انتشار این مقاله


آيا تتو كردن باعث ابتلا به عفونت می‌شود؟

شما فكر، تحقيق، زمان و پول زيادي را صرف تتو(خالكوبي) خود مي كنيد. به اين دليل كه اين قسمت جديد بدنتان براي هميشه به آن شكل باقي خواهد ماند. شما مي خواهيد كه آن بي نقص باشد. اما بعد از اينكه جوهر وارد پوست شما مي شود؛ احساس بدي مي كنيد. موجب تورم مي شود، […]

شما فكر، تحقيق، زمان و پول زيادي را صرف تتو(خالكوبي) خود مي كنيد. به اين دليل كه اين قسمت جديد بدنتان براي هميشه به آن شكل باقي خواهد ماند. شما مي خواهيد كه آن بي نقص باشد. اما بعد از اينكه جوهر وارد پوست شما مي شود؛ احساس بدي مي كنيد. موجب تورم مي شود، پوستتان دردناك مي شود و حتي ممكن است آن قسمت چرك هم بكند. به دكتر مراجعه مي كنيد. او در پاسخ به شما مي گويد كه اين ها نشانه هاي عفونت استافيلوكوكوسي است. عفونت هاي ناشي از باكتري استافيلوكوكوس معمولا جدي هستند و در بعضي از بيماران تهديدكننده مرگ نيز مي تواند باشند.

ابتلا به عفونت استافيلوكوكوسي از طريق تتو كردن نادر است ولي ممکن است رخ بدهد.
در بين سال هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵؛ ۴۴ نفر در آمريكا در ۳ ايالت متفاوت به عفونت استافيلوكوكوس مقاوم به آنتي‌بيوتيك مبتلا شدند كه اين قضيه مرتبط با اين مطلب بود كه آن ها نزد تتوكاران فاقد مجوز اين كار را انجام دادند. مركز كنترل و پيش‌گيري از بيماري ها گزارش داد كه اين عفونت ها ناشي از موقعيت ها غيربهداشتي بوده است كه از عوامل غير بهداشتي مي توان به عدم استفاده از ماسك، دستكش، سوزن هاي استريل و جوهر اشاره كرد.

علائم عفونت استافيلوكوكوسي مي تواند متغير باشد؛ از كم نشانه(كوچك و خارش پوستي) تا حالت جدي(آبسه عمقي كه نيازمند عمل جراحي است.). در حالت حاد بيماري، استافيلوكوكوس مي تواند به عمق نفوذ كند و باعث اختلالاتي در خون، استخوان و عفونت ارگاني شود. انواع خاصي است از اين باكتري مانند استافيلوكوكوس اورئوس مقاوم به متيسيلين(MRSA) درمان خيلي سختي دارند به دليل اينكه به آنتي‌بيوتيك ها پاسخ نمي دهند.

شما مي تواند احتمال ابتلا عفونت استافيلوكوكوسي را(يا هر عفونت ديگري را) با انجام اين پيشنهاد ها كاهش دهيد قبل از اينكه بر روي صندلي تتو بنشينيد:
هيچگاه سراغ يك تتوكار فاقد مدرك نرويد و يا آنهايي كه در خانه‌ي‌شان اين كار را انجام مي‌دهند. هميشه به مغازه هاي داراي لايسنس برويد.
تتوكار شما مي‌بايست از دستكش استريل استفاده بكند.
سوزن ها مي‌بايست نو و استريل باشند.(جلوي شما از بسته بندي اش خارج شود.) و تتوكار نبايد پوست شما را قبل از تتو كردن آلوده بكند.
قوطي جوهر هر فرد مي‌بايست تنها براي يك نفر و در يك مرتبه استفاده شود.
تتوي تازه انجام شده مي‌بايست ضدعفوني شود و بعد از اتمام تتو، بانداژ استريل شود.
مصرانه دستورالعمل هاي مراقبتي توصيه شده توسط تتوكار را انجام دهيد و اگر نشانه‌اي از عفونت مشاهده كرديد به پزشك خود اطلاع دهيد.

ابتلا به عفونت استافيلوكوكوسي تنها ريسك تتو كردن نيست؛ هپاتيت B و C و HIV و حتي كزاز نيز از احتمالاتي است كه اگر از سوزن هاي غير استريل استفاده شود امكان ابتلا به آنها وجود دارد. تتو كردن را به افراد متخصص آن واگذار كنيد.(افراد متخصص تميز!)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید