انتشار این مقاله


الگوی ضربه‌ی قلمو؛ راهی جدید برای تشخیص بیماری‌های عصبی

بیماری‌های نورودژنراتیو نظیر پارکینسون و آلزایمر میلیون‌ها نفر را سالانه مبتلا می‌سازند. تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها کلیدی اصلی برای درمان آن‌ها محسوب می‌شود. دانشمندان موفق به کشف راه جدید برای تشخیص این بیماری‌ها، خصوصاً در نقاش‌ها، شده‌اند. Dementia نوع شایعی از بیماری‌های نورولوژیک است است که از هر ۳ فرد سالخورده در آمریکا، ۱ نفر […]

بیماری‌های نورودژنراتیو نظیر پارکینسون و آلزایمر میلیون‌ها نفر را سالانه مبتلا می‌سازند. تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها کلیدی اصلی برای درمان آن‌ها محسوب می‌شود.

دانشمندان موفق به کشف راه جدید برای تشخیص این بیماری‌ها، خصوصاً در نقاش‌ها، شده‌اند.

Dementia نوع شایعی از بیماری‌های نورولوژیک است است که از هر ۳ فرد سالخورده در آمریکا، ۱ نفر از این بیماری‌ها رنج می‌برد. بیماری‌های نورولوژیک که در دسته‌ی Dementia جای می‌گیرند زمانی رخ می‌دهند که سلول‌های عصبی می‌میرند یا عملکرد خود را از دست می‌دهند و نتیجه‌ی آن‌ها اختلالات حافظه و عملکرد هوشمندانه است که مانع عملکرد نرمال روزانه می‌شود.

پژوهش جدید که در Neuropsychology  منتشر شده‌است راه جدیدی برای تشخیص بیماری نورودژنراتیو که زودتر از سایر راه‌ها می‌تواند عمل کند.

آزمایش طرح قلمو در هنرمندان مبتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو

تحقیقاتی که توسط روانشناس، دکتر الکس فورسایانت از دانشگاه لیورپول، ۲۰۹۲ نقاشی که توسط ۷ نفر از نقاشان معروف که تعدادی از آن‌هااز بیماری پارکینسون و چند نفر دیگر از آلزایمر رنج می‌برند. باقی‌مانده نیز پروسه‌ای نرمال سالخوردگی را سپری کردند. برای آنالیز طرح ضربه‌های قلمو به بوم، از روشی شامل تحلیل‌های هندسی  فرکتال (fractals) استفاده کردند.

Fractals ها شامل الگویی پیچیده و منسجم در نقاشی هستند که در مقیاس‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند. هنرمندان از روش‌های اختصاصی برای نقاشی کردن استفاده می‌کنند که می‌توان از این روش، به اصل یا تقلبی بودن یک اثر هنری نیز پی برد.

ضربه‌ی قلموی هنرمندان نشانه‌های اختلالات نورودژنراتیو را نشان می‌دهد

آنالیز نقاشی‌ها، با وجود ظهور آن‌ها در نسل‌های مختلف،  نشان می‌دهد تفاوت‌های در ساختا‌رنقاشی‌هایی که توسط هنرمندان بیماری کشیده شده‌اند را نشان می‌دهد که در مقایسه با هنرمندانی که سالخوردگی نرمالی را تجربه کرده‌اند، قابل تشخیص است.

دکتر فورسایت و همکارانش امیدوارند از این روش بتوانند به‌عنوان راهی جدید برای تشخیص بیماری‌های نورودژنراتیو استفاده کنند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید