انتشار این مقاله


مصرف پاراستامول در دوران بارداری ممکن است باروری دختران را کاهش دهد

مصرف پاراستامول در دوران بارداری ممکن است باروری آینده فرزندان دختر را مختل کند.

با توجه به مطالعه چاپ شده در Endocrine Connections مصرف پاراستامول در دوران بارداری ممکن است باروری آینده فرزندان دختر را مختل کند. این مقاله سه مطالعه جداگانه بر روی جوندگان را بررسی می‌کند. درهمه آن‌ها تغییراتی در سیستم تولید مثلی موش‌های ماده‌ای گزارش شده است که از مادرانی متولد شده‌اند که در دوران بارداری پاراستامول مصرف کرده بودند. این تغییرات ممکن است موجب شود باروری فرزندان در بزرگسالی کم شود.

پاراستامول یا استامینوفن یک داروی بدون نسخه برای تسکین درد است که معمولا توسط زنان باردار در سراسر دنیا مصرف می‌شود. مطالعات جدید استفاده پاراستامول در زمان بارداری را با اختلالات موجود در تشکیل سیستم تولید مثلی مردانه مرتبط میدانند اما تأثیرات آن بر فرزندان دختر هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مقاله، دکتر David Kristensen و همکارانش از بیمارستان دانشگاه Copenhagen طی بررسی یافته‌های سه مطالعه صورت گرفته بر روی جوندگان، اثرات پاراستامول مصرف شده در دوران بارداری بر روی رشد سیستم تولید مثل در فرزندان دختر ارزیابی کردند.


مقاله مرتبط: اهمیت ادامه مصرف دارو در دوران بارداری


این مطلب به خوبی روشن است که قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی در دوران حاملگی می‌تواند اثراتی بر رشد جنین داشته باشد. این اثرات ممکن است تا چندین سال بعد در زندگی فرد ظاهر نشود. در جوندگان و انسان، زنان با تعداد محدودی تخمک برای تولید مثل متولید می شوند. طی بررسی این مطالعه، در دوزهای برابر برای جوندگان مصرف‌کننده پاراستامول در دوران بارداری و دوز های مصرف شده در زنان باردار برای تسکین درد،  تولید تخمک کمتری برای فرزندانشان صورت می‌گیرد. این بدان معناست که در بزرگسالی، تخمک‌های کمتری برای تخمک گذاری وجود دارد. در این شرایط ممکن است شانس افراد برای تولید مثل موفقیت آمیز کاهش یابد، به خصوص به این دلیل که آن‌ها رفته رفته پیرتر می‌شوند.


مقاله مرتبط: اولین شواهد مبنی بر تولید تخمک‌های جدید در تخمدان‌های زنان!


دکتر Kristensenافزود:

“هرچند ممکن است این یک اختلال شدید در باروری نباشد؛ اما هنوز هم باعث نگرانی واقعی است. زیرا داده‌های سه آزمایشگاه مختلف به طور مستقل یافته‌اند که پاراستامول ممکن است به این ترتیب رشد تولید مثلی زنان را مختل کند. این موضوع نشان می‌دهد تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم که چگونه این عامل بر باروری انسان تاثیر می‌گذارد.”

اگر چه تشابه‌هایی بین تولیدمثل جوندگان و تولید مثل در انسان وجود دارد، این یافته‌ها هنوز به طور جامع در انسان تصدیق نشده است. در هر حال، ایجاد ارتباط بین مصرف پاراستامول مادران در دوران بارداری و مشکلات باروری ایجاد شده دربزرگسالی نوزاد دشوار خواهد بود. دکتر Kristense توصیه می‌کند که یک رویکرد بین رشته‌ای برای حل این مسئله انجام شود.

“با ترکیب داده‌های اپیدمیولوژیک از مطالعات انسانی با تحقیقات تجربی بیشتر در مدل‌ها، مانند جوندگان، ممکن است این ارتباط را به طور قاطع ایجاد کنید و تعیین کنید که چطور این اتفاق می‌افتد. به هر حال در زنان باردار درد می‌توانند  بدون به خطر انداختن فرزند به دنیا نیامده شان با موفقیت درمان شوند.”

دکتر Kristensenمی‌گوید:

“به عنوان دانشمندان، ما در موقعیتی قرار نمی‌گیریم که توصیه های پزشکی داشته باشیم و ما به زنان باردار اصرار می‌کنیم تا با پزشک عمومی یا ماما یا داروساز برای گرفتن مشاوره حرفه‌ای گفت و گو کنند.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید