوصاً در کشورهای ثروتمند و مرفه افزایش یافته است. به طور‌کلی بیش از ۱.۱ میلیارد نفر در دنیا از نوعی اختلال مصرف مواد یا سلامت ذهنی رنج می‌برند.

یافته های این تحقیقات نشان می‌دهد که مردم در دهه اخیر نسبت به گذشته بیشتر عمر می‌کنند. ما توانسته‌ایم در دهه گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی در کنترل بعضی بیماری‌های مرگبار دست یابیم و تلفات آنها را کاهش دهیم. اما با وجود این پیشرفتها سه مشکل اساسی جوامع و کشورهای زیادی را درگیر کرده است، چاقی، درگیری‌هاوتروریسم و بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان و بیماری های قلبی.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید