انتشار این مقاله


اعتماد به علم و دانشمندان هنوز هم بین مردم به چشم می‌خورد

به نظر می رسد بیشتر مردم به علم و دانشمندان اعتمادی ندارند. آیا واقعا همینطور است؟

اگر زمانی را در رسانه‌های اجتماعی گذرانده باشید، به نظر می‌رسد اکثریت مردم به علم اعتماد زیادی ندارند. مردم هنوز هم درباره این که زمین تخت است، واکسیناسیون باعث ایجاد اوتیسم می‌شود یا تغییرات آب و هوایی به خاطر انسان‌ها ایجاد نشده است، بحث می کنند. در حالی که مجامع علمی هنوز هم درباره موضوعاتی که دهه‌ها یا حتی قرن‌ها پیش به اثبات رسیده‌اند، شواهد جمع آوری می‌کنند. آیا اعتماد به علم و دانشمندان از بین رفته است؟

تمامی این اخبار نادرست ممکن است برای شما گیج کننده باشند. بخصوص اگر با علم و استدلال مبتنی بر شواهد خیلی آشنا نباشید. (یا اگر در یک سایت خبری علمی کار می کنید، و این عدم اعتماد به علم را مرتب در بخش نظرات مشاهده می‌کنید.)

اما یک مطالعه جدید که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شده است، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می دهد. حدود ۸۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی به دانشمندان اعتماد دارند و معتقدند آن‌ها به نفع مردم عمل می‌کنند. در حالی که این آمار، سه سال قبل ۷۶ درصد بود. بر اساس یافته‌های این مطالعه، بیش از ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی به روش علمی برای به دست آوردن نتایج صحیح اعتماد دارند.

در این مطالعه ۴۴۶۴ نفر شرکت داشتند که به طور تصادفی انتخاب شدند. این مطالعه در ژانویه سال ۲۰۱۹ انجام گرفته است. اگرچه پرسشنامه‌هایی که برای انجام مطالعه تهیه شده بود، مثل مطالعات یا مقالات تحقیقاتی خیلی علمی نبودند؛ اما اطلاعات جالبی درباره وضعیت کشور آمریکا فراهم می‌کنند.

البته نتایج، همه مثبت نبودند. همانطور که داده‌های پیو هم نشان می‌دهد، ایدئولوژی‌های سیاسی، ما را در زمینه علم جدا می کنند. جمهوری‌خواهان حدود ۲۰ درصد کمتر از دموکرات‌ها فکر می‌کنند که دانشمندان باید نقش فعالی در شبهه‌های سیاست داشته باشند.

علاوه بر این، جمهوری خواهان کمتر به این باور دارند که دانشمندان در تصمیم گیری درباره سیاست علم، بهتر عمل می کنند.


مقاله مرتبط: علم چیست؟ و روش علمی کدام است؟


بیشتر مردم بر این باورند که قضاوت دانشمندان تنها بر اساس واقعیت است

اعتماد به علم

اعتماد به علم در حدود ۶۳ درصد از مردم آمریکا دیده می شود. ۶۳ درصد از مردم آمریکا متعقدند که با استفاده از روش علمی می‌توان نتایج صحیحی به دست آورد. اما ۳۵ درصد از آن‌ها بر این باورند که دانشمندان با استفاده از روش علمی می‌توانند نتایجی را که می‌خواهند به دست آورند.

۵۵ درصد معتقدند که قضاوت‌های دانشمندان تنها مبتنی بر واقعیت‌ها و شواهد است. اما ۴۴ درصد فکر می‌کنند که دانشمندان نیز می‌توانند مانند سایر مردم در قضاوت‌هایشان سوگیری داشته باشند.

افرادی که دانش علمی دارند، بیشتر به دانشمندان اعتماد دارند که شگفت آور نیست. اما قطعا دلیلی است برای افزایش سواد علمی در مدارس.

Cary Funk سرپرست تیم تحقیقات علم و اجتماع در پیو، در مصاحبه با Gizmodo گفته است:

شکاف‌های سیاسی عمیقی درباره موضوعات آب و هوا، انرژی و محیط زیست وجود دارد. این شکاف‌ها بیشتر از یک دهه است که وجود دارد. اما شکاف‌ها در زمینه غذاهای اصلاح شده ژنتیکی، واکسن‌های دوران کودکی و سایر موضوعات مربوط به علم بحث‌های دیگری هستند؛ نه وابستگی‌های سیاسی.

توضیح دلایل برای تغییر اعتماد مردم سخت است. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که افزایش اعتماد بین هر دو دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها صورت می‌گیرد.

به خود اعتماد کنید. شما هنوز هم به دانشمندان اعتماد دارید؛ حتی اگر در بخش کامنت‌ها اینطور به نظر نرسد. (کامنت‌هایی که ممکن است با اطلاعات غلط پر شده باشند)

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید