انتشار این مقاله


بسیاری از بیماران پس از لیزیک دچار مشکلات جدیدی می‌شوند

تحقیقات جدید نشان‌داده‌اند درصد قابل توجهی از افرادی که تحت عمل جراحی لیزیک (LASIK) قرارمی‌گیرند در معرض عوارض جانبی این جراحی هستند. یافته‌ها نشان‌می‌دهند سه ماه پس از عمل جراحی بیش از ۴۰ درصد از افرادی که پیش از عمل علائم بینایی نداشتند دچار علائم جدید بینایی مانند خیرگی (Eye Glare) یا مشاهده‌ی هاله‌هایی اطراف اشیا […]

تحقیقات جدید نشان‌داده‌اند درصد قابل توجهی از افرادی که تحت عمل جراحی لیزیک (LASIK) قرارمی‌گیرند در معرض عوارض جانبی این جراحی هستند. یافته‌ها نشان‌می‌دهند سه ماه پس از عمل جراحی بیش از ۴۰ درصد از افرادی که پیش از عمل علائم بینایی نداشتند دچار علائم جدید بینایی مانند خیرگی (Eye Glare) یا مشاهده‌ی هاله‌هایی اطراف اشیا شده‌اند.

پژوهشگران سازمان غذا و داروی آمریکا در مقاله‌ی خود که در ۲۳ نوامبر در ژورنال JAMA Ophthalmology منتشر شده‌است، نوشتند:

تا جایی که می‌دانیم بررسی ما جزو معدود تحقیقاتی‌ است که ایجاد علائم بینایی جدیدی را پس از جراحی گزارش می‌دهد.

در این بررسی پژوهشگران دو گروه از افراد را به مدت ۶ ماه پس از عمل جراحی مورد بررسی‌ قراردادند. گروه اول از ۲۶۲ نفر از پرسنل تمام‌وقت نیروی دریایی با میانگین سنی ۲۹ سال تشکیل‌شده‌بود. گروه دوم نیز شامل ۳۱۲ نفر غیرنظامی با میانگین سنی ۳۲ سال می‌شد. افراد حاضر در بررسی پرسش‌نامه‌هایی تحت وب (Web-Based) درباره‌ی وضعیت بینایی خود پیش و پس از عمل جراحی پر کردند. پرسش‌نامه سؤالاتی را شامل‌می‌شد در مورد میزان رضایت آن‌ها از وضعیت بینایی خود و وجود یا عدم وجود علائم بینایی مانند: هاله‌های نورانی، حساسیت به نور و دوبینی.

weirdhalo
مشاهده‌ی هاله‌های نورانی

در جراحی لیزیک پزشکان شکاف کوچکی در قرنیه، خارجی‌ترین لایه‌ی چشم، ایجاد می‌کنند. سپس با استفاده از لیزر قسمتی از بافت قرنیه را برداشته و شکل آن را تغییر می‌دهند. بدین طریق می‌توانند بینایی فرد را بهبود بخشند.

محققان دریافتند بینایی افراد پس از عمل جراحی در مجموع بهبود‌یافته‌است. با این وجود، از میان افرادی که قبل از جراحی لیزیک علائم بینایی نداشتند، ۴۳ درصد از افراد گروه نیروی دریایی و ۴۶ درصد از افراد گروه غیرنظامی تجربه‌ی علائم جدیدی مانند دوبینی، مشاهده‌ی هاله‌های نورانی و تشعشعات خیره‌کننده را سه ماه پس از جراحی گزارش داده‌اند.

افراد حاضر در بررسی به طور متوسط از کیفیت بینایی خود بعد از عمل جراحی رضایت بیشتری داشتند. با این وجود ۱ تا ۴ درصد از افراد حاضر در هر یک از گروه‌ها سه تا شش ماه بعد از جراحی درجاتی از نارضایتی را نسبت به بینایی خود اعلام‌کردند.

دکتر Mark Fromer، چشم پزشک بیمارستان Lenox Hill نیویورک که در این مطالعه حضور نداشت، اظهار می‌دارد:

“چیزی به نام جراحی بی عیب و نقص وجود ندارد.”

با این حال طبق تجربه‌ی شخصی خود در جراحی لیزیک به این مورد اشاره می‌کند که معمولاً علائم مشاهده‌شده در این بررسی سبب ناتوانی از کار افتادگی فرد نمی‌شوند. دکتر Fromer معتقد است بیماران قبل از تصمیم به عمل جراحی لیزیک باید توسط پزشک از خطرات آن آگاه شوند. هم‌چنین بیان می‌کند:

جراحی اصلاح دید با لیزر می‌تواند روشی شگفت‌انگیز باشد ولی باید برای بیمار مناسب انتخاب شود، کسی که آمادگی قبول اثرات جانبی احتمالی که گاهی اوقات پس از لیزیک اتفاق می‌افتند را داشته‌باشد. اثراتی مثل: خشکی چشم، خیرگی یا دوبینی.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید