انتشار این مقاله


مشکلات پوستی شایع در دوران کودکی

مشکلات پوستی دوران کودکی مثل عفونت‌های قارچی، زگیل‌ها و کهیر‌ها، فقط تعداد کمی از شرایط پوستی هستند که اغلب در نوزادان و کودکان دیده می‌شوند. چگونه می‌توانید این حالت‌های شایع دوران کودکی را شناسایی کنید؟ و آیا درمان خانگی ممکن است؟ آیا در مورد ضایعات پوستی، ورم، یا برآمدگی بر روی پوست کودک خود کنجکاو […]

مشکلات پوستی دوران کودکی مثل عفونت‌های قارچی، زگیل‌ها و کهیر‌ها، فقط تعداد کمی از شرایط پوستی هستند که اغلب در نوزادان و کودکان دیده می‌شوند. چگونه می‌توانید این حالت‌های شایع دوران کودکی را شناسایی کنید؟ و آیا درمان خانگی ممکن است؟

آیا در مورد ضایعات پوستی، ورم، یا برآمدگی بر روی پوست کودک خود کنجکاو هستید؟ بیماری، آلرژی‌ها، و گرما یا سرما اغلب عامل تغییرات پوستی کودکان هستند. بسیاری از آن‌ها مشکل بزرگی نیستند و به راحتی درمان می‌شوند. شما می‌توانید یاد بگیرید که بگویید بیشتر آن ها شکلی دارند. البته، همیشه این موارد را با دکتر فرزند خود بررسی کنید تا مطمئن شوید و درمان مناسب را دریافت کنید.


مقاله‌ی مرتبط: پوست شما چه چیزی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟


عفونت قارچی (Ringworm)

PRinc_rm_photo_of_ringworm

کرم‌ها بیماری ” کرم حلقه ای” را ایجاد نمی‌کنند. عفونت قارچی توسط یک قارچ که روی پوست مرده، مو و بافت ناخن  زندگی می‌کند، ایجاد می‌شود. این بیماری ابتدا به  صورت ضایعه یا برآمدگی قرمز و تکه تکه شروع می شود. سپس به صورت حلقه قرمز مشخصی که دارای خارش است، در می‌آید و درنهایت حلقه با لبه‌های تاولی یا پوسته پوسته گسترش پیدا می‌کند. عفونت قارچی با تماس پوستی از انسان به حیوان منتقل می‌شود. کودکان نیز می‌توانند آن را با به اشتراک گذاشتن چیز‌هایی مانند حوله و یا لوازم ورزشی ، دریافت کنند. دکتر شما ممکن است این مشکل را با کرم‌های ضد قارچ درمان کند.


مقاله‌ی مرتبط: پوست شما چه چیزی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟


پوست سرخی  (Fifth Disease )

phototake_child_cheeks_fifth_disease

این بیماری مسری و معمولا خفیف، در طی چند هفته خوب می‌شود. بیماری پنجم با علائم شبیه آنفولانزا شروع می شود سپس چهره‌ای روشن (به صورت کلاسیک  به عنوان ظاهر “گونه سیلی خورده” توصیف می‌شود) و  به دنبال آن بثورات پوستی ایجاد می‌شود. این مشکل توسط سرفه و عطسه سرایت پیدا می‌کند و بیشترین احتمال سرایت یک هفته قبل از بروز بثورات است. با استراحت، خوردن مایعات و داروهای ضد درد ( آسپیرین را به کودکان ندهید) درمان می‌شود. اگر فرزند شما بیماری پنجم را دارد و شما باردار هستید، با دکتر خود تماس بگیرید.

آبله مرغان (Chickenpox)

phototake_chickenpox_skin_lesions

این بیماری که در یک دوره ای بسیار شایع بوده است امروزه به همان اندازه در کودکان، به لطف واکسن آبله مرغان دیده نمی‌شود. بسیار مسری است، به راحتی سرایت می‌کند، و در سراسر بدن جوش‌های خارشی، نقاط قرمز یا تاول‌هایی بر جای می‌گذارد. این نقاط مراحلی را طی می‌کنند؛تاول می‌زنند، می‌ترکند، خشک شده و پوسته پوسته می‌شوند. آبله مرغان می‌تواند بسیار جدی شود. همه کودکان باید واکسن آبله مرغان را دریافت کنند و هم‌چنین نوجوانان و بزرگ‌سالانی که هرگز به بیماری مبتلا نشده‌اند یا واکسن دریافت نکرده‌اند.

زرد زخم (Impetigo)

phototake_impetigo_skin_lesion

زرد زخم، توسط یک باکتری ایجاد می‌شود که زخم‌ها یا تاول‌های قرمزی را ایجاد می‌کند. این تاول می‌توانند متلاشی شوند، تراوش کنند، و یک پوسته‌ی زرد-قهوه‌ای را ایجاد کنند. زخم‌ها می‌توانند در سراسر بدن دیده شوند اما عمدتاً در اطراف دهان و بینی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. زرد زخم می تواند از طریق تماس نزدیک و یا با به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند حوله و اسباب بازی سرایت کند. خارش می‌تواند آن را به سایر نقاط بدن سرایت دهد. با پماد آنتی‌بیوتیک و یا قرص درمان می‌شود.

زگیل (Warts)

phototake_hand_warts

ویروس باعث به وجود آمدن این برآمدگی پوستی بدبو اما اکثرا بدون ضرر و درد می‌شود. زگیل می‌تواند به راحتی از فردی به فرد منتقل شود. همچنین با لمس کردن یک شی که توسط فردی مبتلا به ویروس استفاده شده پخش شود. آن‌ها اغلب در انگشتان و دست یافت می‌شوند. برای جلوگیری از گسترش زگیل، به فرزند خود بگویید که  آن را دستکاری نکند و ناخن هایش را نجود. زگیل را با باند بپوشانید. اکثر زگیل‌ها به خودی خود از بین می‌روند.

جوش حرارتی یا تب عرق گز (Prickly Heat or Heat Rash)

emedicine_miliaria_pustulosa_rash

به علت مسدود شدن مجاری عرق ایجاد می‌شود. شبیه جوش قرمز یا صورتی است. شما معمولا آن را بر روی سر، گردن و شانه‌های نوزادان می‌ببینید. جوش‌ها اغلب وقتی که پدر و مادر، کودک را با لباس بیش از حد زیاد و گرم می‌پوشانند ایجاد می‌شوند. اما این مشکل می‌تواند برای هر کودک در آب و هوای بسیار گرم اتفاق بیافتد. نوزاد خود را در لباسی فقط با یک لایه بیشتر از آن‌چه که خودتان برتن دارید بپوشانید و اگر پاها و دست هایش هنگام لمس کردن سرد است اشکالی ندارد.

درماتیت تماسی (Contact Dermatitis)

getty_rm_photo_of_poison_ivy_rash

پوست بعضی از کودکان پس از دست زدن به مواد غذایی، صابون‌ها، یا گیاهانی مانند پیچک سمی، سماق، یا بلوط واکنش نشان می‌دهد. لکه پوستی معمولا ۴۸ ساعت پس از تماس پوستی شروع می‌شود. موارد خفیف‌تر ممکن است باعث ایجاد قرمزی خفیف یا برآمدگی های کوچک قرمز شود. در موارد شدید ممکن است تورم، قرمزی، تاول های بزرگ‌تر ببینید. این ضایعات معمولا در یک یا دو هفته از بین می‌رود، اما می‌توان آن‌ها را با کرم‌های ضد التهاب مانند هیدروکورتیزون درمان کرد.

بیماری دست-پا-دهان (Coxsackie)

phototake_hand-foot-mouth_disease_foot_rash

علی رغم نام ترسناک‌اش،  یک بیماری شایع در دوران کودکی است. با تب شروع می‌شود و به دنبال آن در دهان زخم دردناک و بدون خارش ایجاد می‌شود و تاول‌هایی روی دست‌ها، پاها، و گاهی اوقات باسن و ران‌ها. از طریق سرفه، عطسه، و پوشک استفاده شده سرایت می‌کند. پس دست‌هایتان را دائما بشویید. کوکساکی جدی نیست و معمولا در حدود یک هفته خودش از بین می‌رود.

اگزما (Eczema)

phototake_rm_photo_of_atopic_dermatitis_on_child

کودکان در معرض ابتلا به اگزما ممکن است آلرژی‌های دیگر و آسم داشته باشند. علت دقیق آن مشخص نیست. اما بچه‌هایی که آن را دریافت می‌کنند، سیستم ایمنی حساسی دارند. مراقب ضایعات درحال رشد با پوست خشک و خارش شدید باشید. درماتیت آتوپیک شایع‌ترین نوع اگزما است. برخی از کودکان با بزرگ شدن آن را پشت سر می‌گذارند و یا هرچقدر که بزرگ‌تر می‌شوند موارد خفیف تر آن را تجربه می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: اگزما؛ بایدها و نبایدهای رژیم‌غذایی


کهیر (Hives)phototake_hives_urticaria_skin_rash

بسیاری از عواملمی‌توانند باعث ایجاد این تاول‌های خارشی یا سوزشی شوند. داروهایی مانند آسپیرین (که بچه‌ها هرگز نباید استفاده کنند) و پنی‌سیلین می‌توانند آغازگر ایجاد کهیر باشند. محرک‌های غذایی شامل تخم مرغ، آجیل، صدف و مکمل‌های غذایی، گرما یا سرما و گلودرد میکروبی نیز می‌توانند کهیر ایجاد کنند. کهیر می‌تواند در هر نقطه بر روی بدن و در آخرین دقایق و یا روزها دیده شود. گاهی اوقات یک آنتی‌هیستامین می‌تواند کمک کننده باشد. کهیر می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد، به ویژه هنگامی که با مشکلات تنفسی و یا تورم در ناحیه ی صورت همراه باشد. در این موارد و یا اگر کهیر خوب نشد، به دکتر خود مراجعه کنید.

تب مخملک (Scarlet Fever)CDC_scarlet_fever_skin_rash

تب مخملک، گلو درد میکروبی همراه با جوش است. علائم این بیماری شامل گلو درد، تب، سردرد، درد شکم، و غدد گردن متورم است. پس از ۱-۲ روز، بثورات قرمز رنگ با بافت کاغذ سنباده نمایان می‌شوند. پس از ۷-۱۴ روز، جوش ها از بین می‌روند. تب مخملک بسیار مسری است، پس دست‌ها را دائما بشویید تا از شیوع آن جلوگیری شود. اگر فکر می‌کنید کودک شما این بیماری را دارد با دکترش تماس بگیرید. احتمالا با آنتی‌بیوتیک خوب می‌شود.

روزئولا یا بیماری ششم (Roseola or Sixth Disease)

phototake_roseola_infantum_skin_rash

روزئولا، یک بیماری خفیف، اسم مستعار خود را از لیست شش بیماری پوستی شایع دوران کودکی گرفته است. کودکان ۶ ماه تا ۲ سال بیشترین احتمال برای ابتلا به آن را دارند. پس از ۴ سالگی به ندرت اتفاق می‌افتد. با یک سرماخوردگی شروع می‌شود و به دنبال آن به مدت چند روز تب بالا (که می‌تواند موجب تشنج شود) ایجاد می‌شود. سپس تب به طور ناگهانی به پایان می‌رسد. با جوش‌های کوچک، صورتی، مسطح و یا کمی برآمده همراه است. برای اولین بار بر روی قفسه سینه و پشت، سپس دست و پا ظاهر می‌شود.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید