انتشار این مقاله


گوش درد نوزاد: برای گوش درد نوزاد چه کنیم؟

برای گوش درد نوزاد چه کنیم ؟ این سوال اغلب والدین است. اگر کودک شما بی دلیل داد و بیداد می‌کند، بیش از حد معمول گریه می‌کند، و در این میان گاهی هم دستش را سمت گوشش می‌برد، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشد. در این مقاله به علت گوش درد، علایم آن و روش های درمان خانگی گوش درد نوزاد و کودک می‌پردازیم.

برای گوش درد نوزاد چه کنیم ؟ این سوال اغلب والدین است. اگر کودک شما بی دلیل داد و بیداد می‌کند، بیش از حد معمول گریه می‌کند، و در این میان گاهی هم دستش را سمت گوشش می‌برد، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشد. طبق اعلام موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی  از هر شش کودک، ۵ کودک قبل از ۳ سالگی حداقل یکبار به عفونت گوش مبتلا می شود.

عفونت گوش یا همان «اوتیت مدیا»، التهاب دردناک گوش میانی است. محل عفونت گوش میانی معمولا بین پرده گوش و شیپور استاش است؛ جایی که گوش ها، بینی و گلو به هم متصل می‌شوند.

علت گوش درد نوزاد

عفونت های گوش اغلب بدنبال سرماخوردگی اتفاق می‌افتند و معمولاً باکتری ها یا ویروس ها علت آن هستند. این عفونت باعث التهاب، ادم و تورم شیپور استاش می‌شود. به این ترتیب لوله باریک می‌شود و مایع در پشت پرده گوش تجمع می‌یابد و همین باعث ایجاد فشار و درد می‌شود. كودكان نسبت به بزرگسالان، شیپور استاش ​​كوتاهتر و باريک تري دارند. همچنین، این لوله در کودکان افقی تر است، بنابراین احتمال انسداد و درد در کودکان بیشتر است.

طبق نظر سازمان ملی بهداشت و درمان کودکان، تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش دچار پارگی پرده گوش می‌شوند. پرده گوش معمولاً طی یک یا دو هفته بعد بهبود می‌یابد و بندرت باعث آسیب شنوایی دائمی در کودک می‌شود.

علائم عفونت گوش در نوزاد و کودکان : از کجا بفهمیم نوزاد گوش درد دارد؟

برای گوش درد نوزاد چه کنیم ؟، گوش درد در کودکان

گوش درد نوزاد ممکن است عذاب آور باشد، بخصوص که کودک شما نمی‌تواند به شما بگوید چه چیزی او را اذیت می‌کند. اما چندین نشانه مشترک وجود دارد:

تحریک پذیری

کشیدن گوش یا ضربه زدن به گوش

توجه داشته باشید که اگر کودک شما علایم دیگری نداشته باشد، این یک علامت غیر قابل اطمینان است.

بی اشتهایی

مشکل خواب

تب

خروج مایع از گوش

سرگیجه

عفونت گوش می تواند باعث سرگیجه شود. اگر کودک شما سن بیشتری دارد، هنگام بازی و سرگرمی باید مراقب سرگیجه و افتادن احتمالی او نیز باشید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در گوش درد نوزاد و کودک

سالها آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش تجویز می‌شد. اکنون می‌دانیم که همیشه آنتی‌بیوتیک ها بهترین گزینه نیستند. یک بررسی پژوهشی که در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، خاطرنشان می کند که از میان کودکان ​​مبتلا به عفونت گوش، ۸۰ درصد آنها بعد از حدود سه روز بدون استفاده از آنتی بیوتیک بهبود می‌یابند. استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت گوش ممکن است باعث شود باکتری های مسئول عفونت گوش در برابر آنتی‌بیوتیک ها مقاوم شوند. این امر درمان عفونتهای بعدی را دشوارتر می‌کند.

طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، تقریباً ۱۵ درصد از کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.  همچنین خاطرنشان می‌كند كه تا ۵ درصد از كودكانی كه آنتی بیوتیك مصرف می‌کنند، دچار  واكنش آلرژیك می‌شوند كه گاهی اوقات بسیار جدی است و حتی می‌تواند تهدیدكننده حیات باشد.

به طور کلی، AAP  تجویز آنتی بیوتیک را در موارد زیر توصیه می‌‌کند:

در اکثر موارد AAP و آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی توصیه می‌کنند که از شروع آنتی بیوتیک  به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت خودداری شود زیرا ممکن است عفونت طی این زمان خودبخود رفع شود. با این وجود مواقعی هم وجود دارد که آنتی بیوتیک ها بهترین انتخاب هستند. AAP  تجویز آنتی بیوتیک را در موارد زیر توصیه می‌‌کند:

کودکان ۶ ماه و پایین‌تر

کودکان ۶ ماه تا ۱۲ ساله ای که علایم شدیدی دارند.

درمان خانگی گوش درد نوزاد : شما برای درمان گوش درد در کودکان چه بکنید؟

عفونت گوش می‌تواند باعث درد شود، اما تدابیری وجود دارد که می‌توانید برای کاهش درد گوش استفاده کنید. ما شش درمان خانگی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کمپرس آب گرم

سعی کنید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک کمپرس گرم را روی گوش کودک خود قرار دهید. این کار ممکن است به کاهش درد کمک کند.

استامینوفن

اگر کودک شما از ۶ ماه بزرگتر است، استامینوفن ممکن است به تسکین درد و تب کمک کند. از داروها طبق توصیه پزشک و دستورالعمل های موجود در بطری مسکن استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، سعی کنید یک دوز از مسکن را درست قبل از خواب کودک دهید.

روغن گرم

اگر مایعات از گوش کودک شما خارج نشده است و پارگی پرده گوش مشکوک نیست، چند قطره روغن زیتون یا روغن کنجد را در گوش کودک بریزید. (که البته با توجه به عوارض احتمالی من این مورد را توصیه نمی‌کنم: نظر مترجم)

مصرف مایعات

به فرزند خود مایعات بدهید. عمل بلع با باز کردن لوله استاش می‌تواند کمک کند تا مایع به دام افتاده تخلیه شود.

سر کودک خود را بالا ببرید

برای بهبود زهکشی سینوس کودک، قسمت بالا (سر) گهواره را بلند کنید. بالش را زیر سر کودک خود قرار ندهید. در عوض، یک یا دو بالش زیر تشک او قرار دهید.

قطره های گوش هومیوپاتی

قطره های هومیوپاتی حاوی عصاره هایی از ترکیباتی مانند سیر، مالئین، اسطوخودوس، کالندولا و… می‌باشند که ممکن است به تسکین التهاب و درد کمک کنند.

پیشگیری از گوش درد نوزاد و عفونت گوش نوزاد

اگرچه عملا نمی‌توان از بسیاری از عفونت های گوش جلوگیری کرد، اما مواردی هست که می‌توانید برای کاهش ریسک ابتلای کودک خود استفاده کنید.

شیر دادن

در صورت امکان حداقل ۶ تا ۱۲ ماه کودک را با شیر مادر تغذیه کنید. آنتی بادی های موجود در شیر شما می‌تواند فرزندتان را از عفونت گوش و بسیاری از بیماری های دیگر محافظت کند.

حذف دود سیگار از محیط زندگی کودک

کودک خود را از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم علاوه بر افزایش احتمال عفونت، می‌تواند باعث ایجاد عفونت های شدیدتر شود.

نگه داشتن صحیح بطری شیر در صورت تغذیه با شیر خشک

اگر کودک خود را با فرمولا تغذیه می‌کنید، موقع شیردادن شیرخوار را در حالت نیمه قائم نگه دارید تا شیر به داخل شیپور استاش برنگردد.

محیط سالم

در صورت امکان، از حضور کودک در محیطی که فرد بیمار یا دچار سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد، خودداری کنید. اگر شما یا شخصی در خانواده شما بیمار است، بطور مکرر دستان خود را بشویید.

واکسیناسیون

مطمئن شوید که واکسیناسیون فرزند شما کامل باشد، خصوصا واکسن های آنفولانزا (از سن ۶ ماهگی و بالاتر) و واکسن های پنوموکوکی.

چه موقع برای درمان عفونت گوش کودکان به پزشک مراجعه کن

معاینه گوش نوزاد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می‌کند که کودک شما در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کند:

اگر کودک شما زیر ۳ ماه باشد تب بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد)

اگر کودک شما بزرگتر است ۱۰۲.۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد)

خروج خون یا چرک از گوش

عدم بهبود علایم بعد از ۳ یا ۴ روز انتظار و درمان خانگی.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید