انتشار این مقاله


با زنگ خطرهای افکار مربوط به خودکشی آشنا شوید

دوستان، خانواده و نزدیکان، می‌توانند با هوشیاری از نشانه‌های علاقه به خودکشی در افراد و وارد عمل شدن برای کمک به چنین اشخاصی، از مقدار آن در جامعه بکاهند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خودکشی بدون هیچ نشانه‌ی قبلی رخ می‌دهد. اما تحقیقات نشان داده که برخلاف تصور عموم، بیشتر این افراد قبل از […]

دوستان، خانواده و نزدیکان، می‌توانند با هوشیاری از نشانه‌های علاقه به خودکشی در افراد و وارد عمل شدن برای کمک به چنین اشخاصی، از مقدار آن در جامعه بکاهند.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خودکشی بدون هیچ نشانه‌ی قبلی رخ می‌دهد. اما تحقیقات نشان داده که برخلاف تصور عموم، بیشتر این افراد قبل از اقدام به خودکشی علاقمندند تا در این مورد با دیگران گفت‌و‌گو کنند.

مشکل این است که نقشه‌ها یا تفکرات مربوط به خودکشی ممکن است به صورت واضح بیان نشوند. به همین دلیل پرسیدن سوالات مستقیم در این‌باره از افراد می‌تواند نقطه‌ی شروع مناسبی برای گفت‌و‌گو با این افراد و کمک به حل موضوع باشد.

البته به گفته‌ی محققان، صحبت‌کردن درمورد خودکشی موجب شکل‌گیری این تفکر در ذهن آن‌ها نمی‌شود.

زنگ‌خطرهای مربوط به خودکشی شامل مواردی مانند: خشم و عصبانیت، مشکلات خواب، تغییرهای مکرر در خلق‌و‌خو، احساس ناامیدی و گیرافتادن، نداشتن هدف مشخص و جداشدن از اجتماع می‌شوند.

اگر شخصی با شما درمورد کشتن یا ضرر رساندن به خودش حرف زد، سریعاً به کمک آنها بشتابید و یا موضوع را با یک متخصص در‌میان بگذارید تا به شخص کمک کند.

توجه داشته باشید که درصورت باخبر شدن از قصد شخص برای اقدام به خودکشی، از سرزنش کردن و یا رد کردن حرف او خودداری کنید. هم‌چنین به او برای نگه‌داشتن آن خبر به صورت یک راز قول ندهید. هم‌چنین برای آن شخص و نیز خودتان پشتیبانی قرار دهید که در هر لحظه مواظب رفتار‌های فرد باشد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید