انتشار این مقاله


شش راه افزایش خلاقیت که احتمالا هرگز درباره‌ی آن‌ها نشنیده‌اید!

بسیار اعتقاد دارند که افراد خلاق، اینگونه متولد شده‌اند و این ویژگی اکتسابی نمی‌باشد! اگر شما نیز جزئی از این افراد هستید، باید بدانید سخت در اشتباه هستید! صدها پژوهش تاکنون نشان داده‌اند که خلاقیت یک مهارت است که می‌تواند با روش‌های بسیار آسانی تقویت شود. در حقیقت، پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که تنها ۳۰% از […]

بسیار اعتقاد دارند که افراد خلاق، اینگونه متولد شده‌اند و این ویژگی اکتسابی نمی‌باشد!
اگر شما نیز جزئی از این افراد هستید، باید بدانید سخت در اشتباه هستید! صدها پژوهش تاکنون نشان داده‌اند که خلاقیت یک مهارت است که می‌تواند با روش‌های بسیار آسانی تقویت شود.


در حقیقت، پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که تنها ۳۰% از خلاقیت افراد را عوامل ژنتیکی و درصد باقی، توسط خود فرد تعیین می‌شود.

در ادامه، با ۶ روش افزایش خلاقیت آشنا خواهید شد که در کتاب The Creativity Formula نوشته‌ی آمانتا ایمبر آورده شده‌اند.

۱- ولوم را افزایش دهید!

با وجود این‌که سکوت برای بسیاری از اعمال مفید است، هنگامی که صحب از ابداع است، محققان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است در محیط ساکت قرار نگیرید!

محققان دانشگاه  کلمبیا در بریتانیا دریافته‌اند که میزان صدایی که به‌طور معمول در خیابان یا یک کافه‌ی شلوغ وجود دارد، برای دست‌یابی به تفکر خلاقانه، بهینه است و در مقایسه به سکوت مطلق، موجب دستیابی به سطح تمرکز بالاتری می‌شود و خلاقیت، به میزانی از حواس‌پرتی نیازمند است.

۲- به دنبال راه‌ حل‌های بدیع باشید

روش‌های قدیمی را فراموش کنید؛ تلاش برای پیداکردن راه حل‌هایی مبتکرانه برای مشکلاتمان می‌تواند به سادگی تماشای یک تصویر برای چند ثانیه باشد؛ تا زمانی که آن تصویر، مفهومی جدید را منتقل کند. در پژوهشی که در این زمینه انجام شد، از افراد مختلف خواسته شد که دو تصویر تقریبا مشابه را باهم مقایسه کرده و تفاوت‌های میان آن‌دو را بیابند. قضاوت‌های این افراد در این ‌باره، با افزایش ۲۵% خلاقیتشان همراه بود.

۳- دست چپ خود را فشار دهید!

پروفسور روانشناسی، نیکولا بومن، پژوهشی انجام داد که در آن، از دو دسته افراد تقاضا شد که توپی را در دست‌های خود فشار دهند. گروه اول در دست چپ و گروه دوم در دست راست. یافته‌ها نشان می‌دهند عمل ساده‌ی فشردن توپ در دست چپ سبب فعال‌سازی مدارهای مغزی مرتبط با تفکرهای خلاقانه و کلی‌گرایانه می‌شود که نتیجه‌ی آن، خلاقیت بیشتر است.

بنابراین در زمان‌هایی که به راه‌حل‌های خلاقانه نیازمند هستید، دست چپ خود را مشت کنید! ممکن است بتواند مفید واقع شود.


بیشتر بخوانید: 


۴- ورزش‌های هوازی

شرکت کردن در فعالیت ۳۰ دقیقه‌ای متشکل از حرکات ایروبیک، سبب افزایش توانایی تفکر خلاق می‌شود. اثر مثبت این روش می‌تواند تا ۲ ساعت پس از ورزش کردن باقی بماند.

 

۵- ابروهای خود را بالا ببرید!

محققان دانشگاه ماریلند عقیده دارند که احساساتی که در صورت خود نمایان می‌سازیم، با گسترده یا محدود کردن استنباط‌ بینایی که منجر به افزایش یا کاهش خلاقیت می‌شود، مرتبط است؛ برای مثال، بالا بردن ابروها سبب افزایش میدان دید و به تبع آن، افزایش خلاقیت می‌شود و تنگ کردن چشم‌ها، اثری عکس دارد.

در پژوهشی که در این باره انجام شد، از دو دسته افراد خواسته شد که در حالی که دو عمل بالا را به طور جداگانه انجام می‌دهند، فعالیتی که نیازمند تفکر خلاق است را انجام دهند. نتایج نشان می‌دهند افرادی که ابروهای خود را بالا برده‌اند، احتمال بالاتری برای دستیابی به تفکری خلاق و افزایش کیفیت تفکر دارند.

۶- بخوابید!

در آخر، موفقیت افکار خلاقانه‌ی ما، به کیفیت تصمیم‌گیری وابسته است.
محققیان عقیده دارند که احتمال اتخاد تصمیم‌های خوب در هنگام صبح، با شرط بهره‌مندی از خواب کافی، بیشتر می‌باشد.

در صورتی که خود را فردی خلاق می‌دانید و یا عقیده دارید ذره‌ای خلاقیت در هیچ‌کدام از سلول‌هایتان وجود ندارد، روش‌های کوچکی که در بالا مطرح شده‌است را اعمال کنید؛ ممکن است از تأثیرات آن‌ها شگفت‌زده شوید!

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید