انتشار این مقاله


تغییرات مغزیِ مشابه در مغز کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم، ADHD و OCD

مطالعات انجام شده توسط MRI نشان می دهد بیولوژی  مغزی مشترک با علایمی که در شرایط مختلف رخ می دهد در ارتباط است. یک تیم از دانشمندان تورنتو تشابهاتی  در اختلالات مغزی کودکان مبتلا به طیف اختلال اوتیسم، اختلال بیش فعالی و کم توجهی(ADHD) و اختلال وسواسی  (OCD) یافتند. مطالعات این تیم شامل عکس برداری […]

مطالعات انجام شده توسط MRI نشان می دهد بیولوژی  مغزی مشترک با علایمی که در شرایط مختلف رخ می دهد در ارتباط است.

یک تیم از دانشمندان تورنتو تشابهاتی  در اختلالات مغزی کودکان مبتلا به طیف اختلال اوتیسم، اختلال بیش فعالی و کم توجهی(ADHD) و اختلال وسواسی  (OCD) یافتند. مطالعات این تیم شامل عکس برداری از ماده سفید مغزی در ۲۰۰ کودک بوده است.

مطالعات روانپزشکی منتشر شده شامل عکس برداری از ماده سفید مغزی ۲۰۰ کودک با بیماری های اوتیسم، ADHD و OCD به همراه کودکان سالم بوده است. ماده سفید مغزی از دسته ای از رشته های عصبی ای که به سلول های بدن مربوط هستند تشکیل می گردد و این ماده سفید قادر به ایجاد ارتباط بین نواحی مختلف مغز می باشد.

دکتر Stephanie Ameis  اولین موسس این مطالعات ، متخصص بالینی در مرکز اعتیاد و سلامت  روانی (CAMH’s) متعلق به موسسه تحقیقات  سلامت روانی خانواده Campbell می گوید:” ما اختلالات مشابهی در ماده سفید مغزی در دسته تار های عصبی اصلی وصل کننده   نیم کره راست و چپ مغز کودکان مبتلا به  بیماری اوتیسم، ADHD و OCD در مقایسه با کودکان سالم گروه مشاهده کردیم.” این دسته تار های عصبی ویژه  در ماده سفید مغزی ( corpus callosum )بزرگترین دسته تار عصبی در مغز است. این گروه تحقیقاتی به این مطلب پی بردند که کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم، ADHD اختلال بیشتری در ماده سفید مغزی، نسبت به کودکان مبتلا به OCD نشان می دهند.طبق گفته های دکتر Stephanie Ameis این یافته ها نشان دهنده ی این واقعیت هستند که عموما بیماران اوتیسم و ADHD در سنین بسیار پایین تری دچار حملات می گردند نسبت به OCD  هم چنین این حملات در زمان هایی که تعداد از دسته رشته های عصبی متمایز در حال گسترش شدید هستند رخ می دهند.

بیماری اوتیسم، ADHD و OCD علایمی مشابه دارند که با تعدادی از ژن های مشابه در ارتباط هستند. با این وجود  در طی تاریخ به صورت بیماری های جداگانه ای مورد بررسی قرار گرفته اند. هر سه این سه اختلالات ناشی از گسترش نورون ها، تقریبا ۱۵ درصد از کودکان و جوانان را تحت تاثیر قرار می دهند.

این مطالعه بخشی از یک اقدام اساسی در Ontario (POND)است که به آزمایشاتی جامع بر روی اختلالات مغزی در دوران کودکی به منظور فهم بهتر مشابهت ها و تفاوت های این اختلالات می پردازد و به دنبال درمان های هدفمند و کارامد تری است.

دکتر Stephanie Ameis : “بسیاری از رفتار هایی که مربوط به اختلالات اوتیسم و ADHDو OCD هستند مانند مشکلات تمرکز و دشواری های روابط اجتماعی در شرایط مختلفی رخ میدهند و از لحاظ شدت  از فردی به فردی دیگر متفاوت هستند.این تحقیقات نشان می دهند که ساختار ماده سفید مغزی که با یک طیفی از علایم رفتاری موجود که قابل تشخیص هستند در ارتباط است. کودکان با اختلالات مغزی بزرگتر، جدای از تشخیصی که برای بیماریشان وجود دارد، اختلال بیشتری در عملکرد در زندگی روزمره خود دارند. “

این یافته ها باعث درک بهتر از طبیعت وبیماری های مربوط به مغز می گردند. با بدست آوردن مدارک زیستی شاهد بر اینکه ساختار مغز به طیف علایم رفتاری موجود بین شرا یط مختلف بیماری های گسترشی مغزی، مربوط است . و به این مساله اشاره دارد درمان هایی با هدف طیفی از رفتار ها میتواند به هر سه بیماری مربوط باشد.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید