انتشار این مقاله


تولد‌های سزارین ممکن است بر تکامل انسان مؤثر باشند

زایمان‌های سزارین می‌توانند جان مادران را زمانی که نوزادان برای طبیعی به دنیا آمدن بزرگ هستند ویا دیگر عوارض مربوط به سلامت وجود دارد، نجات دهند. با این حال به نظر می‌آید که این جراحی‌ها بر نحوه‌ی نمو انسان‌ها اثرگذار هستند. در گذشته نوزادنی با جثه‌ی بزرگ و مادرانی با اندازه‌ی لگن باریک شاید هر […]

زایمان‌های سزارین می‌توانند جان مادران را زمانی که نوزادان برای طبیعی به دنیا آمدن بزرگ هستند ویا دیگر عوارض مربوط به سلامت وجود دارد، نجات دهند. با این حال به نظر می‌آید که این جراحی‌ها بر نحوه‌ی نمو انسان‌ها اثرگذار هستند.
در گذشته نوزادنی با جثه‌ی بزرگ و مادرانی با اندازه‌ی لگن باریک شاید هر دو هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دادند. با گسترش سزارین احتمال این مرگ‌ومیر بسیار کاهش یافت ولی این موضوع معنای دیگری نیز دارد؛ آن ژن‌هایی که موجب اندازه‌ی کوچک لگن مادران است به نسل آینده منتقل خواهد شد.

مواردی که در آن‌ها نوزاد با اندازه‌ی کانال زایمانی متناسب نبوده به خاطر تأثیر زایمان سزارین از ۳۰ موردِ دهه‌ی ۱۹۶۰ به ۳۶ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد در این روزها رسیده است. این آمار از تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه وین بدست آمده است. این تغییر آمار در کمتر از یک صده قابل‌توجه و جدی است.

بدون مداخلات مدرن پزشکی، چنین مشکلاتی موجب مرگ می‌شوند که در زمینه‌ی تکامل به آن انتخاب می‌گویند. منظور از این صحبت‌ها، انتقاد از مداخلات مدرن پزشکی نیست بلکه این موضوع تأثیر تکاملی دارد. تیم محققان از مدل‌های ریاضی بر پایه‌ی اطلاعات انسداد زایمان؟؟؟ برای رسیدن به ارزیابی‌های مذکور استفاده کرده‌اند.

تحقیقات بیشتری نیاز است تا این ارتباط بین سزاین و تکامل اثبات شود؛ تا اینجا فقط با یک فرضیه طرف هستیم. ولی حتی اگر فرضیه نیز باشد باید تأثیر افزایش این روش‌های پزشکی را مدنظر قرار داد.

اکنون نیروهای کمی در تعارض با تکامل در کار هستند در چیزی ما آن را با عنوان “مسأله‌ی غیرقابل حل زایمان” می‌شناسیم که به این معناست: هرچقدر جثه‌ی نوزادی بزرگ باشد، شانس او برای نجات و زندگی کردن بیشتر است. همزمان با آن زنانی که اندازه‌ی لگن کوچکی دارند برای درست راه رفتن و محدود کردن شانس تولدهای نابالغ قابلیت بیشتری دارند.

نکته قابل بیان در این باره این است که تیم استفاده از سزارین را مورد نقد قرار نمی‌دهد. در واقع مطالعات تنها مرتبط با اثرات بالقوه این فرآید بر جامعه در طولانی مدت خواهد بود.

سوال بسیار مهم در این زمینه این است که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد؟

محققین در حال شروع مباحثه‌ای به منظور بررسی میزان مناسب تولد‌ها با استفاده از سزارین خواهند بود. بنا بر گزارشات سازمان بهداشت جهانی، برای تأمین سلامتی کودک و مادر می‌بایستی این میزان چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

پژوهشگران همواره درباره فواید و مضرات تولد‌های سزارین تردید داشته‌اند. با وجود ارتباط این پدیده با افزایش شانس ابتلا به چاقی، هیچ‌کس در حال حاضر توانایی توضیح و توجیه ارتباط نحوه زایمان و تأثیر آن در تکوین مغز را ندارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید