انتشار این مقاله


باکتری‌های گوارشی عملکرد روده و مغز را تغییر می‌دهند!

باکتری‌های روده هر دو نشانه‌های رفتاری و روده‌ای را در بیمارانی که از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر رنج می‌برند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مطالعه‌ای در دانشگاه McMaster به این نتیجه رسیده است که باکتری‌های روده هر دو نشانه‌های رفتاری و روده‌ای را در بیمارانی که از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر رنج می‌برند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. یافته‌ای که می‌تواند به درمان‌های متمرکز بر باکتری جدیدی بیانجامد.

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) شایع‌ترین ناهنجاری مربوط به دستگاه گوارشی در دنیاست. این سندرم بر روده‌ی بزرگ تأثیر گذاشته و بیماران مبتلا به آن از درد شکمی و عادات روده‌ای تغییرکرده‌ای مثل اسهال و یبوست رنج می‌برند که اغلب با اضطراب و افسردگی مزمن همراه است. درمان‌های حال حاضر که به منظور بهبود نشانه‌ها گسترش یافته‌اند از لحاظ تأثیرگذاری محدودند؛ زیرا دلیل اصلی این بیماری ناشناخته است.

هدف این تحقیق پاسخ به این سؤال بود که آیا باکتری‌های مدفوع بیماران IBS با اسهال توانایی اثرگذاری بر عملکرد مغزی و روده‌ای موش‌های پذیرنده را دارند یا نه؟ با استفاده از پیوند مدفوع، محققان باکتری‌های بیماران مورد نظر را؛ چه با اضطراب و چه بدون آن، به موش‌های بدون میکروب انتقال دادند. این موش‌ها مورد بررسی قرار گرفتند تا این که تغییرات در عملکرد روده‌ای و رفتاریشان یادآور بیمارانی شد که مدفوع آن‌ها به این موش‌های انتقال داده شده بود. در مقایسه با موش‌هایی که مدفوع افراد سالم را دریافت کرده بودند، این تغییرات قابل ملاحظه جلوه می‌کرد.

محققان دریافتند که جنبه‌های این بیماری که از طریق انتقال مدفوع تأثیر خود را گذاشته بود شامل حمل‌ونقل گوارشی (مدت زمانی که طول می‌کشد غذا معده را ترک کرده و از روده بگذرد)، اختلال در عملکرد سد روده‌ای، التهاب مزمن خفیف و رفتاری شبیه اضطراب می‌شود.

این مطالعه، تحقیقی برجسته است؛ چون زمینه را ماورای ارتباطی ساده و به سمت شواهدی می‌برد که باکتری‌ها بر پاسخ‌های رفتاری و روده‌ای در IBS مؤثرند. این یافته‌ها پایه‌هایی را برای گسترش راه‌های درمانی که هدف آن‌ها باکتری‌های روده است و بیومارکرهایی برای تشخیص سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر فراهم می‌کند.

نویسنده‌های این تحقیق یادآور شده‌اند که یافته‌هایشان امکان‌پذیری درمان‌های متمرکز بر باکتری‌ها را که شامل درمان پروبیوتیک هم می‎شود نه تنها در درمان نشانه‌های روده‌ای، بلکه در از بین بردن تظاهرات رفتاری آن نیز بالا می‌برد.

به صورتی قابل توجه، محققان یادآور شده‌اند، پس از این که این تحقیق نشان داد باکتری‌های روده می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند به جمع شواهدی پیوست که پیشنهاد می‌کنند باکتری‌ها در روده شاید نقشی را در طیفی از ناهنجاری‌های مغزی، از خلق‌وخو یا اضطراب گرفته تا دیگر مشکلات، نظیر اوتیسم، پارکینسون یا ام‌اس بازی کنند. با این حال تحقیقات بیشتری برای روشن کردن این ارتباط باید انجام بگیرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید