انتشار این مقاله


درمان خانگی تب کودکان بدون دارو

برای اجتناب از مصرف داروهای کاهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ( و یا برای زمانی که این دارو‌ها در دسترس شما نیست.) شما می‌توانید یک روش غیر پزشکی برای کاهش تب کودک خود را امتحان کنید.

برای اجتناب از مصرف داروهای کاهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ( و یا برای زمانی که این دارو‌ها در دسترس شما نیست.) شما می‌توانید یک روش غیر پزشکی برای کاهش تب کودک خود را امتحان کنید.

کاهش تب کودک شما به درمان بیماری یا مشکل اصلی کمک نمی‌کند. ( و در واقعا تب می‌تواند به بدن کودک شما کمک کند تا با عفونت مبارزه کند.) اما اگر درجه حرارت به اندازه‌ای بالا شود که برای کودک شما واقعا ناراحت کننده باشد و یا بدن او‌ را کم آب کند؛ کاهش تب می‌تواند کمک کننده باشد.


مقاله مرتبط: واکسن برای سیستم ایمنی کودکان شما سربار نیست و ریسک سایر عفونت‌ها را افزایش نخواهد داد


در اینجا چند روش برای انجام وجود دارد:

  • یک دستمال مرطوب خنک را روی پیشانی کودک در حال استراحت خود قرار دهید.
  • کودک خود را به در یک‌ وان آب ولرم قرار دهید و یا با یک اسفنج استحمام بدهید. همانطور که آب از پوست او تبخیر می‌شود، بدن او را سرد خواهد کرد و دمایش را پایین می‌آورد. از آب سرد استفاده نکنید. این حالت می‌تواند باعث لرزش کودک شود و باعث افزایش دمای بدن او می شود. به همین ترتیب، از الکل استفاده نکنید. ( روشی قدیمی برای درمان تب) این حالت می‌تواند موجب افزایش دمای و احتمالا مسمومیت با الکل شود.
  • به کودک خود مقدار زیادی مایعات و غذاهای سرد مانند یخ‌مک و ماست دهید. این کار موجب سرد شد بدن از درون و حفظ آب بدن کودک می‌شود.
  • از پنکه استفاده کنید. باز هم اگر شما نمی‌خواهید فرزندتان سرد شود؛ پنکه را در پایین ترین تنظیمات نگه دارید و به جای این که جریان مستقیم ایجاد کند آن را در حالت چرخش قرار دهید.
  • لایه‌های لباس موجود را از بین ببرید تا کودک شما بتواند از طریق پوست خود به راحتی حرارت را از دست بدهد. یک‌ لباس تک لایه نازک به او بپوشانید. اگر او لرز داشت، به او پتو سبک دهید تا او دوباره گرم کند.
  • در یک محل خنک در داخل خانه بمانید. یا اگر بیرون خانه هستید، در سایه بمانید.

اگر فرزند شما کمتر از ۳ ماه سن داشته و تب داشته باشد، با پزشک تماس بگیرید. برای نوزاد بین ۳ تا ۵ ماه، اگر دمای او به ۱۰۱ درجه یا بالاتر برسد، با پزشک تماس بگیرید. زمانی که کودکتان ۶ ماهه است، اگر تب خود را به ۱۰۲ درجه یا بیشتر برساند، با دکتر تماس بگیرید.

اگر کودک همراه با علائم جدی دیگری مانند مشکل تنفس یا لکه های بنفش روی پوست، تب دارد؛ سن کودک شما مهم نیست حتما به پزشک‌ مراجعه کنید. این‌ها می‌توانند نشانه عفونت جدی باکتریایی باشند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید