انتشار این مقاله


کرامپ چیست و کرامپ عضلانی به چه چیزی می‌گویند

هم اسپاسم عضلانی و هم کرامپ عضلانی زمانی رخ می‌دهند که یک عضله‌ی ارادی، به شکل غیرارادی منقبض می‌شود. تفاوت بین این دو پدیده در شدت و قدرت انقباض آن‌هاست.

کرامپ عضلانی به انقباضات ناگهانی و غیر ارادی گفته می‌شود که در عضلات مختلف اتفاق می‌افتد. کرامپ در اغلب موارد دردناک است و گروه‌های عضلاتی متفاوتی را درگیر می‌کند.

کرامپ چیست؟ کرامپ (cramp) به انقباض غیر ارادی و ناگهانی یک یا چند عضله در بدن اطلاق می‌گردد. اگر تابحال اتفاق افتاده که نصف شب از درد گرفتگی عضله، مخصوصاً عضله پشت ساق پا بیدار شوید، حتماً می‌دانید که اسپاسم عضلانی درد شدیدی ایجاد می‌کند.

عضلاتی که معمولاً در دام کرامپ می‌افتند مربوط به قسمت انتهایی پا، پشت و جلوی ران هستند. همچنین ممکن است کرامپ را در قسمت‌های زیر نیز تجربه کنید:
  • کرامپ عضلانی شکم
  • بازوها
  • دست‌ها
  • پاها
شدت درد کرامپ می‌تواند شب هنگام شما را از خواب بیدا کرده و راه رفتن برایتان دشوار سازد.
یک درد ناگهانی تیز، از چند ثانیه گرفته تا ۱۵ دقیقه، شایع‌ترین علامت اسپاسم عضلانی است. در برخی موارد، یک توده از بافت عضلانی زیر پوست حرکات کرامپ را تقلید می‌کند.

کرامپ عضلانی چرا به وجود می‌آید

هم اسپاسم عضلانی و هم کرامپ عضلانی زمانی رخ می‌دهند که یک عضله‌ی ارادی، به شکل غیرارادی منقبض می‌شود. تفاوت بین این دو پدیده در شدت و قدرت انقباض آن‌هاست.

در اسپاسم، عضله به شکل ناگهانی منقبض شده و سپس از حالت انقباض، بدون ایجاد درد رها می‌شود؛ درحالی که اگر انقباض عضله، طولانی مدت و دردناک باشد، کرامپ عضلانی نام دارد.

دلایل متفاوتی می‌توانند سبب بروز پدیده‌ی کرامپ عضلات شوند؛ نظیر کمبود اکسیژن، گرم نکردن پیش از شروع ورزش، دوره‌های ورزش طولانی، خستگی عضلانی، کمبود آب بدن یا دهیدراتاسیون و یا کمبود مواد معدنی و استفاده بر برخی داروها.

برخی عوارض پاتولوژیک نظیر فقدان برخی آنزیم‌ها نیز میتواند سبب انقباض غیرارادی عضلات ارادی شود.

اسپاسم زمانی رخ می‌دهد که انقباض غیرارادی در عضله‌ای ارادی رخ دهد و اغلب بدون محرکی خاص صورت می‌گیرد. این پدیده معمولا برای چند دقیقه به طول می‌انجامد و می‌توانند به درد منتهی شود. اسپاسم می‌تواند در هر عضله‌ی ارادی رخ دهد اما عضلات دست و پا برای این پدیده مستعدترند.

رایج‌ترین علل کرامپ عضلانی چیست 

فاکتورهای زیر در بروز اسپاسم دخیل هستند:

  • دهیدراتاسیون یا دریافت کم مایعات
  • بیماری‌های متابولیک
  • دوره‌های ورزش طولانی مدت
  • برخی بیماری‌های نورولوژیک
  • استفاده از برخی داروها
  • مصرف الکل
  • مشکلات کبدی
  • بارداری
  • کم کاری تیروئید
  • ورزش کردن

کرامپ عضلانی

همانگونه که ذکر شد، کرامپ عضلانی نتیجه‌ی انقباض طولانی مدت و دردناک عضله است.
دلایل ابتلا به این عارضه در بسیاری از موارد چندان واضح نیستند اما همانند اسپاسم، دهیدراتاسیون می‌تواند سبب بروز این عارضه شود. حفظ طولانی مدت یک موقعیت نیز می‌تواند سبب بروز کرامپ شود. باوجود این‌که اغلب این انقباضات مشکلی طولانی مدت برای فرد ایجاد نمی‌کنند، در برخی موادر می‌توانند نتیجه‌ی یک عارضه‌ی پزشکی خاص باشند؛ مانند اختلال در خونرسانی به عضله، تخلیه‌ی مواد معدنی و یا تحت فشار بودن اعصاب آن ناحیه باشد.

چگونه کرامپ عضلانی را در خانه درمان کنیم؟

در صورتی که احساس کردید کرامپ عضلانی در حال بروز پیدا کردن هستند، بلافاصله کاری که در حال انجام دادن آن هستید متوقف کنید و سعی کنید ناحیه را ماساژ دهید. در صورتی که میسر است، از کیسه‌های آب گرم استفاده کنید تا خونرسانی به ناحیه تسهیل شود.

هنگامی که حس کردید انقباض اندکی کاهش یافته است، اندام مبتلا را اندکی بکشید و زمانی که در پایان یافت، از کیسه‌های یخ استفاده کنید.

به عضلات خود استراحت دهید تا به شکلی صحیح بهبود یابند و در طی این مدت، از انجام دادن ورزش‌های سنگین خودداری کنیید. برای جلوگیر ی از ابتلا به این عارضه، بهتر است در رژیم غذایی خود، پتاسیم و منیزیم را جای دهید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید