انتشار این مقاله


قارچ‌های جادویی برای کمک به بیماران سرطانی!

صبحی تابستانی در سال ۲۰۱۳، Mihai وارد اتاقی گرم‌ونرم و روشن شد که در آن تندیس کوچکی از بودا به همراه بسته‌ای دستمال‌کاغذی! و یک گل رز وجود داشت. او کپسولی از قارچ‌های جادویی سیلوسایبین (psilocybin) را از جامی سفالی قورت داد؛ این ماده در قارچ‌های توهم‌زا یافت می‌شود. او پس از گذاشتن ماسک روی چشم‌های خود، هدفون […]

صبحی تابستانی در سال ۲۰۱۳، Mihai وارد اتاقی گرم‌ونرم و روشن شد که در آن تندیس کوچکی از بودا به همراه بسته‌ای دستمال‌کاغذی! و یک گل رز وجود داشت. او کپسولی از قارچ‌های جادویی سیلوسایبین (psilocybin) را از جامی سفالی قورت داد؛ این ماده در قارچ‌های توهم‌زا یافت می‌شود.

او پس از گذاشتن ماسک روی چشم‌های خود، هدفون را در گوش‌هایش قرار داد و روی نیمکتی دراز کشید. مدتی طول نکشید که او خود را در بیمارستان، روی برانکارد با دنیایی به شکل صفحه‌ی شطرنجی به رنگ‌های آبی و سبز مواجه دید، در حالی که والدینش از روی محبت و غمگینی فقط به او زل زده بودند.

magic-mushroom-drug-helps-people-with-cancer-face-death-virtualdr-ir
Octavian Mihai در خانه‌اش در لاس‌وگاس. آقای Mihai پس از اتمام درمانش برای لنفومای هاجکین اضطراب را تجربه کرده است. (اعتبار تصویر متعلق به Isaac Brekken برای نیویورک‌تایمز می‌باشد)
این هم جام سفالی استفاده شده در آزمایش
این هم جام سفالی استفاده شده در آزمایش سیلوسایبین!

سیلوسایبین چهل سالی می‌شود که در ایالات متحده ممنوع اعلام شده ولی آقای Mihai که درمانش را برای لنفومای هاجکین مرحله‌ی ۳ به پایان رسانده، جزوی از آزمایشی برای مطالعه‌ی تأثیر این ماده بر کاهش اضطراب و افسردگی در بیماران سرطانی بود. نتایجی که از این مطالعه و آزمایش کوچک مشابهی منتشر شده برجسته است. تقریباً ۸۰% بیماران سرطانی کاهشی معنادار در ناهنجاری‌های روانی و پاسخی که هفت ماه پس از استفاده از دوزی واحد ایجاد می‌شود، نشان دادند.

سیلوسایبین
سیلوسایبین، ماده‌ی توهم‌زای موجود در قارچ جادویی

تأثیر سیلوسایبین از این ماده و سیلوسین (psilocin) می‌باشد. زمانیکه این ماده هضم شد، برای ساخت سیلوسین تجزیه می‌شود که مسئول اثرات روان‌پریشانه‌ی آن است. این دو ماده تحمل کوتاه‌مدت را بالا می‌برند و به همین دلیل سوءمصرف آن‌ها مشکل است؛ چون با افزایش مصرف آن در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر، اثراتش ضعیف‌تر می‌شود. ایجاد وابستگی روانی یا جمسی از سوی این مواد (اعتیاد) هنوز شناخته نشده است.

سیلوسین
سیلوسینِ حاصل از تجزیه‌ی سیلوسایبین

در هر دو آزمایش قدرت تجربه‌های عرفانی که افراد توصیف می‌کردند با درجه‌ای از افسردگی و اضطراب که کاهش یافته بود، متناسب می‌نمود. این دو آزمایش که با ۲۹ بیمار در دانشگاه نیویورک و با ۵۱ بیمار در دانشگاه جان‌هاپکینز انجام شده، با هم در ژورنال Psychopharmacology منتشر خواهند شد. این تحقیقات در نوع خود دقیق‌ترین و بزرگ‌ترین مطالعات روی سیلوسایبین می‌باشند. اگر محدودیت‌ها از روی استفاده از این مواد مخدر برای مقاصد بالینی برداشته شود، شاید دید جدیدی به آن‌ها پیدا کنیم.

آزمایش‌های سیلوسایبین در آمریکا و اروپا برای مقابله با اعتیاد به الکل و تنباکو و افسردگی‌های مقاوم در برابر معالجه در حال آغاز هستند. دیگر توهم‌زاها نیز به منظور بهره‌برداری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. همین تازگی‌ها سازمان غذا و داروی ایالات متحده آزمایش روی MDMA را که ماده‌ی مخدر مهمانی‌ها، قرص‌های اکس (Ecstasy)، شناخته می‌شود، تأیید کرد.

اضطراب روانی مرتبط با سرطان که ۴۰% بیماران سرطانی از آن رنج می‌برند می‌تواند در مقابل درمان‌های متعارف مقاوم باشد. اضطراب آقای Mihai زمانی شروع شد که پزشکان در نهایت به او گفتند که در حال بهبود است. او به لمس برآمدگی‌های روی گردنش ادامه می‌داد؛ جایی که سرطان خود را نشان داده بود. او به مناسبت پایان درمان و فارغ‌التحصیلیش به اروپا سفر کرده بود ولی از ترس دور بود از انکولوژیست‌ها به نیویورک برگشت و با نوشیدن روزانه‌ی الکل سلامت شکننده‌ی خود را به خطر انداخت و اینطور شد که پزشکان شرکت در این تحقیق را به او پیشنهاد کردند و جمله‌ای که او پس از به هوش آمدن در بیمارستان گفت این بود: “من ظهور و تجلی عیسی را داشتم”!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید