انتشار این مقاله


پاک کردن تاتو چگونه انجام می‌شود؟

پاک کردن تاتو روشی است که برای حذف تاتو‌های ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاک کردن تاتو روشی است که برای حذف تاتو‌های ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های رایجی که برای پاک کردن تاتو استفاده می‌شود؛ شامل عمل لیزری، پاک ‌کردن از طریق جراحی و خراشیدن سطح پوست توسط متخصص مربوطه انجام می‌شود.

جوهر تاتو در زیر لایه‌های بالایی پوست قرار می‌گیرد. این موضوع حذف تاتو را بیش از پیش پیچیده و هزینه‌بر تر از تاتوهای معمول می‌کند.

اگر میخواهید تاتوی خود را پاک کنید، از متخصص پوست (درماتولوژیست) مشورت بگیرید و به صورت سرخود اقدام نکنید. اقدامات خودسر مانند استفاده از کرم‌های پاک کننده و دیگر درمان‌های خانگی احتمالاً موثر نبوده و می‌تواند باعث سوزش و دیگر واکنش‌ها شود.

چرا پاک کردن تاتو انجام می‌شود؟

ممکن است شما ترجیح دهید که تاتوی خود را به دلیل پشیمانی از انجام آن یا عدم رضایت از ظاهر تاتو پاک کنید. دلایلی دیگری نیز می‌توانند فرد را به فکر پاک کردن تاتو بیندازد از جمله اینکه ممکن است به مرور زمان تاتو از بین رفته یا تار شود.

پاک کردن تاتو هم‌چنین ممکن است در صورتی که بدن واکنش‌های آلرژیک به تاتو نشان داده یا دیگر عوارض مانند عفونت در بدن فرد دیده شود؛ نیز اهمیت یابد.


مقاله مرتبط: بعد از پاک کردن تاتو واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟

                  تاتو‌درمانی؛ درمان بیماری‌های مزمن!


خطرات پاک کردن تاتو

اسکار بعد اکثر روش‌های پاکسازی تاتو ممکن است در محل تاتو رخ دهد. هم‌چنین عفونت و تغییر رنگ پوست نیز احتمالاً اتفاق می‌افتد.

چگونه باید برای این کار آماده شد؟

اگر در نظر دارید که تاتوی خود را پاک کنید، از یک درماتولوژیست مشاوره بگیرید. درماتولوژیست روش‌های حذف تاتو را به شما توضیح داده و به شما کمک می‌کند تا بهترین روش را انتخاب کنید.

به عنوان مثال برخی جوهرهای تاتو بیشتر از بقیه روش‌ها به لیزر جواب می‌دهد. هم‌چنین تاتوهای کوچک بهتر است که با روش جراحی برداشته شود در حالی که بقیه تاتوها برای برداشتن با چاقوی جراحی بسیار بزرگ هستند.

از حذف خالکوبی چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

پاک کردن تاتو در اغلب موارد به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. روش‌های معمول برای پاک کردن تاتو شامل جراحی لیزری، پاک کردن از طریق جراحی و خراشیدن محل تاتو می‌شوند.

جراحی لیزری

لیزر Q-switched که انرژی را در یک پالس قدرتمند آزاد می کند؛ درمان انتخابی برای حذف تاتو است. نوع خاصی از لیزر Q-switched Nd:YAG  می‌تواند در پوست تیره برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست به طور دائم استفاده شود.

قبل از درمان لیزری، پوست با تزریق داروی بی‌حسی موضعی دچار خارش می‌شود. سپس با استفاده از یک پالس قدرتمند انرژی که به محل خالکوبی کوبیده می شود، جوهر تاتو حرارت داده شده و از بین می‌رود. برای پا کردن تاتوهای رنگارنگ ممکن است نیاز به درمان با لیزرهایی با طول موج‌های مختلف باشد.

پس از عمل، ممکن است تورم و احتمالاً تاول یا خونریزی در محل تاتو به وجود بیاید. پماد ضد باکتری می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند. به احتمال زیاد برای از بین رفتن کامل تاتو به چندین جلسه پشت سر هم نیاز داشته باشید و حتی گاهی اوقات ممکن است خالکوبی به طور کامل پاک نشود.

پاک کردن تاتو از طریق جراحی

در طی جراحی، پوست با تزریق داروی بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌شود. سپس محل خال کوبی با چاقوی جراحی برداشته شده و لبه‌های پوست به هم پیوند زده می‌شود. پس از عمل، پماد ضد باکتری به تسریع بهبود محل جراحی کمک می‌کند.

حذف خالکوبی از طریق جراحی موثر بوده اما باعث به وجود آمدن اسکار می‌شود و ممکن است فقط برای تاتوهای کوچک، عملی باشد.

خراشیدن پوست

در حین خراشیدن، ناحیه تاتو شده به طور معمول سرد و بی‌حس می‌شود. سپس پوستی که تاتو شده با یک دستگاه چرخنده فوق سریع صاف می‌شود که یک چرخ یا برس ساینده دارد. این کار باعث می‌شود که جوهر خالکوبی از پوست خارج شود.

در منطقه خراشیده شده چند روز فرد احساس خارش و خامی داشته و ریکاوری ناحیه حدود ۲-۳ هفته طول می‌کشد. با توجه به اینکه نتایج این کار غیر قابل پیش‌بینی بوده و نسبت به روش لیزری یا ترکیب لیزر و خراشیدن کارآمدی کمتری دارد؛ به همین خاطر درمان انتخابی برای پاک کردن تاتو نمی‌باشد.

نتایج

خالکوبی به معنای دائمی بودن آن است و به همین خاطر حذف کامل خالکوبی به سختی انجام می‌شود. برخلاف برخی روش خاص برای حذف خالکوبی، در بیش‌تر روش‌ها به احتمال زیاد درجاتی از اسکار یا تغییرات رنگ پوست به جا خواهد ماند.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید