انتشار این مقاله


خطر زایمان زودرس با باکتری‌های واژن و دهانه رحم در ارتباط است

مطالعه جدید نشان می‌دهد که جوامع میکروبی دهانه رحم و واژن به صورت قابل‌توجهی با خطر زایمان زودرس در ارتباط است. بر این مبنا مطالعات بیشتر می‌تواند به روش‌های درمانی منجر شود که با افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در جهت پیشگیری از زایمان زودرس عمل کند. این مطالعه که به سرپرستی دانشکده […]

مطالعه جدید نشان می‌دهد که جوامع میکروبی دهانه رحم و واژن به صورت قابل‌توجهی با خطر زایمان زودرس در ارتباط است. بر این مبنا مطالعات بیشتر می‌تواند به روش‌های درمانی منجر شود که با افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در جهت پیشگیری از زایمان زودرس عمل کند.

این مطالعه که به سرپرستی دانشکده پزشکی Perelman دانشگاه Pennsylvania فیلادلفیا انجام شده است، به تازگی در نشست سالانه جامعه پزشکی مادر-جنین در لاس واگس ارائه شده و جایزه Dimes بهترین ارائه را در این زمینه دریافت کرده و در مجله پزشکی زنان و زایمان آمریکا منتشر شده است.

زایمان زودرس که قبل از هفته ۳۷ حاملگی رخ می‌دهد، عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در جهان است.

در سال ۲۰۱۵ تقریبا یک از هر ۱۰ کودک در ایالات متحده به صورت زودرس به دنیا آمدند. میزان تولد زودرس در ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرد که تا حدی این کاهش به علت کاهش زایمان در مادران نوجوان و جوان‌تر بوده است.

اما اخیرا این آمار رو به افزایش است؛ چنانچه پروفسور Michal Elovitz در گروه زنان و زایمان دانشکده  Perelman و سردبیر این مطالعه توضیح می‌دهد:

برای اولین بار در ۸ سال گذشته تعداد نوزادان زودرس در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است و متاسفانه دلایلی برای این امر وجود دارد که پزشکان هنوز موفق به درک آن نشده‌اند.

نوزادانی که خیلی زود به دنیا می‌آیند، در معرض مشکلات جدی هستند. بعضی از این مشکلات در تمام طول زندگی ادامه پیدا می‌کنند. برخی از این مشکلات شامل اختلالات تغذیه‌ای، زردی، مشکلات تنفسی، از دست دادن بینایی، تاخیر در رشد، فلج مغزی و اختلالات شنوایی می‌باشند.

علاوه بر مشکلات سلامت، زایمان‌های زودرس برای خانواده‌ها دارای بار مالی و عاطفی نیز می‌باشد. در سطح ملی، این بار می‌تواند سالانه بیش از ۲۶ میلیون دلار در زمره هزینه‌های جامعه و پزشکی قابل پیشگیری باشد.

شواهد رو به رشد نقش باکتری در سلامت 

شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که تغییرات در جامعه میکروبی، میکروبیوم موجود در داخل و روی بدن، نقش مهمی در سلامت و بیماری انسان ایفا می‌کند.

به عنوان مثال، دانشمندان کشف کرده‌اند که میکروب‌های روده قادر به تغییر بیان ژن میزبان بوده و بکتری‌های پوست آنزیمی آژاد می‌کنند که از انسان در برابر بیماری حفاظت می‌کند.

Prof. Elovitz و همکارانش خاطر نشان کردند که مطالعاتی در رابطه با ارتباط زایمان زودرس و میکروبیوم دهانه رحم و واژن انجام شده که هردو در تعداد و دامنه محدود شده است.

در این بررسی، محققان از میکروبیوم واژینال ۱۵۰۰ زن باردار در سه ماهه‌های متفاوت حاملگی نمونه‌برداری کردند. ( در هفته‌های ۲۰-۱۶، ۲۴-۲۰ و ۲۸-۲۴ )

میکروب‌های خاص مرتبط با خطر زایمان زودرس

تیم تحقیقات متوجه شدند که خطر زایمان زودرس در ارتباط با گونه‌های خاصی از میکروب‌ها متفاوت است. 

به طور خاص، میزان بالای بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس با کاهش خطر زایمان زودرس و میزان بالای چندین گونه از باکتری‌های بی‌هوازی با افزایش خطر آن در ارتباط است.

تیم تحقیقات این یافته‌ها را در تحلیل دوم نمونه‌های جمع‌‌آوری شده از ۶۱۶ زن طی هفته‌های ۳۲-۲۲ بارداری تایید کرد.

به گفته پروفسور Elovitz مطالعه آن‌ها متمایز می‌باشد؛ چرا که بسیاری از مطالعات دیگر تحقیقات خود را محدود به باکتری‌های رحم نموده‌اند. او و تیمش از تحقیقات بیشتر در جهت تثبیت یافته‌هایشان استقبال می‌کنند تا مشخص شود هدف قراردادن باکتری‌های بد و افزایش باکتری‌های خوب می‌تواند روش موثری برای پیشگیری از زایمان زودرس باشد یا خیر.

پروفسور Elovitz بیان می‌کند:

رمزگشایی علل نارس بودن یک معماست که محققان و پزشکان را برای سال‌ها در این زمینه متوقف کرده است؛ اما مطالعه جدید ما مسیر رو به درمان زنان در معرض خطر را روشن می‌کند.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید