انتشار این مقاله


وازلین برای تاتو: چه پمادی بعد از تاتو بدن خوب است؟

با مراقبت‌ صحیح پوست بعد از خالکوبی، می‌توان از بروز عفونت و ابتلا به بیماری‌های پوستی جلوگیری کرد.

تاتو بدن یک انتخاب شخصی و همیشگی از جنس هنر است. گر‌چه یک نوع زخم نیز محسوب می‌شود. قلم خالکوبی از یک سوزن تشکیل شده که با حرکت سریعش جوهر را به عمق پوست وارد می‌کند. همان‌طور که یک تابلو نقاشی با مراقبت خوب سال‌های سال در گالری حفظ می‌شود، مراقبت های بعد از تاتو بدن نیز برای حفظ خالکوبی مهم است. بسیاری از افرادی که بدنشان را تاتو کرده‌اند می‌پرسند “بعد از تاتو بدن چه پمادی بزنم”.

شاید مراقبت‌های بعد از تاتو بدن تا حدودی گیج‌کننده به نظر برسد، خصوصاً اگر نخستین تجربه‌ی فرد باشد. در این مقاله دستور‌العمل‌های دقیقی در خصوص مراقبت‌ بعد از تاتو بدن، از جمله وازلین برای تاتو آمده است. با رعایت این نکات می‌توانید پوست تاتوشده جوان و سالمی داشته باشید.


شاید برای شما مفید باشد:


مراحل مراقبت بعد از تاتو بدن

مراقبت مناسب در هفته‌های اول بعد از خالکوبی از ابتلا به عفونت جلوگیری می‌کند. هم‌چنین تاثیر به سزایی در حفظ خالکوبی دارد.

بانداژ اولیه

مراقبت‌های بعد از تاتو، از همان لحظه شروع می‌شود. بعد از تاتو، تاتو‌کار لایه‌ی نازکی ژل یا مرطوب‌کننده به سطح پوست زده و سپس کل محل خالکوبی را بانداژ می‌کند. احتمالا وسوسه می‌شوید که بانداژ را باز کرده و به خالکوبی نگاهی بیندازید، اما نباید تا چند ساعت به بانداژ دست بزید. این مدت زمان به اندازه و محل تاتو بدن بستگی دارد. بانداژ از عفونت پوست، مواجهه با تابش آفتاب و تماس البسه جلوگیری می‌کند.

مراقبت بعد از تاتو: بانداژ اولیه و وازلین برای تاتو

اولین شست و شو

معمولا بعد از گذشت ۵ ساعت، می‌توان بانداژ را حذف کرده و محل خالکوبی را شست. بعد از شستن دست‌ها، فرد می‌تواند با استفاده از صابون ضد‌ آلرژیک و آب گرم محل خالکوبی را بشوید. اگر از محل خالکوبی جوهر خارج شود، پوست چسبنده به نظر می‌رسد. این واکنش نگران‌کننده نیست چون مایع و جوهر اضافی خارج می‌شود. پس از شست‌و‌شو، شخص باید با یک حوله کاغذی تمیز، پوست را تا حدودی خشک کند و بعد از آن پوست به مدت یک ساعت در تماس با هوا باشد. هنگامی که محل خالکوبی کاملا خشک شد، می‌توان با مرطوب‌کننده، آن ناحیه را چرب کرد اما دیگر نباید روی زخم را پوشاند.

هفته اول بعد از تاتو

در چند روز نخست، احتمالا پوست خالکوبی شده گرم است و ظاهر قرمز رنگی دارد. ممکن است رنگ‌ها در قیاس با سایر نواحی پوست، روشن به نظر برسد. در ۶-۳ هفته‌ی نخست محل خالکوبی را نباید زیر آب برد. فرد می‌تواند در صورت نیاز به شست‌و‌شو از روشی که بالاتر گفته شد استفاده کند. البته تعداد دفعات شست‌و‌شو به فعالیت فرد و محیط زندگی او بستگی دارد. کسی که محل کارش تهویه مناسبی دارد، در طول روز یک‌بار نیاز به شست‌و‌شو خواهد داشت. در مقابل کسی که در محیط گرم و کثیف کار می‌کند و تعریق زیادی دارد، بایستی هر چند ساعت محل خالکوبی را بشوید. بهتر است خالکوبی را فقط با انگشتان تمیز بشویید و از تماس آن با حوله و پارچه خودداری کنید؛ زیرا دلمه زخم را تحریک کرده و باعث کندن آن می‌شود. دلمه زخم در روز‌های اول تشکیل می‌شود اما امکان دارد هنوز جوهر از پوست ترشح شود. بسیار مهم است که دلمه زخم‌ها را نکنده و خراش جدیدی به پوست وارد نکنید. قرمزی‌ و تورم پوست بعد از یک هفته به پایان می‌رسد.

هفته دوم بعد از تاتو

تقریباً در آغاز هفته دوم، دلمه زخم‌ها پوسته پوسته می‌شوند. بسیار مهم است که در این مدت شستن و وازلین برای تاتو به پوست آسیب نرساند. شاید در این هفته احساس خارش داشته باشید اما نباید پوست را بخارانید. استفاده از کرم مرطوب کننده، از خارش پوست کم می‌کند. هم‌چنین استفاده از کرمی که مدتی در یخچال بوده، موجب تسکین خارش و سوزش پوست خواهد بود. در صورت نیاز می‌توانید، از دارو‌های بدون نسخه چون بنادریل برای کاهش خارش استفاده کنید.

هفته سوم به بعد

مرحله نهايى بهبودی آهسته است اما به صبر و حوصله نیاز دارد. اکثر دلمه زخم‌های بزرگ در این هفته کنده می‌شوند. دلمه زخم‌های کوچک و پوست‌های مرده ظاهر می‌شوند اما این‌ها نیز جدا خواهند شد.

پوسته پوسته شدن باعث خشکی و بی‌حسی پوست می‌شود. استفاده از مرطوب کننده پماد بعد از خالکوبی و عدم قرار‌گیری در معرض آفتاب در این وضعیت مفید خواهد بود. لایه‌های بیرونی پوست تا اواخر هفته‌ی سوم التیام می‌یابند. ترمیم لایه‌های درونی زمان بیش‌تری نیاز دارد اما مراقبت چندانی لازم نیست. زمانی که لایه‌های بیرونی پوست التیام می‌یابند، احتمال بروز عفونت کم‌تر است. زیرا با بسته شدن زخم راهی برای ورود باکتری و در نتیجه عفونت وجود ندارد.

مصرف مرطوب کننده در ماه‌های پس از خالکوبی، به روشن‌سازی پوست کمک می‌کند. در دوره‌ی بهبود خالکوبی، بهتر است با پوشاندن پوست، آن ناحیه را از تماس آفتاب حفظ کنیم. استفاده از کرم ضد‌آفتاب در ماه‌های اول بعد از خالکوبی، بسیار مهم است.

رد جوهر یا آلرژی

در هر مرحله از روند بهبودی، بدن ممکن است یک رنگ جوهر را پس زند. اگر بدن به رنگ جوهر حساسیت داشته باشد، جوش‌های بزرگ و دردناک روی پوست ظاهر می‌شود. برای جلوگیری از رد جوهر، بعضی از تاتو‌کار‌ها با تزریق مقدار کمی از هر رنگ به پوست، میزان حساسیت فرد را می‌سنجند. اگر پوست واکنشی نشان دهد، استفاده از آن رنگ توصیه نمی‌شود.

آلرژی  به دلیل مواد تشکیل‌دهنده جوهر خالکوبی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، جوهر سیاه حاوی کربن و جوهر قرمز حاوی سولفید جیوه است. اگر در اطراف محل خالکوبی، بثورات ظاهر شود، باید به پزشک مراجعه کرد، تا بتوان درمان مناسب را اتخاذ کرد.

بعد از تاتو بدن چه پمادی بزنم؟ آیا وازلین برای تاتو خوب است؟

احتمالا هر یک از تاتو‌کار‌ها، توصیه‌های متفاوتی برای مصرف مرطوب‌کننده دارند. توصیه‌های مشترک بسیاری از متخصصان امر عبارتند از:

  • پماد بعد از خالکوبی فاقد الکل مانند اوسرین (Eucerin) یا کورل (Curel)
  • روغن نارگیل
  • وازلین برای تاتو کمک‌کننده است.
  • روغن‌های مخصوص خالکوبی مانند Tattoo Goo
  • کاکائو خالص یا روغن درخت shea
روغن درخت shea برای مرطوب کردن محل خالکوبی استفاده می‌شود.

بسیار مهم است که از مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌های معطر استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی باعث تحریک زخم و آسیب پوست می‌شود. هم‌چنین فرد بایستی از مصرف کرم ضدآفتاب تا قبل از بهبود کامل زخم جلوگیری کند؛ چون کرم منافذ پوست را پر کرده و باعث ورود باکتری می‌شود.

نکات مراقبتی بعد از تاتو

تاتو کردن بدن یک تصمیم مادام‌العمر است و برای حفظ آن به مراقبت‌های ویژه‌ نیاز است.

بایدها

بدین گونه، فرد می‌تواند از خالکوبی خود مراقبت کند:

  • همیشه از صابون‌های بدون بو و ضد حساسیت استفاده کند. هم‌چنین به سطح پوست مرطوب کننده بمالید. مواد شیمیایی و عطر‌ها باعث تحریک و آسیب پوست می‌شود.
  • استفاده از مرطوب کننده به پوست اجازه‌ی تنفس می‌دهد از طرفی اما با پر کردن منافذ موجب بروز عفونت می‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که قبل از وازلین برای تاتو و چرب کردن پوست، سطح آن کاملا خشک باشد؛ زیرا رطوبت بیش از اندازه‌ی پوست موجب تحریک و احساس خارش شدید می‌شود.
  • محل خالکوبی را به طور مرتب و به آرامی بشویید. مخصوصاً پس از فعالیت‌هایی با تعریق بالا.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب برای حفظ رطوبت و نرمی پوست.
  • در طول دوره‌ی بهبود، به هنگام مواجهه با نور آفتاب محل خالکوبی را به وسیله‌ی بانداژ یا لباس مناسب بپوشانید.

نبایدها

بدین طریق فرد می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند:

  • اجتناب از صابون‌ها و مرطوب کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی و معطر. حتی اگر محصولی، به طور معمول پوست را تحریک نکند؛ امکان دارد پوست محل خالکوبی را تحریک کند.
  • دلمه زخم‌ها را نکنید، این کار موجب ایجاد جای زخم می‌شود.
  • محل تاتو را نخارانید، حتی اگر احساس خارش داشتید.
  • از مصرف مرطوب کننده‌های غیر‌آرایشی نفتی اجتناب کنید. زیرا منافذ را پر می‌کنند.
  • تا بهبود کامل خالکوبی، از کرم ضد‌آفتاب استفاده نکنید.
  • تا التیام محل خالکوبی، از شنا و حمام طولانی خودداری کنید.

چه زمانی موقع مراجعه به پزشک است

مراقبت از خالکوبی آسان است به شرطی که رعایت شود. در این میان لازم است نوبت‌هایی توسط پزشک ویزیت شوید. عفونت پس از خالکوبی، شایع‌ترین علت مراجعه به پزشکان است. اگر فرد ویزیت پزشک را جدی نگیرد، ممکن است به عفونت دچار شود. خالکوبی بعد از عفونت گرم، ملتهب و دردناک است. هم‌چنین ممکن است پوست خونریزی یا جوش داشته باشد. اگر از سوزن یا جوهر آلوده استفاده شود؛ عفونت‌های خونی منتقل می‌شوند. این عفونت‌ها عبارتند از:

  • کزاز
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • HIV
  • عفونت‌های پوستی مایکوباکتریال

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم عفونت، شخص بایستی به پزشک مراجعه کند.

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم عفونت، شخص بایستی به پزشک مراجعه کند.

کلید طلایی

مهم‌ترین عامل در مراقبت از خالکوبی، انجام این کار توسط یک فرد حرفه‌ای است. این امر از بسیاری عوارض جلوگیری کرده و روند درمان را آسان می‌کند. انجام راهنمایی‌های تاتو‌کار غالباً بهترین خط دفاعی در برابر عفونت‌هاست. مراقبت منظم از خالکوبی به جلوگیری از عفونت، هم‌چنین حفظ سلامت پوست و خالکوبی کمک می‌کند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (4)
دیدگاهتان را بنویسید