انتشار این مقاله


از صحبت در جمع می‌ترسید؟ این ۷ نکته را امتحان کنید

جلسه مکانی حیاتی برای نمایش ارزش‌های فرد، کسب شهرت و شنیده شدن نظرات است. اما اگر خجالتی و کم‌رو هستید، اعتماد به نفس ندارید یا از جامعه‌ای هستید که شرکت در آن‌ها نامناسب تلقی می‌شود – به خصوص به عنوان فردی کم‌سن‌و‌سال، جلسات می‌توانند هولناک و رعب‌آور باشند. ولی آن‌چه که در پژوهش‌هایم یافته‌ام این […]

جلسه مکانی حیاتی برای نمایش ارزش‌های فرد، کسب شهرت و شنیده شدن نظرات است. اما اگر خجالتی و کم‌رو هستید، اعتماد به نفس ندارید یا از جامعه‌ای هستید که شرکت در آن‌ها نامناسب تلقی می‌شود – به خصوص به عنوان فردی کم‌سن‌و‌سال، جلسات می‌توانند هولناک و رعب‌آور باشند. ولی آن‌چه که در پژوهش‌هایم یافته‌ام این است که افراد غالباً می‌توانند به آسانی بر ترس خود از صحبت در جمع، با استفاده از نکات زیر، غلبه کنند.

۱. هدف مشخص و انجام‌پذیری برای خود تعیین کنید. اگر هدفتان ساده و قابل انجام باشد – مثلاً گفتن فقط یک چیز خاص در فلان جمع، به سرعت متوجه می‌شوید به تمامی هدف‌هایتان خواهید رسید و احساس خوشایندی نسبت به خود خواهید داشت.

۲. خودتان را آماده کنید. هر چه آمادگی‌تان بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید ارتباط برقرار کنید. می‌توانید دستور جلسه را بپرسید یا حتی اگر موضوع خاصی در ذهن دارید که احساس می‌کنید می‌توانید به راحتی بیان کنید، خود، بحث جلسه را در دست بگیرید. از قبل لیستی از نظرات تهیه کنید – یا حتی یک یا دو جمله‌ی آغازین نیز بنویسید، به خصوص اگر فکر کردن در لحظه برایتان دشوار باشد.

۳. از تخصص خود بیشترین بهره را ببرید. برای مثال، اگر جوان هستید، ممکن است بتوانید به روش‌های صحبت کنید که بیشتر مورد توجه افراد جوان قرار می‌گیرد. اگر روند صنایع را دنبال می‌کنید، می‌توانید توضیحات لازم در آن موضوع را ارائه دهید. منظور این که احتمالاً شما در موضوعات مختلفی دیدگاه منحصر به فردی دارید. آن‌ها را هر چه که باشند بیابید و به نفع خود استفاده کنید.

۴. از ملاقات‌های پیش از جلسه بیشترین بهره را ببرید. گفت‌و‌گویی را با کسی که می‌دانید در جلسه حضور خواهد داشت، ترتیب دهید و جنبه‌ای از موضوع بحث که نظری در موردش دارید را مطرح کنید. این شیوه دو فایده دارد: سبب می‌شود طرف مقابل متوجه شود که شما چیزی برای گفتن دارید – که به خصوص زمانی ارزشمند است که احتمالاً نتوانید دیدگاه خود را در حین جلسه مطرح کنید. همچنین، سبب می‌شود آن شخص از قبل دیدگاه شما را بداند که ممکن است وی را ترغیب کند تا از شما بخواهد نظرات خود را در آن جمع بیان کنید.

۵. با اطمینان و اعتماد به نفس صحبت کنید (حتی اگر چنین احساسی ندارید). از کلمات و عباراتی که عقایدتان را محدود می‌کنند و یا بیش از حد مشروط و شکاکانه هستند (مثل “من دقیقاً از این موضوع اطلاع ندارم، ولی…” یا ” ممکن است سؤال احمقانه‌ای به نظر برسد، اما…”)، اجتناب کنید. ممکن است از درون مطمئن نباشید، اما ابراز این عدم اطمینان کمکی به شما نمی‌کند.

۶. دست خود را بالا ببرید. از آن به عنوان راهی برای جلب توجه آنی نسبت به خودتان استفاده کنید. در اساس، این کار روشی غیر کلامی برای گفتن “آهای ـــــ نفر بعدی منم” یا “می‌خواهم این جا نکته‌ای را اضافه کنم”، می‌باشد.

۷. به یاد داشته‌باشید، دلیلی دارد که در آن جمع هستید. پس نگران نباشید که دیگران چه درکی از شما خواهند داشت. بختتان را امتحان کنید، نظرتان را ابراز کنید و احتمالاً از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد.


نوشته‌ی دکتر Andrew Molinsky، استاد دانشگاه Brandeis

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید