انتشار این مقاله


پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو روشی در جهت زدودن تاتویی است که دیگر مورد علاقه نیست.

پاک کردن تاتو روشی در جهت زدودن تاتویی است که دیگر مورد علاقه نیست. تکنیک‌های متداولی برای پاک کردن تاتو وجود دارد که شامل جراحی، پاکسازی با جراحی و درمابراسیون می‌شود.

جوهر تاتو زیر لایه فوقانی پوست تزریق می‌گردد. این کار پاکسازی تاتو را پیچیده کرده است و البته گران! حتی از خود تتو کردن.

اگر در فکر پاک کردن تتو هستید، با متخصص پوست مشورت کنید. هیچ وقت خودتان اقدام به پاکسازی تاتو نکنید. احتمالاً کرم پاکسازی های تاتو به دست خود فرد و دیگر درمان های خانگی کارآیی ندارند و می‌توانند پوست را حساس کرده یا سایر واکنش‌ها را برانگیزند.

موارد استفاده

احتمالاً به این علت به فکر پاک کردن تاتو افتاده‌اید که از آن پشیمان شده‌اید یا دیگر ظاهرش را دوست ندارید. شاید هم کم‌رنگ یا تار شده باشد و دیگر با تصویر کنونی شما هماهنگ نباشد.

پاک کردن تاتو در هنگام بروز واکنش آلرژیک در برابر تاتو یا سایر عوارض مثل عفونت نیز مهم می‌شود.

خطرات

ایجاد بافت زخم (اسکار) پس از پاک کردن بیشتر انواع تاتو ها دیده می‌شود. عفونت یا تغییر رنگ نیز محتمل هستند.

آماده‌سازی

اگر به فکر پاک کردن تاتو هستید، با متخصص پوست مشورت کنید. او گزینه‌های پاکسازی تاتو را برای شما معرفی نماید و به شما کمک کند که تا مؤثرترین متد را برای خودتان انتخاب کنید.

برای مثال، بعضی از جوهرهای تاتو بهتر به درمان لیزر پاسخ می‌دهند. در عوض، تاتوهای کوچک شاید کاندیدای جراحی باشند، در حالی که بزرگ‌ترها برای خارج کردن با اسکالپل مناسب نیستند.

انتظارات

پاک کردن تاتو یک روش سرپایی با بی‌حسی موضعی است. تکنیک های متداول برای پاک کردن تاتو شامل جراحی با لیزر و درمابراسیون می‌باشد.

جراحی با لیزر

لیزرهای کیو سویچد (Q-switched) که انرژی را در یک پالس واحد و قدرتمند آزاد می‌کند، اغلب درمان انتخابی برای پاک کردن تاتو هستند. نوع ویژه‌ای از لیزر به نام Q-switched Nd:YAG شاید برای پوست های تیره‌تر استفاده شوند تا از تغییر رنگدانه‌های پوست جلوگیری شود.

قبل از لیزر درمانی، یک تزریق بی حسی موضعی به پوست صورت می‌گیرد. سپس یک پالس قدرتمند انرژی به محل تاتو وارد می‌شود تا جوهر تاتو را پخش کند. تاتوهای چند رنگی شاید نیازمند درمان با انواع لیزرها و طول موج های متفاوت باشند.

پس از انجام این روش، شاید متوجه تورم و احتمالاً تاول یا خونریزی شوید. پمادهای آنتی باکتریال می‌توانند به التیام زخم کمک کنند. احتمالاً برای سوزاندن تتو به جلسات بیشتری نیاز دارید و شاید از بین بردن کامل تاتو ممکن نباشد.

پاک کردن تاتو با جراحی

در طول پاکسازی تاتو با جراحی، پوست را به صورت موضعی بی‌حس می‌کنند. تاتو را با یک اسکالپل برمی‌دارند و لبه‌های پوست را به هم می‌دوزند. پس از این روش، پماد آنتی‌باکتریال به روند التیام کمک می‌کند.

پاک کردن تاتو با جراحی مؤثر است اما اسکار به جا می‌گذارد و شاید فقط برای تاتوهای کوچک عملی باشد.

درمابراسیون

در طول انجام درمابراسیون، ناحیه تاتو معمولاً سرد می‌شود تا بی‌حس گردد. سپس پوستی که تاتو دارد با براش یا چرخ برنده تا سطوح تحتانی بریده می‌شود. این کار به جوهر تاتو اجازه می‌دهد تا از پوست بیرون بیاید.

حس درد و جراحت تا چند روز بعد وجود دارد. ریکاوری شاید دو تا سه هفته زمان ببرد. به خاطر نتایج غیر قابل پیش‌بینی و پیامدهای کم تأثیرتر از لیزر یا ترکیب لیزر و برش، درمابراسیون درمان انتخابی نیست.

نتایج

وقتی تاتو حک می‌شود، قصد این است که تا آخر عمر بماند و به همین خاطر پاکسازی کامل تاتو دشوار است. درجاتی از اسکار پوست یا تغییر رنگ آن احتمالا باقی می‌ماند و این بستگی به متد ویژه‌ای ندارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید