انتشار این مقاله


مغز آکبند: چرا بیشتر افکاری که بدون زحمت به ذهن خطور می‌کنند، نادرست اند؟

تفکر شلخته و غیرسیستماتیک ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌های مدرن است. راه‌هایی را پیش پایتان می‌گذاریم تا کمکتان کند.

مغز انسان محصول غیرعادی میلیون‌ها سال تکامل می‌باشد. با این حال تفکر، از نظر انرژی و زمانی که باید صرف آن شود، پرهزینه است. به همین دلیل اجداد ما میان‌برهایی را تکامل دادند تا در جهانی آشفته ضامن بقایشان باشد. این میان‌برها در ما نیز خود را نشان می‌دهند و اغلب مایه‌ی گمراهی اند.

همه‌ی ما به نوعی تفکر گرایش داریم که می‌گوید جهان باید از پیش‌داروی‌های ما تبعیت کند. طرف مقابل، کمی زحمت فکر کردن لازم دارد و بیشتر مردم زودتر از چیزی که فکر می‌کنند، می‌میرند. در واقع، این تفکرات هم همین گونه اند.

این حرف‌ها، هنوز هم مثل زمانی که برتراند راسل در سال ۱۹۲۵ آن‌ها را نوشت، تازه اند. شاید حتی شما ادعا کنید که علاقه‌ی قلبی شدید ما به اخبار ساختگی، نظریات توطئه و سیاست‌های مبتنی بر عقل سلیم، نشان از فرار تفکراتی ما دارد! تنبلی ذهنی ما زمانی شوکه‌کننده می‌شود که خودمان را گونه‌ی انسان خردمند (Homo sapiens) معرفی کرده و به آن می‌بالیم. چرا وضعیت این گونه شده است؟

حقیقت این است که ما به سادگی کارهای همیشگی بقیه را انجام می‌دهیم. مغز انسان حاصل چکش‌کاری آهنگر چند میلیون ساله‌ی تکامل است و صد البته بسیار مایه‌ی تعجب! با این حال تفکر، از نظر انرژی و زمانی که باید صرف آن شود، پرهزینه است. به همین دلیل اجداد ما میان‌برهایی را تکامل دادند تا در جهانی آشفته ضامن بقایشان باشد. این میان‌برها در ما نیز خود را نشان می‌دهند و اغلب مایه‌ی گمراهی اند.

اولین راه برای مقابله با این طاعون واقعی، شناسایی آن است. بدین منظور مقاله‌ی اصلی شماره‌ی شانزدهم دسامبر ۲۰۱۷ مجله‌ی new scientist را با عنوان “THOUGHTLESSLY THOUGHTLESS” برایتان گردآورده‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا زندگی یک بازی برد یا باخت نیست؟
از وسوسه‌های کودک درون خود، بر حذر باشید
چرا کلیشه‌ها نوعی دام تکاملی اند؟
همه‌ی ما به دنبال یک آدم معروف له‌له می‌زنیم
بزودی…
بزودی…
بزودی…
بزودی…

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید